نامه هزاره های استرالیا به دبیر کل ملل متحد
مردم ما بارها بخاطر اعتماد بیش از حد به حاکمیت های وقت، متحمل خسارات و ستمهای ظالمانه بیشتری شده اند؛ چه اینکه بخاطر مقاومت دفاعی و خواسته های عدالت طلبی خویش در افغانستان تلاش های زیادی نموده و رنج های بی شماری کشیده ایم 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۸    ۱۳۸۹/۳/۱۲ کد خبر: 10949 منبع: پرینت

نامه سرگشاده هزاره های آسترالیا به جناب بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد

ستاد مرکزی سازمان ملل متحد- نیویارک 

عالی جناب بانکی مون، سرمنشی محترم ملل متحد !

ما احترامانه توجه شما را به رنج مستمر و دایمی مردم هزاره افغانستان جلب می کنیم ؛ هزاره ها از جمله جوامع قومی در افغانستان می باشند که از آزار و اذیت و قتل عام در دوصد سال اخیر رنج برده اند؛ درین اواخر در تحت حاکمیت طالبان، شکنجه و کشتار و نسل کشی بیشتری را متحمل شده اند.

مردم ما بارها بخاطر اعتماد بیش از حد به حاکمیت های وقت، متحمل خسارات و ستمهای ظالمانۀ بیشتری شده اند؛ چه اینکه  بخاطر مقاومت دفاعی و خواسته های عدالت طلبی خویش در افغانستان تلاش های زیادی نموده و رنج های بی شماری کشیده ایم که جامعۀ بین المللی از آن آگاه است. 

عالی جناب !
هزاره ها بلافاصله پس از انعقاد کنفرانس بن ، برگزاری لویه جرگه، تهیه پیش نویس قانون اساسی و تشکیل پارلمان افغانستان، از شروع  برنامه های دموکراتیک که منجر به تامین عدالت اجتماعی، مشارکت جمعی، توام با حیثیت، حقانیت و برابری و توسعه افغانستان مترقی گردد، خوشبین بودند.

هزاره ها که نقش برجسته ای در تاریخ و فرهنگ افغانستان بازی کرده است، صادقانه آرزوی مشارکت برای ایجاد یک افغانستان متحد و مرفه که بدون در نظر گرفتن قومیت و یا وابستگی های قبیلوی، خانه مشترک همه افغانها باشد، را داشتند؛ آنان متوقع بودند تا دولتی فراگیر با قاعده وسیع ملی در کشور بوجود اید که تبلور دهنده آرمان همه افغان ها بوده و  با بدست آوردن حمایت کشور های کمک کننده و سازمان ها و جامعه بین المللی که مصمم به کمک بودند، نه تنها صلح و امنیت را به کشور جنگ زده ما به ارمغان آورند بلکه کشور را به طرف ترقی و باز سازی و توسعه پایدار و متوازن به پیش برند؛ از همه مهمتر امیدوار بودند که دولت جدید، جامعه مدنی را با آموزش رایگان و برقراری روابط دموکراتیک، برای همه ایجاد کند؛ یک حکومتی بوجود آید که با توجه به تنوع فرهنگی در راستای تثبیت غنامندی فرهنگ ملی و ایجاد فرصت های برابر و متوازن تلاش ورزد؛ حکومتی که تعصبات کهنه را رد کرده وهم مانع بروز چنین تعصباتی گردد؛ اما این آرزو هیچ وقت براورده نگردیده و جامه عمل نپوشید .

تمایل جدی و بی محابای هزاره ها در ایجاد یک جامعه دموکراتیک صرفا یک توقع اتفاقی و عامیانه نبوده، بلکه در طول بیش از 200 سال هزاره ها با تحمل کشتار دسته جمعی، شکنجه و جابجائی از خانه ها، روستا ها و زمین های شان بدلیل شدت تبعیض نژادی و مذهبی و فرقه ای که علیه آنها اعمال می شد، به این نتیجه اعتقاد پیدا کرده اند که تنها راه برای پایان دادن به چنین چرخه غیر قابل تحمل و بی رحمانه که منجر به ختم غصب سیاسی و اعمال تبعیض نژادی و فرقه ای گردد تنها و تنها برقراری صلح و امنیت پایدار و بلند مدت در کشور میباشد .

