چرخش ارگ از دهلی و مسکو بسمت واشنگتن
سابقه ی ابر قدرت غرب در عدم تقویت اردوی ملی، عدم پایبندی به مفاد توافقنامه امنیتی و عدم تحویل بهنگام و به اندازه ی تسلیحات پیشین، خود گویای همه چیز است و نباید از یانکی ها انتظار معجزه داشت 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۴    ۱۳۹۴/۱۰/۲۴ کد خبر: 110084 منبع: پرینت

سالیان قبل، حامد کرزی از هند و روسیه درخواست تجهیزات جنگی و تسلیحات نظامی کرده بود و ظاهرا با تشدید تنش ها با امریکا، ترجیح می داد به وسایط نظامی غربی متکی نباشد اما برنامه ها آنگونه که می نمود، به پیش نرفت و ورق دوباره برگشت.

سالیان قبل تر از آن، امریکایی ها با اجرای طرح "دی دی آر" و با شعار جمع آوری سلاح های مردمی برای تسریع در روند صلح و امنیت، تمامی تجهیزات روسی را که سالها در سیستم امنیتی و نظامی کشور مورد استفاده قرار می گرفت نابود کردند؛ تا سلاح های خود را جایگزین کنند.

اما همواره بدعهدی ها و کژی هایی که کاخ سفید در عرصه سیاست خارجی و تعاملات بین المللی داشته است مانع تحویل به موقع، کافی و حتی کیفی سلاح ها و ادوات نظامی شده به این معنی که یا چرخبال ها دیر رسیده اند، یا ناقص بوده اند یا فرسوده و غیر قابل استفاده بوده اند.

این ها همه مربوط به حکومت پیشین و زمامداری کرزی در قلب آسیا می باشد اما عدم تطبیق تجهیزات هندی و روسی با طرح ها و سیستم امریکایی در خاک افغانستان موجب روی گردانی حکومت جدید از قدرت های منطقه به سمت غرب شد.

از این رو، اشرف غنی از واشنگتن درخواست ادوات و ابزارآلات جنگی کرد تا برنامه ها روی روال مورد نظر غرب قرار بگیرد و اخبار تحویل قریب الوقوع 12 چرخبال جنگی نوع MD-530F مجهز به وسایل و تجهیزات پیشرفته و 8 هواپیمای بدون سرنشین به نیروهای امنیتی به گوش رسید.

بدون هیچ گونه طول و تفسیر و تعبیر مغرضانه یا قضاوت عجولانه ای، باید گفت سابقه ی ابر قدرت غرب در عدم تقویت اردوی ملی، عدم پایبندی به مفاد توافقنامه امنیتی و عدم تحویل بهنگام و به اندازه ی تسلیحات پیشین، خود گویای همه چیز است و نباید از یانکی ها انتظار معجزه داشت.

در همین راستا، روسیه نیز قول کمک نظامی مشروط به نیروهای امنیتی افغانستان کرده بود که بنابر ادعای ضیمیر کالبوف، سه چرخبال می 35 و دیگر تسلیحات سبک جنگی است. رقابت مسکو و واشنگتن در عرصه صادرات تجهیزات جنگی و تعلیمات نظامی، می تواند توأمان تهدید و فرصتی برای کابل باشد.

تهدید بلاتکلیفی اردوی ملی و بهم ریختگی سیستم امنیتی کشور و یا فرصت استفاده حداکثری از ادوات و ابزار آلات دو ابر قدرت غرب و شرق، که البته بستگی به عبرت گرفتن از اتکای بیش از حد بر وعده های خارجی ها و نیز ترمیم سیاست خارجی دارد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عجب کشوری داریم هر روز یک برنامه دارد مردم این وسط اسکل شده فقط

>>>   اشرف غنی یک نوکر و جاسوسی امریکای است که سالها در دامن غربیها کلان شد بعدا داماد غربیها شد و در اخر بالای مردم افغانستان تحمیل شد.

>>>   جنایتکاران و فریبکاران امریکای چیزی به ما نمیدهد که به دردخور باشد . قبلا یک دو دانه چرخی داده بود که بعد از یگ ما خراب شد و به اهن کهنه تبدیل شد. سرکرده شیاطینها اوبامای سیا پدر تروریستها میداند که با دولتمردان مزدور مرتد چطور برخورد کند.

>>>   هموطنان عزيز اگر شما با هليكوپترهاي جنگي اشنايي نداريد تفاوت چرخبالهايي كه امريكا كمك خواهد كرد و چرخبالهاي ر وسي را در گوگل ببينيد.چرخبالهايي كه امريكا قصد كمكشان را دارد حتي ظاهرشان هم به هليكوپتر جنگي نميماند. و اينكه امريكا خواهان صلح افغانستان و از بين بردن تروريست است دروغي بيش نيست. اما بخاطر اينكه اين دروغ سالهاست تكرار ميشود در ذهن مردم شايد به واقعيت تبديل شده باشد.
سيد حسين هاشمي

>>>   در تمام کشور هایی که پایگاه نظامی امریکا قرار دارند، سلاح های امریکایی وجود دارند. اکثر این کشور ها از امنیت تقریباً زیاد برخوردارند.
اما افغانستان بنا بر ضرورت امریکا، از امنیت نسبی نیز بر قرار نیست. از طرف دیگر دولت افغانستان پولی برای خرید این سلاح ها ندارد و کشور های عضو ناتو نیز برای خرید سلاح به افغانستان پول نمی دهند و فقط به تمرینات نظامی اکتفاُ میکنند. از طرف دیگر دولت پاکستان نمیخواهد که افغانستان رقیب دیرینه اش، دوباره یک اردوی منظم و مسلح داشته باشد، بنا برآن در گوش امریکا زمزمه میکند ، که ما نمیتوانیم بگوییم که این سلاح هایی که شما به دولت افغانستان میدهید، در دست مخالفین نیفتد و یا توسط نیرو های نفوذی در اردوی افغانستان ،برضد خود شما استفاده نشود و خود پاکستان نیز، حادثاتی را ازین قبیل طرح ریزی میکند، تا یقین امریکایی ها را حاصل کند.
بناً چند دلایل مهم از دلایل عدم تجهیز اردوی افغانستان توسط امریکا ذکر شد. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد، که غرض جلوگیری از بدرازا کشانیدن مطلب، از ذکر آنها خود داری میشود.

>>>   چرا پشتیبانی قوای هوائی از نیرو های دفاهی ما قطع شدند؟
این نتیجه لجاجت ها و لابی گری های کرزی بود که قوای هوائی امریکا اشتراک در عملیت های سرکوب کردن طالبان را توقف داد۰ هدف کرزی و نزدیکان او فقط پشتیبانی از طالبان بر بنیاد مسائل قومی قبیلوی بودند و بس۰
نتیجه آن تلفات شدید فرزندان اصیل کشور ما بود که در صفوف قوا های مسلح کشورمصروف دفاع از کشور و جنگ با طالبان اند۰
وقتیکه طالبان و دیگر دهشت افگنان و نوکران بیگانه به کمک مستقیم پاکستان و با پول عرب ها کشور ما را خراب میکنند و فرزندان مدافع کشور ما را میکشند، ما هم حق داریم در مبارزه با آنها از هر کمک نظامی دوستان بین المللی خود استفاده کنیم۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است