شرکت های خارجی عاملان بزرگ فساد در افغانستان
شرکت های خارجی که به خاطر مبارزه با فساد، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه باتروریسم و ترتیب حکومت داری خوب به افغانستان آمده بودند، حالا در ازای کمک نقدی ناچیز، جوانان ما را معتاد به هرویین و انواع و اقسام مواد مخدر می کنند و تمام منابع ما را می برند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۹    ۱۳۹۴/۱۱/۸ کد خبر: 110928 منبع: پرینت

افغانستان در رده دوم فاسدترین کشورهای دنیا قرار گرفت. در سال 2014 افغانستان مقام چهارم را در جمع فاسد ترین کشورهای دنیا داشت اما در سال 2015 از رده چهارم به رده دوم آمد. بعد از سومالی افغانستان دومین کشور فاسد دنیا است. این فساد در کدام بخش های افغانستان دیده می شودو چرا افغانستان تنزل رتبه داشته است؟

احمدشاه رمضان عضو مجلس نمایندگان در برنامه «تحول» گفت: فساد در افغانستان به سه بخش تقسیم می شود، یکی فساد اداری است، یکی فساد خارجی است و دیگری فساد تعیینات است.

وی، در خصوص فساد خارجی در افغانستان اظهار کرد: فساد خارجی، از جانب دولت آمریکا و انگلیس است که بزرگترین فساد را در افغانستان انجام می دهند. برخی شرکت های آمریکایی و انگلیسی درکشور وجود دارند که مدیران آنها سالانه پنج تا ده ملیارددالر را از افغانستان خارج کرده و فرار می کنند. برای همه اینها اسناد معتبر وجود دارد. کسانی که این فساد را در افغانستان مشاهده می کنند، بررسی می کنند و اسناد هم دارند، باید شجاعانه نام همان افراد را بیاورند و نوع و میزان فساد آنها را نیز بیان کنند. چرا که همه مردم افغانستان فاسد نیستند. شاید در همان بالاترین مقام های دولتی هم افراد پاک و صادقی وجود داشته باشند.

رمضان اراده ای در حکومت وحدت ملی برای مبارزه با فساد ندیده و بیان داشت: اشرف غنی در زمان انتخابات و شروع حکومت وحدت ملی، دلگرمی های فروانی به مردم داد. مردم هم امیدوار شده بودند که اشرف غنی مساله کابل بانک را بررسی می کند و مفسدان آن را دستگیر می نماید و جزا می دهد. اشرف غنی پرونده کابل بانک را باز کرد اما همانطور باقی گذاشت و هیچ کاری انجام نداد. تنها کار دراین زمینه، دستگیری چند نفر از افراد پایین رتبه بود. وی در دیگر زمینه ها و وزارت هایی که فساد در آنها جریان دارد نیز کاری انجام نداد. چند نفر از وزیران فاسد و افراد بلندرتبه فاسد که همه آنها را می شناسند را دستگیر نکرد تا افراد پایین رتبه نیز از انجام فساد دست بردارند و بترسند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در ابتدا مردم به اشرف غنی اعتماد کرده بودند، چرا که از حرف هایی که زده بود، گمان می کردند وی می تواند رییس جمهوری جدی در کارهایش باشد اما متاسفانه خود، آلوده شد. برادرزاده وی، در قرارداد وزارت دفاع متهم است. افراد خانواده اش در مهم ترین پست ها گماشته می شوند و فسادهای مالی بزرگی دارند.