به همین لحاظ مردم هزاره با شوق و ذوق وافر در روند خلع سلاح، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات مجلس، جلوگیری از کشت و ذرع خشخاش، در مناطق هزاره علیرغم فقر شایع و خشکسالی شدید، شرکت ورزیدند . مردم هزاره بطور کامل با نیروهای امنیتی دولت تازه تاسیس، نیروهای آیساف و دایاک همکاری کرده و در نتیجه صلح و امنیت سرتاسری را در هزارستان بوجود آوردند.

با این حال حمله سالانه کوچی های پشتون تبار در هزارستان، منجر به قتل و کشتار وحشیانه هزاره ها، جابجائی اجباری هزاران تن از آنان می گردد .

این شگفت آور است که رئیس جمهور و ارگان های دولتی که مسئول تامین امنیت شهروندان می باشند هیچگونه برنامه ریزی دقیق و موثر برای مقابله با این مشکل، ندارند و یا نمی خواهند داشته باشند؛ به نظر می رسد که این قصور ناشی از کمک مستقیم قومی، منطقوی و مذهبی به کوچی ها توسط آقای کرزی و تیم شوونیست او، در راستای تشدید این مشکل، بوجود آمده است؛ تحت این وضعیت است که امروز هزارستان که مرکز صلح و امنیت بود در اثر جنگ و خونریزی توسط کوچی ها ناامن گردیده است .

تا هنگام استقرار صلح و امنیت پایدار در افغانستان ما هزاره های استرالیا به شدت با مظلومین و هزاره های عذاب دیده و رنج کشیده که در اثر حمله تهاجمی کوچی ها در هزارستان مخصوصا در بهسود، دایمیرداد و ناهور کشته و مجروح و بی خانمان گردیده اند و صدها تن اموال شان غارت و منازل شان تخریب شده و هزاران خانواده از ترس جان شان مجبور شده اند تا  خانه و کاشانه شان را ترک گویند، اظهار همدردی نموده موارد ذیل را بحیث مواد تجمات اعتراض آمیز خویش، پیشکش منماییم:

1- ما  ضمن محکوم کردن تجاوز کوچی ها، از سازمان ملل متحد، سازمان حقوق بشر ، جوامع صلح طلب، گروه ها وجوامع مدنی، و کشورهای کمک کننده خواهش میکنیم که  در متوقف کردن کوچی های پشتون، مبنی بر جابه جایی اجباری هزاره ها که  (از مظاهر بارز جرم علیه بشریت محسوب می گردد) تلاش نموده و از مردم هزاره در برابر این تهاجم دفاع کنند؛ زیرا هزاره ها بازوی قدرتمند برای جوامع صلح دوست که در راستای استقرار صلح و روابط دموکراتیک و ریشه کن کردن تروریسم بین المللی و طالبان جنایتکار تلاش میورزند، محسوب میگردند .

2- ما احترامانه از شما می خواهیم که به هزاره ها کمک کنید و بطور رسمی از رئیس جمهور افغانستان، وزرا و سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد بخواهید تا از آزار و اذیت و قتل عام گروه های اقلیت، مخصوصا هزاره ها جلوگیری بعمل آرند .

3- دولت افغانستان می تواند موضوع کوچی ها را طبق مفاد ماده 14 قانون اساسی افغانستان با اسکان دایمی آنان حل و فصل کند .تلاش هماهنگ شده جناب کرزی مبنی بر اسکان دایم کوچی ها، نه تنها ضامن صلح و امنیت در کشور بوده و از جنگ و خونریزی جلوگیری بعمل میاورد بلکه زمینه زندگی مدنی را برای کوچی ها فراهم ساخته و آنان را بعنوان شهروندان  این کشور، از تمام مزایای زندگی مدنی برخوردار میسازد .

