آمریکا جنگ در افغانستان را حفظ کرده است
آمریکا توازن جنگ را در افغانستان حفظ کرده است و آن را نگاه داشته است. آمریکا یک حامی است که دو طرف جنگ را تقویت می کند. هم ادعای پشتیبانی از حکومت می کند و هم گروههای تروریستی را حمایت می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۱    ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ کد خبر: 110086 منبع: پرینت

سال 2015 توام با چالشهای امنیتی برای افغانستان گذشت. در سال گذشته میلادی، ما سقوط قندوز را مشاهده کردیم. دهها ولسوالی از ولایت های دیگر نیز سقوط نموده و نیروهای امنیتی ما هم به شکل بی شماری قربانی شدند. اما در سال 2016 چه وضعیتی خواهیم داشت؟ آیا مهار تروریست ها در سال بعد در توانایی حکومت وجود دارد یا همین اوضاع را در سال بعد نیز خواهیم داشت؟

عبدالوالی نیازی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: جنگ افغانستان، جنگی بسیار بزرگ و تنظیم شده است. ایستادگی و مقاومت در این جنگ کار آسانی نیست. نیروهای امنیتی افغانستان هر روز ده ها شهید می دهند و جانهایشان را تقدیم وطن و مردم خود می کنند. فراموش نکنیم که این جنگ، جنگی بسیار بزرگ است و استخبارات کشورهای بزرگ دنیا، آی اس ای و برخی کشورهای منطقه این جنگ را پشتیبانی ورهبری می کنند. هم اکنون طالبان در بدخشان پایگاه دارند. در یک سالی که گذشت تعداد زیادی از ولسوالی های افغانستان به دست طالبان قرار گرفت. ولسوالی های اچین، وردوج و یمگان از جمله ولسوالی های بدخشان هستند که هم اکنون در دست طالبان قرار دارد و دولت نتوانست یا نخواست که آنها را پس بگیرد.

وی معتقد است آمریکا خود طالبان و داعش را تقویت می کند و افزود: آمریکا به افغانستان آمد تا به این کشور کمک کند اما امروز کسانی که دشمنان افغانستان هستند، داعش، طالبان، القاعده و دیگر گروههای تروریستی روز به روز قدرت گرفته اند. این گروه ها بر ضد آمریکا در افغانستان جمع شده اند و آمریکا به افغانستان تعهد داده بود که تجهیزات در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهد و نیروها را آموزش نظامی دهد تا بتوانند بر ضد این گروهها مبارزه کنند اما هیچ کدام از این وعده ها را انجام ندادند و طبق پیمان امنیتی عمل نکردند. این موضوع نشان می دهد که آمریکا توازن جنگ را در افغانستان حفظ کرده است. آمریکا یک حامی است که دو طرف جنگ را تقویت می کند. هم ادعای پشتیبانی از حکومت می کند و هم گروههای تروریستی را حمایت می کند.

نیازی در مورد علت جنگ در افغانستان اظهار کرد: روس و آمریکا دو کشور متضاد و در رقابت باهم در جهان هستند. در این رقابت آمریکا با امکانات و تلاش زیاد تبدیل به قدرت تک قطبی دنیا شد و می خواست دموکراسی خود را به عنوان یک اصل به دنیا عرضه کند و روس این موضوع را نپذیرفته و رقابتهای آنها بیشتر دامن زده شد و حالا افغانستان میدان جنگی برای این دو قدرت بزرگ شده است.

این نماینده مجلس، عدم مدیریت جنگی در حکومت را ضایعه دیگری علاوه بر مشکلات موجود خوانده و افزود: اداره و رهبری جنگی در افغانستان با مشکل مواجه است. بی اعتمادی در داخل ارگانهای امنیتی، نبود هماهنگی میان وزارت داخله و دفاع و امنیت، نبود تفاهم میان رییس جمهور و رییس اجرایی مشکلاتی هستند که افغانستان را به این حالت رسانده اند.

نیازی کارهایی را برای مهار جنگ در سال پیش رو وظایف دولت می شمارد و می گوید: برای اینکه سال پیش رو هم مانند سالی که گذشت سالی ناامن و توام با وحشت و دهشت برای مردم نباشد، حکومت باید چند کار خانگی را انجام دهد. اولین کاری که حکومت باید انجام دهد این است که منابع تمویل طالبان را مسدود کند. به طور مثال معدن لاجورد بدخشان توسط یک تیم غارتگر چپاول می شود و به طالبان داده می شود، آن را از دسترس طالبان خارج کند و این سرمایه ملی را نجات دهد. کار دوم این است که مراکز مهم طالبان مورد هدف قرار بگیرند. ما باید ولسوالی هایی را که در دست طالبان است در فصل زمستان پس بگیریم در غیر این صورت در بهار عقب مانده و جنگ شدت پیدا می کند. کار سوم این است که سیستم سرپرستی ها را تنظیم کند و هر کسی را متناسب با ذوق و سلیقه خود در وزارت های مهم قرار ندهد. کار بعدی این است که دوست و دشمن خود را در میان گروهها و کشورهای دیگر نیز مشخص کند.

وی معتقد است ولسوالی های سقوط داده شده بدخشان هرچه زودتر باید پس گرفته شوند وگرنه طالبان قدرت بیشتری پیدا می کنند و بیان داشت: اگر حکومت در بازپس گیری وردوج و یمگان بدخشان اقدام نکند باقی ولسوالی ها در این ولایت سقوط می کند و آن وقت است که دیگر هیچ کاری از دست دولت برنخواهد آمد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سگهای امریکای را هنوز هم نشناخته اید . اینها زاده های شیاطین هستند . سگهای امریکای در طول 15 سال هم طالبان را کمک کردند و هم دولت نوکر کابل را .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است