مشاور اوباما: اختلافات ما با ایران عمیق است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۱    ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ کد خبر: 110939 منبع: پرینت

مشاور ارشد رییس جمهور آمریکا در امر مبارزه با داعش گفت که اختلافات بین ایران و آمریکا بزرگ و عمیق است و یک شبه به مجرد توافق درباره پرونده هسته ای از بین نخواهد رفت.

به گزارش مشرق، "رابر مالی" مشاور ارشد باراک اوباما در امور مبارزه با داعش و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا افزود که دولت آمریکا به طور کامل درک می‌کند و آگاه است که ایران رفتارهای خود را به صرف امضای توافق هسته‌ای تغییر نخواهد داد.

مالی که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران در پرونده هسته‌ای بود، با تکرار اتهامات آمریکا علیه ایران در زمینه هسته ای گفت: دولت اوباما قدری امیدواری دارد که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، تنش منطقه ای را کاهش خواهد داد و به مرور زمان اقدامات خصمانه را کم خواهد کرد.

وی ایران را به برهم زدن ثبات منطقه متهم کرد و گفت که دولت آمریکا برای یافتن راههای موثرتر به منظور کار با شرکای (عرب) خود در حوزه خلیج فارس به منظور مقابله با تهدیدات گروههای تروریستی و فعالیت های ایران که ثبات را برهم می زند، تلاش می‌کند.

مشاور اوباما در امور مبارزه با داعش در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن در پاسخ به این سوال که "با آغاز اجرایی شدن توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم های ایران، شما تاثیر آن را بر منطقه خاورمیانه در دوره باقی مانده از ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چطور ارزیابی می‌کنید"، گفت: اولین گام این است که به این فکر کنیم که منطقه خاورمیانه در صورت نبود توافق هسته ای بین قدرتهای جهانی و ایران چگونه خواهد بود. ما شاهد تسریع در برنامه هسته ای ایران و تنش‌های بیشتر در خارومیانه و خواسته‌های مجدد برای اقدامی نظامی خواهیم بود و همه اینها به نفع نیروهای تندرو و طائفه ای از جمله گروه القاعده و داعش خواهد بود.‬‎

رابرت مالی افزود: باید متذکر شویم که دستیابی ایران به سلاح هسته ای وضعیت را بدتر خواهد کرد و همه مشکلاتی که امروز با آن روبرو هستیم، دوچندان خواهد شد. این بدان معنا نیست که این قرارداد در حد خودش همه منابع تنش و ناامنی در منطقه را از بین می برد، بلکه برعکس، تاثیر اصلی قرارداد همان کاستن از خطرات رویارویی نظامی تا حد زیادی است و در نتیجه به ما اجازه می دهد که روی سایر موارد جدول کاری بسیار شلوغ نظیر پیگرد و شکست دادن داعش و سایر گروههای تندروی خشن و حل درگیری سوریه و به ثبات رساندن وضعیت در عراق و حل و فصل درگیری‌ها در یمن و لیبی و سایر مناطق از طریق بستن توافقنامه‌های صلح فراگیر تمرکز کنیم.

مالی در پاسخ به این سوال که "نظرش در مورد انتقاد برخی از دیدگاه خوشبینانه و ایده‌آل گرای دولت آمریکا مبنی بر اینکه امضا و اجرای توافق هسته‌ای با ایران و خروج ایران از انزوای بین‌المللی، رفتار این کشور در برهم زدن ثبات در منطقه را تغییر خواهد داد و تهران را ترغیب به برقراری روابطی خوب با همسایگانش خواهد کرد، چیست؟" گفت: معتقد نیستیم که توافق هسته‌ای به تنهایی به تغییر در رفتار ایران منجر خواهد شد یا ایران و عربستان و کشورهای (عرب) حوزه خلیج فارس را به همکاری با یکدیگر برای حل این بحران ها سوق خواهد داد. البته که نه. باراک اوباما رئیس جمهور وهمچنین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از همان ابتدا درباره این امر واضح بودند، معتقدیم که ایران رفتارش را در نتیجه توافق هسته‌ای تغییر نخواهد داد بلکه برعکس ما بر فرض بر اینکه ایران رفتار خودش را تغییر نخواهد داد، در (مسیر) این توافق حرکت می‌کنیم و همین هم تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را حتمی‌تر کرد.

وی افزود: لذا ما این فرضیه را نداریم که توافق، ایران را ناگهان به سمت یک رابطه گرمتر با آمریکا سوق خواهد داد یا باعث گرمی فوری در روابط ایران با همسایگانش عربش در حوزه خلیج فارس خواهد شد. اما مقداری امید داریم که توافق هسته ای و تعامل ما با ایران ممکن است که بحث های گسترده تر درباره منابع تنش منطقه‌ای منجر شود و با مرور زمان، از اقدامات خصمانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و گسترش طائفه گری بکاهد. دستکم ایران و کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای دیگری را خواهیم دید که سر یک میز به عنوان اعضای گروه حمایت از سوریه می نشینند و این امر به نوبه خود می تواند برای ما نقطه اتکایی باشد.

