آمریکا در پروسه صلح صادقانه کار نمی کند
قدرت های ذیدخل از جمله آمریکا در پروسه صلح صادقانه کار نکرده اند، طالب قطری معروف به طالب آمریکایی است. طالبان در قطر، این تریبون را پیدا کردند که بتوانند استفاده های بیشتری کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۶    ۱۳۹۴/۱۱/۸ کد خبر: 110910 منبع: پرینت

قطر بار دیگر به بلندگوی طالبان مبدل شد. جالب اینجا است که نمایندگانی از جانب افغانستان که با طالبان دور یک میزنشسته اند، کسانی هستند که تا دیروز از کابل علیه طالبان اعلامیه صادر می کردند. هرچند طالبان در این نشست شروط خود را برای صلح را اعلام کرده اند اما حکومت افغانستان این نشست رابه رسمیت نمی شناسد. هم زمان بازار شعار و اتهام هم در دولت های کابل و اسلام آباد داغ است. به گفته رییس جمهور غنی افغانستان انتقام وحشتی را که تروریست ها در کشور ایجاد کرده اند، خواهند گرفت. اما نواز شریف ناامنی های پاکستان از افغانستان می داند.

محمد حسن شریفی بلخابی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «باخبر» گفت: پروسه صلح با ابعاد پیچیده، مبهم وبسیار نامعلوم خود در طی چندین سال وجود داشته است. با نشست چهارجانبه ای که انجام شد، با حضور مستقیم نماینده های چین و آمریکا و با اظهاراتی که پاکستانی ها و برخی از گروه های مخالفان داشتند، فکر می کردیم که این نشست مقداری متفاوت با نشست های قبلی است. بعد از برگزاری نشست ها در اسلام آباد و بعد در کابل دیدیم که این نشست ها به سوی ابهام در حرکت است. نمونه ای از آن ابهام را می توان موضوع قطر برشمرد. صدایی که از قطر بلند شده است، نشان می دهد که آنها خیلی هماهنگ با این تفاوت مذاکرات جدید نبوده اند. در میان طالبان سرو صداهایی وجود دارد و برخی ازآنها صدا بلند کرده اند که آنهایی که در قطر هستند از ما نیستند و نمی توانند از ما نمایندگی کنند.

وی، کارایی لازم را در طرف های مذاکره کننده در نشست مذاکرات صلح نمی بیند و می گوید: آن چیزی که در پروسه صلح مشهود است این است که ما تعهد لازم و صداقت واقعی را در پروسه صلح نمی بینیم بلکه کارشکنی ها، بحث های استخباراتی، نقشه صلح را به بیراهه کشیدن، می بینیم. وقتی بحث در پروسه صلح شفاف نباشد، بدون مکانیزم باشد، بدون پالسی باشد، باشد بحث پروسه صلح به بیراهه کشانده می شود.

بلخابی، با بیان اینکه قدرت های ذی دخل از جمله آمریکا در پروسه صلح صادقانه کار نکرده اند، گفت:همانطور که می دانیم طالب قطری معروف به طالب آمریکایی است. طالبان در قطر، این تریبون را پیدا کردند که بتوانند استفاده های بیشتری کنند. آنها می خواهند آزادانه زندگی کنند، در حکومت نقش داشته باشند، نام شان از لیست سیاه بیرون بیاید و زندانی هایشان آزاد شود و به همان چیزهایی برسند که سالها به خاطر آن مردم را به خاک و خون کشانیدند و کشتند. طالبان از صلح چنین چیزی می خواهند. انتظار ما از دولت، این بود که مشخصا موضع خود را ارایه می کرد و به طور مشخص این موضوعات را نمی پذیرفت و می گفت این خواسته ها و حرفها رسمیت ندارد و هیچ افغانی حق ندارد در این نشست ها شرکت کند. درست است که غیر رسمی است اما افغان است و در مرجعی رسمی از افغانستان کار می کند.

این نماینده مجلس، طالبان را مصر به دخیل شدن در بحث های کلان حکومتی می داند و می گوید: بحث مطرح کردن نمایندگی سیاسی طالبان، در قطر بحث مشروعیت دادن به خودشان است. بحث بیرون آمدن نام طالبان از لیست سیاه ، این است که آنها می خواهند به عنوان یک قدرت سیاسی مطرح شوند، این خواست ها خواست هایی بسیار بزرگ است که عواقب بسیار خطرناک دارد. توصیه من به ملت و دولت افغانستان این است که بار دیگر با سیاست تضرع، امتیاز دادن یک جانبه و رها کردن فرماندهان طالبان که هر روز مردم ما را بی گناه می کشند، به مصلحت نظام، ملک و مردم نیست.