4-  ما از نیروهای بین المللی برای امنیت افغانستان میخواهیم تا کوچی های مورد حمایت دولت افغانستان را وادار به خروج بی قید و شرط از روستا ها و مناطق هزاره ها نمایند .

5-  ما از جامعه بین المللی قویا درخواست داریم تا جلو قتل عام و کشتار سیستماتیک هزاره ها را گرفته و مهاجمینی که مرتکب اعمال جنائی و ضد بشری شده اند را به پنجه عدالت بسپارند.

6-  مابحیث شهروندان کشور آسترالیا، مخصوصا از دولت این کشور مخواهیم که به عنوان یک کشور مدافع حقوق بشرو بخشی از نیروهای حافظ صلح ومبارزه با تروریزم در افغانستان، جهت وادار کردن دولت  وسایر نیروهای موجود در این کشور، بر ای جلو گیری از  جنایات ضد بشری توسط طالبان کوچی  و دفاع از جان مردم در برابر تروریستها وظالمان نقش پیشتاز داشته باشد.

در نهایت متذکر می گردیم که کم کاری و بی توجهی در این زمینه نه تنها تخریب فرهنگ هزاره ها را سهولت می بخشد بلکه منجر به ادامه نسل کشی هزاره های افغانستان نیز خواهد بود و یقینا نتیجه چنین برخورد انفعالی از جانب دولت، ارگان ها و نیروهای ذیدخل در افغانستان چیزی جز دوام آشوب و خونریزی در افغانستان نخواهد بود؛ و احترامانه از شما میخواهیم که به هزاره ها کمک کنید و بطور رسمی از رئیس جمهور افغانستان، وزرا و سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد و همچنان از نیروهای امنیتی حافظ صلح درین کشور بخواهید تا از ازار و اذیت و نسل کشی گروه های اقلیت، مخصوصا هزاره ها جلوگیری بعمل ارند .

با تقدیم حرمت

کونسیل هزاره های استرالیا:
انجمن کاتب هزاره- سیدنی
انجمن صدای هزاره- سیدنی
جامعۀ افغان هزاره های آسترالیا- پرت
انجمن رسول اکرم – میلبورن
جامعۀ هزاره های ویکتوریا – میلبورن
انجمن هزاره های آسترالیا – میلبورن
انجمن تاج – برزبین
انجمن هزاره های آسترالیا – برزبین
اتحادیۀ افغانهای آسترالیای جنوبی – ادلاید
جامعۀ هزاره های ای سی تی - کانبرا
انجمن متعلمین تحصیلات عالی افغانستانی – برزبین
گروه جوانان کاتب هزاره - سیدنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   او هزاره ها!
شما چی حال را انداخته اید گاهی در انگستان گاهی در اروبا گاهی در استرالیا و گاهی هم در ایران و غیره ممالک تظاهرات را براه انداخته و علیه کوچی ها دعوا دارید.
من هم کشتار هزاره های بی گناه را محکوم مینمایم لاکن رهبران تان مردمان بی عقل و ترسو و بزدل اند که تنها بخاطر گرفتن چند روز قدرت با کرزی ائتلاف بیشرمانه نمودند که نتیجه ان را شما میبینید.
اگر واقعا میخواهید که مانند سایر اقوام افغانستان زنده گی ازاد داشته باشید با کرزی و کرزی خیل ها یکجا نشوید شما باید با یک شخص یکجا شوید که برای تان حق قایل باشد.
فرق نمیکند که هندو باشد و یا مسلمان بشتون باشد و یا غیر بشتون.
کسانیکه که به همراه شما کمک کردند به مجرد رسیدن به کابل خوبی انها را کاملا فراموش کردید.
امید است که هزاره های قوموی ما بالای من قهر نشوند.
شاهین از شمالی

>>>   بان کی مون باید توجه جیدی بحال ما کند چرا که وی هم از قوموهای ما است. اما متأسفانه میلل متحد هم آله دست امریکا است و چیزی میکند که آنها میخواهند.
براتعلی

