برای آمریکا حیثیتی نخواهد ماند
کشورهای جهان را روز بروز به این واقعیت که آمریکا خود، داعش را تمویل و تجهیز و حمایت می کند واقف می کند. آن روز دور نیست که آمریکا به عنوان بی حیثیت ترین کشور شناخته شود و دور نخواهد بود که به سرنوشت شوروی دیروز مبتلا شود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۳    ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ کد خبر: 111080 منبع: پرینت

حمله تروریست ها به پاریس و کشته شدن تعداد زیادی از مردم باعث شد که همه متوجه خطرشدید داعش در کل جهان شوند و متوجه شوند که این گروه فقط کشورهای خاصی را مورد تهدید قرار نمی دهد. حالا چرا پاریس که کشوری جزو امن ترین کشورهای جهان تلقی می شود هدف قرار می گیرد؟

بشیر بیژن آگاه مسایل سیاسی در برنامه «باخبر» گفت: اشتراک بسیار سمبولیک پاریس در نبرد علیه داعش در سوریه و در همنوایی و همسویی با روسیه می تواند یکی از عوامل جزیی حمله داعش به پاریس باشد. چرا که در حملاتی که به تازگی روس ها علیه داعش انجام دادند پاریس هم شریک بود. در حالت کلی عدم دقت در پدیده بسیار خطرناک و یا شوخی پنداشتن آن می تواند اثرات بدی بر هر کشوری بگذارد.

وی دربررسی علت حمله داعش به پاریس اظهار کرد: پاریس از جمله کشورهایی است که بسیار با امنیت خاطر در تامین امنیت شهروندانش برخورد می کند و نمی شود گفت ضعف ها یا عدم کفایت نهادهای امنیتی پاریس باعث شده که این اتفاق بیفتد. این اتفاق ها در مطمین ترین و امن ترین جاهای این کشور اتفاق افتاده است.

بیژن داعش را برای کل جهان خطرناک دانسته و افزود: افغانستان در وضعیتی قرار دارد که اگر تروریستها بتوانند قرارگاههایی مستحکم را در اینجا ایجاد کنند می توانند یک بخشی از جهان را معیوب سازند و شاید هم نابود کنند. حادثه پاریس باید عامل یک انگیزه باشد و این انگیزه اجماع جهانی را در امر مبارزه علیه تروریزم به وجود آورد. اجماع جهانی از قبل وجود داشته اما این اجماع باید مدیریت شود تا این پدیده هرچه زودتر نابود شده و بشریت نجات پیدا کند. در غیر این صورت اگر بی تفاوتی نسبت به این موضوع ادامه پیدا کند شاید کشورهای اروپایی ببیشتر مورد هدف قرار بگیرند و چیزهای زیادی را از دست بدهند.

این آگاه سیاسی آمریکا را به عنوان حامی گروه های تروریستی می داند و می گوید: آمریکا به عنوان یکی از مقتدرترین کشورهای جهان، در مدت زمان حضورش در افغانستان، به خاطر تعهد برای مبارزه علیه تروریزم اعتبار خودش را در سطح جهان از دست داد. چرا که هیچ توجیه منطقی و واقع بینانه نمی تواند وجود داشته باشد که در حضور آمریکا و متحدانش که سلطان های کره زمین پنداشته می شوند که یک گروه بی سرو پا نه تنها نابود نمی شود بلکه با گذشت زمان حوزه نفوذ، گسترش و تسلط شان گسترش پیدا می کند. این موضوع، کشورهای جهان را روز به روز به این واقعیت که آمریکا خود، آنها را تمویل و تجهیز و حمایت می کند واقف می کند. آن روز دور نیست که آمریکا به عنوان بی حیثیت ترین کشور شناخته شود و دور نخواهد بود که به سرنوشت شوروی دیروز مبتلا شود.

وی معتقد است آمریکا نه تنها تروریزم را کاهش ندادند بلکه باعث افزایش آن در کشورها شدند و گفت: آمریکا به افغانستان آمد و متعهد شد که تروریزم را در اینجا از بین می برد اما برخورد دوگانه و چندگانه وی، وضعیت را در منطقه و در بخش هایی از جهان بدتر ساخته و نگرانی ها را افزایش داد.آمریکا تا هنوز تعریف واحدی از تروریزم ارایه نداده و مشخص نیست دقیقا با چه کسانی مبارزه می کند. علاوه بر این بی عدالتی و فقر دو مولفه یا دو فاکتور تمویل کننده و تولید کننده تروریزم در کره زمین به حساب می آیند. آمریکا و متحدانش، هیچگونه پروژه ای نه در افغانستان و نه در هیچ کشور دیگر برای این مساله مدنظر نگرفته است. آنها با شعارهای میان تهی و عوام فریبانه خود نه تنها تروریزم را کاهش ندادند بلکه در افغانستان و خاورمیانه و ده های کشور دیگر افزایش دادند.

