غفلت مردم و جهل مسوولان، جیب چه کسانی را پر می کند
فقط 94 میلیون دالر عایدی و درآمد از صادرات گیاهان دارویی به ایران و دیگر کشورهای همجوار در سال اخیر، گزارش شده است تا اهمیت و جایگاه صادرات محصولات خاص و منحصر به فرد افغانستانی را به مردم و مسوولانش یادآوری کند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۸    ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ کد خبر: 110995 منبع: پرینت

گیاهان دارویی، پسته، زعفران، خشکبار، پشم و کرک، قالین و صنایع دستی و دیگر اقلام خاص افغانستان که در کیفیت و نوع خود در دنیا بی نظیر اند؛ قربانی ناآگاهی و غفلت مردم ملکی و ناامنی کشور و زد و بند مسوولان شده است وگرنه اقتصاد افغانستان بهبود می یافت.

فقط و فقط 94 میلیون دالر عایدی و درآمد از صادرات گیاهان دارویی به ایران و دیگر کشورهای همجوار در سال اخیر، گزارش شده است تا اهمیت و جایگاه صادرات محصولات خاص و منحصر به فرد افغانستانی را به مردم و مسوولانش یادآوری کند.

درحالی که ناامنی بر همه جا و همه چیز سایه انداخته است و منجر به بی رغبتی به توسعه محصولات کشاورزی و صنعتی، کمرنگ شدن سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مهاجرت نیروی انسانی و نخبگان اقتصادی و صنعتی شده است؛ نباید فرصت های غنیمت این چنینی را از دست داد.

اقتصاد تضعیف شده در سال های جنگ داخلی و جنگ با استعمارگران و استکبار جهانی، در سال های قبل از آن توسعه یافته و رونق یافته بود اما رفته رفته با دست اندازی و مداخله همسایگان و غرب، نبض صادرات و تولیدات و بازار در دست بیگانگان قرار گرفت و مردم ملکی یا به اعتیاد روی آوردند یا مهاجرت.

اگر میانگین کمک های مالی و تجهیزاتی جامعه جهانی در راستای تولیدات داخلی و تقویت چرخه ی اقتصادی کشور را با میزان سود و درآمد آنان از قاچاق اجناس افغانستانی قیاس کنیم در می یابیم که در این میان فقط و فقط مردم ملکی و صاحبان اصلی این ثروت های طبیعی خدادادی متضرر شده اند و از قافله عقب مانده اند.

تجربه ثابت کرده است که کشورهای درگیر جنگ همواره منابع مهمی از سرمایه ها و ثروت های معدنی و ملی دارند که می توان به راحتی چور و چپاول کرد و فرصت غنیمتی برای سرمایه گذاری هستند اما پمپاژ تبلیغاتی و سیاهنمایی غرب چنین می نماید که مردم ملکی راهی جز اعتیاد و گرسنگی کشیدن و فرار به اقیانوس های ناآرام اروپا ندارند.

کمک کارشناسان و مسوولان به مردم زمین دار و زراعت پیشه در حفظ و بهره برداری مناسب از گیاهان دارویی که صادرات آن نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش داشته؛ گام بزرگی در جهت توسعه اقتصادی و رونق بازارهای دارویی است و می تواند در کنار زعفران و خشکبار، جایگزین مناسبی برای کوکنار و خشخاش باشد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ۹۴ میلیون چیه که خبرش باشه

>>>   تولید و صادرات تریاک افغانستان بدست نیروهای ناتو میباشد و از این طریق میلیاردها دالر درامد دارند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است