>>>   سلام بر دوستان و پیشانی شما عزیزان را میبوسم . این اولین اقدام درست و بجا برای اقلیتهای افغانستان از جمله هزاره های زحمتکش میباشد و حد اقل توانستید مثل دیگر اقوام افغانستان برای ملت خود در سویه بین المللی فریاد زدید و ارتباط گرفتید میتوانید با قوای بین المللی نیز تماس بگیرید و موضوع منطقه را تشریح نمائید حداقل موضوع و مسئله را جهانی نموده تا یکعده خارجیها با شما همدردی نماید . در جهان خارج موضوع تهاجم کوچیهارا هیچ رسانه به رخ جهان نکشیده خارجیها اصلا نمی دانند که پولها و کمک های نظامی شان علیه دیگر اقوام و اقلیتها بکار میرود.
مزایا دوم عمل انسانی شما اینستکه یکعده ازادی خواهان جهان با شما همدردی می نمائید . موضوع کوچی ها هنوز حل موقتی بخاطر مجلس صلح کابل داشته وبهار اینده خودرا برای دفاع بیشتر اماده سازید. موفق باشید .
کمال از فرانکفورت المان .

>>>   سلام خدمت دوستان: بسیار قدر دانی و سپاسگزاری میکنم از ابراز همدردی افغانستانی های مقیم استرالیابا برادران وخواهران بهسودما
فدا علی کویته پاکستان

>>>   سلام به همه مردم رنج دیده کشور عزیز !
بعد از عرض آدب و احترامات خوانده گان محترم آیا کوچی ها هم افراد این جامعه هستند یا خیر وقیتکه زمین که مربوط به کوچیها میشوند چرا واقعت را قبول نکنیم وقتیکه به جهان شکایت میکنیم آیا شما فکر نمیکنید که در داخل کشور جامعه جهانی چی کرد که از بیرون کدام کاری بکند حق نام خداوند است اما مشکل بخاطر است که چرا کوچی جایداد داشته باشد از همین مردم پرسان شود که کدام اسناد دارند که به جهانیان تماشا نشان میدهند که این زمین از ما است پس کوچی ها افراد عقب مانده کشور است همیش در این کشور بالای آنها ظلم و ستم شده اند از دست آورد های همین کوچی ها است که قالین اول جهان از کشور ما انتخاب میشود پشم از دست آوردهای کوچی ها است پس چرا به این قوم عقب مانده دلسوزی نداشته باشیم اگر باشدکه کوچی ها اسناد نداشته باشد چرا درطول تاریخ در همین زمین ها کوچی ها چراگاه ها داشتند یا اینکه کوچی ها در خارج از کشور کدام کسی کوی نداردکه صدا خود را بکشد حقیقت تلخ است اما عملی کردنش به هرکس خوب است به مسلمان خو فرض است کوشش کنید که در دیگر به این کار ها نام کشور را زیر سوال نبرید اگر هرکس باشد خداوند این را به بنده های خود گفته است که حق هیچ وقت جایگاه خود را رها نمیکند .
تشکر گل خان

>>>   هزارههادربهلوی حمایت ازمردم خود بایداز گرویدن شان به دین عسویت جلوگیری کنند

>>>   هزاره ها!
شما دیگر چی میخواهید عیسوی ها برای تان زمینه گرایش به دین مسیحیت را مهیا ساخته میتوانید زنده گی خوب در کشور های غربی داشته باشید هیچ نگران نباشید.