بلخابی، معتقد است صدای طالبان رساتر و قوی تر از حکومت در نشست های صلح بوده و افزود: طالبان در سالهای اخیریک بار دیگر منفور شده بودند، صدا نداشتند، دفتر قطر تعطیل شده بود و از بین رفته بودند. آنها از این دو نشست اخیری که برای مذاکرات صلح برگزار شد، سکوی پرشی ساختند و امروز صدای خود را دوباره از دفتر قطر بلند می کنند و صدای آنها شنیده می شود، خواست های بسیار بزرگ دارند و از این نشست ها به خوبی به نفع خود استفاده کردند. این ما افغانها هستیم که در این مذاکرات ساکت و راکت ماندیم در حالی که ما باید دیپلماسی فعال داشته باشیم و با چانه زنی های بسیار قوی بتوانیم امتیازات زیادی به نفع افغانستان بگیریم. متاسفانه باز هم می بینیم که ما همان سیاست های شکست خورده قبلی را به پیش گرفتیم. سیاست تضرع و آزاد کردن یک طرفه زندانی ها را در پیش گرفتیم. دولت ما باید آگاه و هشیار باشد و بداند که اگر چیزی در این پروسه به دست نمی آورد چیزی را از دست ندهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   .... امریکای غربی برای نابودی افغانستان امده اند . این جنایتکاران غربی و نوکران شان طالب داعش باید نابود شود. انتحاریهای در کابل از سفارتهای غربیها در کابل و پایگاه اشغال شده بگرام تجهیز میشود.

>>>   امریکا غربیها پدر تروریستهای بین المللی

>>>   افغانستان بدست اتحادیه دزدهای غربی ناتو اداره میشود. تا دزدهای غربی امریکای در افغانستان باشد نه طالب گم میشود نه داعش و نه هم پاکستان دست از دخالت برمیدارد.

>>>   کارخانه داعش سازی بگرام را بسته کنید.

>>>   یگانه راه ازادی افغانستان قیام ملی بر علیه امریکا غربیها پاکستانهای خونخوار و نوکران شان طالب و داعش است.

>>>   دزدهای غربی در کجای دنیا صادق بوده که در افغانستان صادق باشد. چهره های این شیاطینهای غربی را باید بشناسید.

>>>   چرا امریکاییها و ناتو گروه خونخوار داعش را از عراق و سوریه به افغانستان انتقال میدهد؟؟؟

>>>   من تا بحال کاملا بر علیه تمام گروه طالبان بودم. اما حالا اعلام میکنم که او طالبهای که تنها برای ازادی کشور ما افغانستان بر علیه اشغالگران غربی می جنگند و به مردم بیگناه و اردوی ملی ضرر نمیرساند. این گروه از طالبان مجاهد هستند و من از انها حمایت میکنم.
احمد

>>>   در اوایل سال 2001 و زمانکه افغانستان به بهانه تروریسم و حقوق بشر دروغین مورد تهاجم نظامی امریکا و متحدین غربی اش قرار گرفت. انها ( امریکا غربیها ) چندین پلان دراز مدت در افغانستان داشتند که قرار ذیل است.
1. نابودی سلاحهای سنگین دولت ربانی و طالبان. تا این سلاحها بدست دولت کرزی قرار نگیرند.
2. تشکیل یک دولت ضعیف در کابل با پایه های لرزان که نه سقوط کند و نه توان تامین امنیت را داشته باشد.
3. افزایش تولید تریاک و صادرات ان.
4. ایجاد یک کمیسیون بنام کمیسیون حقوق بشر که بتواند اهداف و ترویج فرهنگ غربی را تامین کند.
5. حمایت مالی و نظامی همزمان به دولت مرکزی و گروه طالبان.
6. وقت کشی در تجهیز نیروی هوای و زمینی. تا دولت افغانستان به غربیها وابسته باشد.
7. ایجاد نمودن مشکلات در طرحهای اقتصادی کلان دولتی. به این هدف که دولت افغانستان از نگاه اقتصادی باید جیره خور غربیها باشد.
محمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است