مشاور اوباما در پاسخ به این سوال روزنامه الشرق الاوسط که "ما شاهد افزایش سطح تنش بین کشورهای منطقه و ایران هستیم و دولت اوباما چگونه می تواند به شرکاء از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تضمین بدهد که سیاست توسعه طلبانه ایران، امنیت آنها را تهدید نخواهد کرد و آیا شما نگران نیستید که این تنش ممکن است منجر به درگیری های بیشتر در منطقه شود"؟ گفت: اولا، معتقدیم مسئله مهم، کاستن از این تنش‌هاست که فقط منجر به عدم تمرکز روی بحران‌های مُبرم تری است که با آن روبرو هستیم و به تداوم درگیری ها در سراسر منطقه کمک و جنگ های نیابتی را شعله ور می کند. درخصوص سوال شما باید بگوییم که تلاش های ما –از زمان نشست کمپ دیوید در سال گذشته بین آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا نشست های اخیر جان کری وزیر امور خارجه با وزیران خارجه کشورهای این شورا- همه و همه به هدف ایجاد راههای موثرتر برای کار با شرکایمان در منطقه خلیج فارس است؛ به گونه ای که بتوان با همه تهدیدها از جانب گروههای تروریستی گرفته تا فعالیت هایِ برهم زنندهِ ثبات از سوی ایران، مقابله کرد.

مالی افزود: ما همکاری خود را خواه در ارتباط با مقابله با حملات سایبری یا تهدیدهای موشک های بالستیک یا جنگ نامتقارن تقویت کرده ایم. برای روشن شدن مقصود باید بگوییم که هدف، تشویق رویارویی بین ایران و همسایگانش نیست بلکه اطمینان از این نکته است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در موضعی قوی برای ورود به گفت وگوی ضروری و مستقیم با ایران هستند؛ جائیکه همه این مسائل بر سر میز مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که "تحت چه شرایطی، دولت آمریکا می تواند با ایران به طور مستقیم به منظور کاستن از تنش و سوق دادن ایران به کمک جهت حل مشکلات منطقه مثل بحران سوریه ، اوضاع در عراق و یمن تعامل کند"، گفت: باراک اوباما رییس جمهور آمریکا درباره این امر از آغاز واضح بود. ما درقبال دیپلماسی در همه جبهه‌ها برای حل درگیری‌های منطقه ای رویکرد بازی داریم ( از دیپلماسی حمایت می کنیم). با توجه به نقش ایران در منطقه، حقیقتا دشوار است که تصور کنیم چطور می‌شود راه حل‌های سیاسی دائمی را بدون مشارکت ایران بیابیم.

همانطور که گفتم ما و دیگران عملا با ایران – به عنوان یک طرف در گروه حمایت از سوریه- به منظور تلاش برای پایان دادن به درگیری در سوریه کار می کنیم و این امر از منظر این تصور ساده نیست که ما اشتراک اهداف و منافع داریم بلکه از این جهت است که –چه بخواهیم و. چه نخواهیم- ایران نقشی محوری را در حمایت از نظام سوریه بازی می‌کند لذا هرگونه راه حل سیاسی دائم باید دربردارنده نقشی برای ایران باشد. و همزمان با کشورهای منطقه دیگر که از معارضان مسلح حمایت می کنند، پیوند و مشارکت داریمو این به معنای مشروعیت بخشیدن به نقش ایران نیست بلکه فقط درک این نقش است.

مشاور اوباما افزود: باید اضافه کنم که ما توانستیم به روز اجرای توافق برسیم؛ درحالی که هیچ کارشناسی قادر به پیش بینی آن نبود. توانستیم آمریکایی های بازداشت شده در ایران را آزاد کنیم و اختلاف درباره مطالبات مالی را که به سال 1979 میلادی بازمی گشت، حل و فصل کنیم. این امر ثابت می کند که مجال بیشتری برای یک دیپلماسی ثمربخش وجود دارد.

وی تصریح کرد: همچنان اختلافات بزرگ و بی اعتمادی بزرگی بین آمریکا و ایران است که در آینده ای نزدیک از بین نخواهد رفت. در این مرحله میزان آمادگی مسئولان ایرانی برای مشارکت با آمریکا روشن نیست اما این سوال در اذهان ما دور می زند که آیا این مسائل را می توان از طریق یک دیپلماسی تند و رودررو حل و فصل کرد. ما می خواهیم این را بیازماییم.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است