رمضان، شرکت های خارجی را از عاملان اصلی فساد در کشور دانسته افزود: شرکت های ساختمانی آمریکا و انگلیس فسادهای اداری بلند و بالایی را در افغانستان کردند. سازمان شفافیت بین الملل که فساد در افغانستان را اعلام می کنند چرا نام از شرکت های فاسد انگلیسی و آمریکایی در افغانستان نمی برند؟ چرا نام از شرکت های اروپایی نمی برند؟ این شرکت های خارجی که برای مبارزه با فساد، مبارزه با مواد مخدر، به خاطر مبارزه باتروریست و حکومت داری خوب به افغانستان آمده بودند، حالا در ازای کمک نقدی ناچیز، جوانان ما را معتاد به هرویین و انواع و اقسام مواد مخدر می کنند و تمام منابع ما را می برند. سازمان مللی که افغانستان را در رده دوم فساد در جهان قرار می دهد، باید بگوید که کدام وزارتخانه است که فساد می کندو آن هم تحت نظر چه کسی فساد می کند؟ کدام شرکت های خارجی هستند که در افغانستان فساد می کنند و پولهای بیشماری را خارج می کنند. همین شرکت های ساختمانی انگلیسی و خارجی بودند که صدها جوان کارگر ما را از کشور فراری داده اند. همین شرکت های خارجی مانند ریگ استار، سورپریم و علم هستند که جوانان ما را از کشور فراری داده اند.

وی، مافیای تیل در کشور را نیز در دست خارجی ها می داند و می گوید: در فساد و مافیای تیل، می گفتند که چهار شرکت افغانی مقصر است، با بررسی اسناد مشخص شد که حتی دولت رد این موضوع، قرضدار است. متاسفانه سفارت آمریکا هم پاسخگو برای این قضیه نبود. سالانه میلیون ها تن تیل توسط مافیا از کشور خارج می شود و چون خارجی ها خود دراین موارد دست دارند، پاسخگو هم در مقابل این موضوع نیستند.

رمضان عدم رفع فساد توسط حکومت را به نفع آن می داند و گفت: رهبران حکومت وحدت ملی، با فساد مبارزه نخواهند کرد، چرا که وجود این فساد راهی است که آنها می توانند بوسیله آن دوامشان را تضمین کنند. دادستان کل ما چندین سال است که توسط سرپرست اداره می شود، ولایت کابل شش میلیون نفوس دارد اما شهردار ندارد، مهمترین وزارتخانه های ما با سرپرست اداره می شوند.هیچ اراده ای برای اصلاحات انتخاباتی و برگزاری آن وجود ندارد. همه اینها فسادهایی هستند که دولت آنها را رفع نمی کند تا بتواند آزادانه به حکومت داری فاسد خود ادامه دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتي دكتر بشر دوست زماني كه وزير بلان بود مؤسسات خارجي را لغو كرد تمام دولتمردان فاسد وي را ديوانه خواندند و از قدرت كنار زده شد
.سيد حسين هاشمي

>>>   بد ترین مردم دنیا ما هستیم چرا دیگر ها را مقصر میکنیم؟ ما از یکدیگر نفرت داریم ما انتحار میکنیم بالای مردم خود، انفجار میدهم شهر و مردم خود را و مقصر میدانیم غرب و شرق را.

>>>   جنایتکاران و دزدهای غربی امریکای را هنوز هم خوب نشناخته اید. اینها تمام دنیا را در طول بیش از 500 سال خورده و دزدی کرده است. تمام تروریستهای بین المللی از طالب گرفته تا داعش القایده بدست غربیهای جنایتکار دزد کنترول میشود. تا دزدهای غربی در افغانستان باشد افغانستان ارام نخواهد شد . و همچنان دزدهای غربی از پاکستان خاین حمایت میکند.
محمد

>>>   من به دیگران کاری ندارم اما کسیکه تاجیک و فارسی زبان است و هنوز هم کرزی را در جمله آدم ها میشمارد باید گوش و چشم خود را تداوی کند.

>>>   این گرگ را که در لباس میش خود را جا زده است بشناسید!

>>>   جالب است، از این تفنگچه کش و این حرف ها ؟! اکثر وکلای پارلمان، خود، منبع و منشاء فساد اند!

>>>   چند روز چوپ بود. باز سر گپ آمده!!!!

>>>   اوه خداجان!
وقتی آقای «فرض مثال» و همانندهای شان علیه فساد ، که خود تا گوشها در ان غرق اند، گپ بزنند خی ما مردم عامه چه کنیم. وقتی «شرکتهاي» خارجی یک سکه دالری رابالا می انداختند این آقا و سایر آقایان همانند برای گرفتنش «هفتاد ملاق» میزدند، ولي حالا اینها به «نقادان»‌امریکا مبدل شده اند. خدایا توبه!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است