>>>   امید است که روزی فرا رسد که تعصب و فرقه گرایی مذهبی و قومی برای همیشه از جهان رخت بربندد. می دانم که چنین روزی را نخواهم دید چرا که دین و قومیت برای بسیاری به ابزاری برای فخرفروشی های کودکانه و سخت گیری های احمقانه نسبت به دیگران تبدیل شده است. هر جا که علم و شناخت و آگاهی کمتر باشد تعصب فرصت رویش خواهد یافت. باید تلاش کنیم که نور آگاهی، تاریک خانه ی ذهن و اندیشه ی مردمان دیارمان را روشن سازد تا نهال خوشرنگ تحمل و مدارا و پذیرش دیگران با هر مسلک و مرام و قومیت در سرای ویران ما جوانه زند. دشوار و زمان بر است این کار، اما شدنی است. بادا فرزندان مان در کنار همه ی دیگرانی که حتی با ما مخالف هستند سازگارانه زندگی کنند.
آرش سپنتا- شیراز

>>>   سلام عرض میکنم خدمت همه ای هم وتنهای عزیزم سوعال من اینجا است که اگر کو چی از افغانستان است چرا همیشه در افغانستان نه میماند و زمستان در پاکستان است در تابستان به افغانستان بر میگر دد و
دوم چرا در مونتقه ای پشتون ها نمی رود و علفهای پشتون ها ره نمی چراند که همیشه در مونطقه ای هزاره ها میاد
و سوم
اگر این کوچی ها از افغانستان هم باشد باید در جای گاهی خود موقررر باشد ونباید برای دیح نشین مزاهمت ایجاد کند
چهارم مهیمتر از همه چرا ؟ کوچیها مصللح حستند اول باید کوچیها خلعیصلاح شود که این هم وضیفه دولت است که باید انجام دهدو در آخر من از مودریت و همه ای دست اندرکاران سایت afghn paper تشکر میکنم >
محمد علی جعفری از تهران

>>>   بعد از عرض سلام.
من به روشنفکران قوم زحمتکش هزاره مینویسم:
شما که خود با چوچه وبچه خویش در استرالیا،امریکا و اروپا در عیش ونوش بسر میبریند، شما که به پول ملت بچاره افغان آموزش دیده اید، شما که اطفال و اعضای خانواده هایتان در مکاتب عصری اروپا و امریکا آموزش میبنند.چی خدمتی به افغانستان وبخصوص قوم بلا کشیده ومظلوم هزاره کرده اید. چرا بر نمیگردید ودر کنار آنها نمی استید؟ چرا شما از بستر های گرم خویش در استرالیاو اروپا،بجای اینکه همه اقوام را به صلح دعوت نماید،تخم نفاق میکارید؟در نتیجه جنگ ها کی ها کشته میشوند؟اولاد شما؟ نه. اطفال مردم غریب وبگناه. اگر واقعأ وطنپرست ،قوم پرست وبلاخره مرد هستید،لطفأ بکشورخود بر گردید ودر کنارقوم خود که آنها را بسیار دوست دارید،قرار بگرید.
ب-کوچی ولایت لوگر

>>>   چند تا پشتون کار داري که در سويدن مسيحي شده باشه چند تا خلقي پشتون کار داري که مسيحي شده باشه سر تان کردن در برف از دنيا خبر ندارن
علي از سويدن

>>>   برادران هزره!
چرا اینقدر غوغا بربا کرده اید. اگر شما فکر میکنید که بان کی قوموی شمایه و مانند کریم خلیلی و محقق .... با شما همدردی موکونه این اشتبایه بخاطریکه بان کی از کوریای جنوبیه و خود وی دیست نشانده امریکایه و جناب کرزی که قوموی کوچی ها است نیز غلام و دیست نشانده ای امریکا است.
به نظر من کرزی کار خود را کرد یعنی رای شما مردم هزره را گریفت بعد دو باره بالای تان تهاجم کرد و در اینده نیز همینطور موکونه.
شما باید خود ره برای تهاجم بعدی کوچیها در سال اینده کاملا مسلح ساخته تا بار دیگه به مناطیق تان حمله ننمایند در غیر ان مه میترسم که خدای ناخواسته مانند سالهای قبل تعداد بیشتر بیرارهای هزاره ما توسط این کوچیهای وحشی کشته نشوند.
مرگ به کوچیهای متهاجم بشمول کوچی .....سابیق وزیر مالیه و فعلا امکان دارد که در عقب این قضیه دیست داشته باشد.
زور اور از غوربند بروان

>>>   تشكر از هزارهاي مقيم خارج كه فرياد نسل كهن هزاره را به جهانيان مي رسانند
هزارستان

>>>   از تمام مهاچرین افغانستان مقیم استرلیا تقدیر و تشکر میکنم همی از این جهت که تظاهرات کردند و هم از این جهت که نامه به رییس ملل متحد داده اند.

