آب داغ زودتر یخ می زند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۳۹۴/۱۰/۱۵ کد خبر: 109443 منبع: پرینت

بر اساس تحقیقات یک موسسه اروپایی می توان گفت که یک لیوان آب داغ سریعتر از یک لیوان آب سرد به نقطه انجماد می رسد.

شاید باور این امر که یک لیوان آب داغ زودتر از یک لیوان آب سرد به نقطه انجماد برسد، بسیار باور نکردنی باشد اما بر اساس تحقیقات یک موسسه اروپایی می توان گفت یک لیوان آب گرم زودتر از یک لیوان آب سرد یخ می زند.

در همین حال یکی از علل این پدیده به نوع حرکت مولکول ها در آب بر می گردد. مولکول های آب داغ با سرعت بیشتری حرکت می کنند و بنابراین گرمای بیشتری از دیواره خارجی ظرف از دست می رود.

همچنین تبخیر آب داغ سریعتر صورت می گیرد که این امر باعث کاهش حجم باقی مانده آب برای رسیدن به نقطه انجماد می شود.

نکته دیگر به ناخالصی های موجود در آب از قبیل باکتری ها، گرد و غبار و نمک های حل شده ارتباط دارد که موجب کاهش نقطه انجماد می شود.

از آنجایی که آب داغ از ناخالصی های کمتری برخوردار است، نقطه انجماد کاهش پیدا نمی کند و سریعتر یخ می زند.

کد (22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برای این که خودتان تجربه کنید، یک گیلاس آب عادی و یک گیلاس آب داغ را در فریزر یخچال بگذارید و بعد از مدت نیم ساعت، هردو گیلاس آب را از فریزر بکشید و توسط یک ترمامیتر و یا حرارت سنج، درجه برودت آن را اندازه گیری کنید.

>>>   به نظردهندهء اولی!
گذاشتن هر چیز داغ به فریزر یخچال، صدمه میرساند. اگر یک طرف حاوی مواد داغ در فریزر مانده شود قسمت پلاستیک سقف فریزر، برجستگی (پندیده گی) پیدا میکند. پس این کار را انجام ندهید زیرا این تجربه باعث خرابی غیر قابل برگشت محفظهء فریزر یخچال میگردد.

>>>   نظره دهند دومی شما اشتبا میکنید برادر!
هیچ خطر برای عارضه دار شدن فریزر نیست یک گیلاس آب جوش نسبت به آب سرد زود تر به کنده یخ تبدل میشود چون مالیکول های آب جوش به بخار تبدل شده فرار میکند از همین رو زود یخ میزند . تشکر از نویسنده عزیز معلومات خوب بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است