بیژن در خصوص استفاده مثبت از حادثه پاریس اظهار کرد: اگر کشورهای جهان پس از این حادثه شروع به اقداماتی علیه تروریست کنند حوزه گسترش گروه های دهشت افکن محدود می شود. اجماع نظر درمورد این مساله وجود دارد اما تا هنوز با این اجماع به صورت مسوولانه برخورد نشده است. این حوادث باید انگیزه خلق کند و این انگیزه می تواند به راهکارهایی وصل شود که از یکسو اعتماد مردم جهان چه مسلمان و چه غیر مسلمان نسبت به قدرت های مهم جهان را به وجود بیاورد و از جانب دیگر این اجماع، کانالهای انتشار این پدیده تروریست را مسدود کند. این موضوع بستگی به برخوردهای مدبرانه دارد.

وی در پایان گفت: هم اکنون و با این اتفاق سوالهایی درمورد کشور آمریکا در ارتباط با گروه داعش وجود دارد. حالا آمریکا برای حفظ حیثیت خود باید اقداماتی را انجام دهد. شهروندان آمریکا باید پی برده باشند با این برنامه هایی که آمریکا داردنه تنها به اهداف استراتژیک خود دست نمی یابند بلکه حالاتی مانند ویتنام در افغانستان و حالاتی در آمریکا مانند شوروی سابق پیش می آید و آمریکا خود منزوی و تجزیه شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا و غرب هیچ حیشیت ندارد. اینها دزدها و فریبکاران حرفوی هستند

>>>   امریکا چه ملامت است ما خورا اصلاح کنیم وطندوست باشیم امریکا خو نگفته که ریس جمهور ودیگر اراکین بلند رتبه دولتی قومگرایی کنند ما میکنیم امریکا نگفته که مردم تان را بکشید که ترورستان طالب ودیگر دشمنان مردم این کار رامیکنند امریکا نگفته که پول ملت را دزدی وچپاول کن ودر اسلام اباد ودبی وترکیه برای خود قصر های شدادی خریداری کنید که اراکین دولتی ما کرده اند چرا ما از خود پرسان نمیکنیم واصلاح نمیشویم وگناه خود را بگردن دیگران می اندازیم واز هر جانب که بما کم رسید انرا مورد ملامت قرار میدهیم در حالیکه همه قصور از خود ما است خود کرده را نهدرد است ونه درمان با همین کوتاه فکری وعقده مندی سال ها خواهد سوخت .
اب در کوزه وما تشنه لبان میگردیم - دزد در خانه وما پشت جهان مگردیم

>>>   نظر دهنده دوم .
یا شما بخواب عمیق هستید یا یکی از جاسوسان غربی امریکای هستید.
مدت 15 سال است که امریکا و ناتو جنایتکار طالبان را از شمال به جنوب و از شرق به غرب انتقال میدهد و با همکاری پاکستانیها انتحاریها را در بگرام اموزش میدهد برای نابودی کشور ما.
مرگ بر جنایتکاران غربی و نوکران شان

>>>   امریکا درست حیثیت ندارد بلکه به مزدورانش که چتلستان است وخود فروخته شده گانیکه فعلاً هم در سطح رهبری نظام موجود استند فاقد حیثیت استند.

>>>   روس و امریکه همه مقصد خود میخواهند نیست کس در غم کس نفع بخود میخواهند
از سالیان متمادی بدینسو جهان مادی جنگ علیه معنویت را اغاز نموده اند روسها که عقده ای شکست جنگ افغانستان را داشتند ودیگران هم که از قدرت گرفتن مستضعفین بعد از شکست روس در هراس بودند تا مبادا روزی روزگار روسها برسرشان نیاید باهم اتفاق نمودند در ابتدا به هر شکملی که شده چهره ای واقعی دیانت را بواسطه ای ایادی خود ساخته وخود بافته شان مکدر سازند واسلام را خشن وظالم وسازش ناپذیر جلوه دهند قران کریم اسلام را {سلم} گفته وانهای که در راه های شیطانی طالب وداعش وحکمتیار میروند پیروان شیطان خوانده است ولا تتبعوا خطوات الشیطان ببینید به ایه کریمه { یا ایها الذین امنوا ادخلوا فی السلم کافه ولا تتبعوا خطوات الشیطان } درقدم بعدی نا امنی وجنگ وقتال را درمیان مسلمانها ترویج نمایند تا هر قدر بتوانند ازین گروه را بکشند به اهداف وپلان های مارشال و... نزدیک تر شده اند اگر مسلمان شیعی را میکشند ویا سنی را ویا پیروان نادان حکمتیار ویا فریب خوردگان داعش وطالب همه وهمه از مسلمان کم مینمایند امید حضرت عیسی مسیح ومهدی موعود بیایند وزمین را از عدل وداد مملوسازند ودست ظالم ها وستم گران را از سر انهای که پیرو یک کلمه وتابع همه رسل وانبیای برحق اند کوتاه سازند
شیخ دعلی بلخابی سرپلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است