>>>   عيسويت هم يكي ادیان الهی است ولی این دیگر عیب شده نمی تواند ولی به نظر من عیب این است که خودرا دربین یکتعداد مردم بی گناه انفجاربدهیم وباعث خود کشی که بزرگترین گناه در دین اسلام است , وهمچنان ریختاندن خون یکتعداد بی گناه دیگر راهم اسلام حلا ل نکرده .
واگراین برداشت شما ازاسلام همین باشد پس شما هم بوی ازاسلام نبرده اید!!
اسلام شناس

>>>   تشکر میکنم از همه اقوام ساکن درکشورهای اروپای که همچو احساس وطن دوستی وارامش را میخواهد
خالق

>>>   هزاره فعلا به دین عسوی میروند و باید از ریشه کنده شوند.

>>>   سلام بر دوستان و پیشانی شما عزیزان را میبوسم . این اولین اقدام درست و بجا برای اقلیتهای افغانستان از جمله هزاره های زحمتکش میباشد و حد اقل توانستید مثل دیگر اقوام افغانستان برای ملت خود در سویه بین المللی فریاد زدید و ارتباط گرفتید میتوانید با قوای بین المللی نیز تماس بگیرید و موضوع منطقه را تشریح نمائید حداقل موضوع و مسئله را جهانی نموده تا یکعده خارجیها با شما همدردی نماید . در جهان خارج موضوع تهاجم کوچیهارا هیچ رسانه به رخ جهان نکشیده خارجیها اصلا نمی دانند که پولها و کمک های نظامی شان علیه دیگر اقوام و اقلیتها بکار میرود.
مزایا دوم عمل انسانی شما اینستکه یکعده ازادی خواهان جهان با شما همدردی می نمائید . موضوع کوچی ها هنوز حل موقتی بخاطر مجلس صلح کابل داشته وبهار اینده خودرا برای دفاع بیشتر اماده سازید. موفق باشید .
هادی - ایتالیا

>>>   با سلام خدمت ملت آزاده افغانستان
توجه شما کوچي‌ها را به موارد زير جلب مي‌کنم:
1- هزاره‌ها افراد کوچي که مال مناطق آنها هستند، را مي‌پذيرند اما اخبار حاکي از آن است که کوچي‌هاي وارد شده به مناطق هزاره عمدتاً خارجي بوده يعني مال آن مناطق نيستند و به قصد غارت وارد مناطق هزاره شده‌اند.
2- پشتيباني از خاک و وطن آباء و اجدادي به دين و مذهب کار ندارد و مسلمان و غير مسلمان نمي‌شناسد و مطمئن باشيد اگر اوضاع خيلي خراب شود آنگاه با جهاد حق عليه باطل و در پي آن وارد شدن خيل کثيري از نيروهاي آموزش ديده درون گروهک‌هاي خارجي موافق صلح که خودم يکي از آنها هستم به مناطق هزاره‌جات و دفاع از خاک و جان مردم خود، مواجه خواهيد شد.
3- برادران افغان مطمئن باشند و بدانند که خوبي از پي خوبي مي آيد و اگر اين اوضاع را ادامه دهند ديگر از هزاره‌ها انتظار همکاري در جريان صلح و آرامش را در کشور نداشته باشند و باز زماني فرا خواهد رسيد که چندين نسل ما و شما در جنگ بزرگ شوند و روي آرامش را نبينند.
4- اگر افغان‌هاي کوچي که شما آنها را مظلوم دانستيد با اين همه تجهيزات مظلومين افغانستان باشند ديگر هزاره بي سلاح صد برابر مظلومتر است که نه دولت از آنها پشتيباني مي‌کند و نه سلاح براي دفاع از خود دارد زيرا که سلاح خود را به دولت تحويل داد تا صلح برقرار شود.
5- تاريخ نشان داده که هزاره نابود شدني نيست پس براي برقراري صلح سلاح‌‌هاي خود را زمين بگذاريد و از روي حق و انصاف جهت آبادي مناطق آباء و اجدادي ما و آنهايي از شما که مال مناطق ما هستند وارد مذاکره شويد.
6- بدانيد که افغانستان مال ما و شماست پس هر کس شروع کننده آشوب و درگيري منطقه‌اي و کشوري گردد بايد جواب آيندگان را بدهد.
7- از طرفي چه کسي گفته که ما به کرزي رأي داديم اگر سراني از ما رأي هاي ما را فروختند آنها را نيز بازخواست خواهيم کرد و بايد جوابگو باشند.
8- ضمناً اعتراض ما غوغا به پا کردن نيست بلکه گرفتن حق است چطور است وقتي آمريکا يک نفر از شما را به ناحق مي‌کشد کرزي آنطور داد و بيداد راه مي‌اندازد حال آنکه روستاهاي بسياري توسط کوچي‌ها به خاک و خون کشيدند و کرزي کاري نمي‌کند و داد ما هم به غوغا تعبير مي‌شود.
9- ظلم چيزيست که خداوند پاسخ آن را بزودي و در همين دنيا خواهد داد، برويد و بررسي کنيد ما که در مناطق آباء و اجدادي خود که شما هم مي‌دانيد زندگي مي‌کنيم و کاري به شما نداريم ظالميم يا شما البته توجه کنيد که هزاره‌جات کوچي‌هاي مناطق خود را مي‌شناسند و حاضرند آنها را به منطقه راه دهند و درکنار هم زندگي کنند، در صلح و صفا، اما با روندي که پيش گرفته‌ايد داريد اين امکان را از بين مي‌بريد.
|
* در پايان به شما توصيه مي‌کنم که از خدا بترسيد که اگر خدا چيزي را اراده کند حتماً مقدر خواهد شد و خداوند گيرنده حق مظلوم و يار و ياور اوست.
اقبال - گروهک فناوري اطلاعات نظامي.

>>>   با سلام خدمت تمامی بینندگان محترم!
هر کسی که ازحق دفاع کند قابل قدر است و از برادران هزاره مقیم استرالیاهمچنان تشکر و قدردانی میکنیم.
اما من چند نظری دارم در مورد کوچی هاوامیدوارم که برادران پشتون از هرفهای من قهر نشوند.
کوچیهای که ادعا میکند که آنها سند ملکیت مناطق بهسود رادارد، آیا این اسناد آنها اعتبار دارد؟ چونکه این اسناد توسط دولتهای ظالم ، نژاد پرست و بی اعتبار امضا شده نه توسط یک دولت که حاکمیت قانونی دارد.
طوریکه همه ما و شما میدانیم پیش از این که کوچیهادراین مناطق بیایند، مردم هزاره در این مناطق زندگی میکرده.
آیا هزاره ها زمینهای خودرا برایتان فروخته؟ آیا کدام هزاره در این سندتان امضا کرده که زمینش را به شما کوچی ها فروخته؟
شما باید خدا را شکر کنید که مردم هزاره از جنایات محلک شما که در حق هزاره ها در طول 200 سال حکومت غیرقانونی چشتونها انجام داده اید انجام داده اید بگذرد. افغانستان اززمانی که نامش تغیر کرده غیرازفغان دیکر چیزی نداشته. حالا شما پشتونها بنشینید و بر افغان بودن تا افتخار کنید.
عارف از ناروی

>>>   همرای هزاره ها امو طالب خوب میفامید، یا دیگه رقم اصلاح نمیشه، در استرالیا به خاطر پناهندگی مظاهره موکونه. در شعارهای خود کوچی ره طالب خطاب کرده. بلای طالب سری هر دویت هم کوچی و هم هزاره.
قمبر

>>>   جا داشت مهاجرین غیور ما تحصنی می داشتند در مقابل مقر سازمان ملل تا توجه جامعه جهانی متوجه این می شدند که کمکهایشان صرف حمایت از تروریستهای طالب کوچی نما می گردید.

>>>   این نظرات را خواندم بعضی ها بسیار شگفت انگیز وظالمانه حرف زدند هزاره را بیدین ومتمایل به مسیحیت خواندند شکی نیست که عده ی چنین هستند .
اما ایا فقط از قوم هزاره بوده که متمایل به مسیحیت شده؟مثلا پشتون وتاجیک نبوده؟من که خودم هردورا دیدم که اصلا دین را درکشورهای خارج رها کردند وبی دین شدند وگذشته ازین حرفا چرا تاریخ کهن این قوم نادیده گرفته می شود که متدین ترین قوم وارام ترین ومظلوم ترین قمو بوده اند اگه یک روز جهاد لازم بود پیش قدم شد اگه امروز امنیت لازم است هزاره اولین قومی بودند که سلاح را برای ارمش کشور به زمین گذاشتند وهزار ه جات اولین سرزمین بود که از مخفی شدن تروست ها پاک سازی شد حال که عده ی مسیحی شذند چرا چوب را به همه می زنند چرا جرم بقیه دیده نمی شود ولی اگر بعضی ازاین قوم هرکاری کند در معرض دید همه است اخر این ظلم واین تبعیض ناروا واین ظالمانه قضاوت کردن تاکی؟ این گروه از جان این قوم مظلوم چه می خواهند؟؟

>>>   سلام من به هیث یک افغان بشما میگم شما مردمی هزاره سخت استهباه کردید بشردوست هم قومت بود هم دیل سوز وطن

>>>   ما از قومای گول و نازنین خود که مقیم استرالیا میباشد سپاس گذاریم که با ما علام همدردی میکند
محمد از ترکیه

>>>   سلام بر هزاره ها با ا و توانا ما که در استرالیا میباشد

>>>   تشکر بسیار فراوان از برادران و خواهران عزیز ما مقیم استرالیا واقعاً این وظایف وجدانی و ایمانی ما میباشد که صدایی مظلومیت قوم که همیشه با جامعه مدنی و حقوق بشر در افغانستان همکاری مینمودند به گوش ملل متحد و جهان برسانیم.

>>>   دوستان عزیز که نام تان را هم ننوشته اید و به گرایدن هزاره ها به دین مسحیت نوشته اید.
اینکه چه کسی کدام راه و آین را در پیش میگیرند مسئله شخصی شان هستند و هیچ ربطی به میلیت شان ندارد..
این اجباری نیست یعنی این جبر نیست که آدم باید مسلمان باشد یا مسیحی! انسان ها آزاد خلق شده و آزادانه حق انتخاب دارند
........
تشکر فراوان از برادران ما که مقیم کشورهای خارج هستند برای تظاهرات شان
راسخ از کویته

>>>   هزاره های قندول!
بهتر نبود این نامه را به اربابی که برایش رای خود را در صندوق ها ریخته بودید میفرستادید؟ آدم به کسی رای میدهد که در این روز صدایش را بشنود، پس بان کی مون هم حتماً همین سوال را خواهد داشت.

>>>   با سلام . به نظر من هزاره ها به جای مسیحی شدن بهتر است که بودایی شوند زیرا هم دین نیاکان ما در پادشاهی بزرگ کوشانیان است و هم دین صلح و دوستی است و هم به بیگانگان تعلق ندارد و تنها راه رهایی از چنگال عقب ماندگان ذهنی پشتون استقلال هزرستان بزرگ است.چرا که زندگی با این عقب ماندگان یعنی بدبختی و تا قدرت دست این اقوام عقب مانده باشد کشور ما بدبخت وبدبخت تر خواهد ماند.
رضا احمدی پور ازگلشهر مشهد ایران.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است