نحوه داوری فوتبال
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۹    ۱۳۹۴/۱۰/۱۴ کد خبر: 109349 منبع: پرینت

نحوه برخورد دیگران با شما و کشورتان در هرعرصه و ساحه در سطح بین المللی که باشد موازی با جایگاه٬ حیثیت و اندازه محبوبیت کشور شما در نظام بین الملل خواهد بود.

توقع ما باید به اندازه توانایی٬ امکانات و واقعیت های عینی داخلی ما باشد نه بیشتر از آن. واقعیت های عینی ما و شما به همه ما معلوم است: ما تا حال متاسفانه نتوانسته ایم یک میزبانی منطقه ای و یا بین المللی رقابتهای فوتبال را داشته باشیم٬ تا حال بر سر احراز ریاست کمیته ملی المپیک میان سران حکومت توافق صورت نگرفته است و با آن منحیث یک غنیمت جنگی برخورد می شود. تا به حال یک تیم ملی فوتبال که دارای اساس و بنیاد ملی مطابق واقعیت های ملی ما باشد ساخته نتواسته ایم. چنانچه برای هر مسابقه کنج و کنار دنیا را بخاطر یافتن بازیکن جستجو می کنیم و برای بار دیگر بسیاری از این بازیکن ها را با خود نداریم٬ مثال خوب این ادعا عدم حضور منصور فقیریار دروازه بان خوب ما در مسابقات جنوب آسیا 2015 است.

حال با این وضعیتی که داریم توقع ما از داور جاپانی چه اندازه باید باشد؟ واضح است که داور جاپانی کشوری را که بیشتر از اندازه نفوسش برای ما به دالر کمک بلاعوض کرده و میزبان مسابقات هم است نسبت به مایی که اخیرن عقب مانده ترین کشور آسیایی معرفی شده ایم ترجیح می دهد.

در مسابقات جنوب آسیا سال 2013 دیدیم که در مسابقه ما مقابل نپال داوری به مراتب جانبدارانه تراز این بار به نفع نپال صورت گرفت اما در آن زمان ما چانس آوردیم که منصور فقیر یار را داشتیم ورنه هرگز قهرمان نمی شدیم.

من همین که از دیدن این مسابقه لذت بردم برایم کافی است و نه از داور نه از بازیکن ها و تماشاچیان هندی و نه هم از دروازه بان مان گلایه دارم. فقط از این سخت رنج می برم که چرا جایگاه مان منحیث یک کشور فقیر و جنگ زده در میان سایر کشورهای دنیا به اندازه ای کوچک و قهقرایی است که باید آنرا با ذره بین های که تا 10 تا 15 سال آینده اگر خدا خواسته باشد توسط کشور چین ساخته شود خواهیم دید. این را هم می دانم که این جایگاه تا زمانی برای ما باقی خواهد ماند تا ما وضعیت را در داخل تغییر ندهیم و اعتماد کشورهای دیگر را نسبت به خود ما منحیث یک شریک قابل احترام بیشتر نکنیم.


نقیب دلیلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب دلیلی صاحب سلام ! اگر بیاد داشته باشی در برنامهء ستارهء افغان، آقای ... از اشتراک کننده میپرسید: " ای آهنگی ره که اجراء کدی ، خودته مزه داد؟ " که معمولا" جواب اشتراک کننده، منفی میبود .
حالا اجازه میخواهم من از شما بپرسم: آیا به نظری که در اینجا داده یی ، خودت معتقد هستی؟ و آیا دلایلی را که در بالا ذکر کرده یی ، از دیدگاه خودت منطقی اند؟
داور ، جانبدارانه و غیر منصفانه قضاوت کرده و باید مورد پیگیرد قرار گیرد و در صورت ثبوت، برایش جزای انضباطی ، داده شود تا بعد از سپری کردن دورهء محرومیت خود، اگر بار دیگر در یک مسابقهء فاینل بین المللی ، داوری میکرد، دست به این عمل پست فطرتانه نزند.
در صورت تثبیت خیانت داور از طرف داوران بیطرف بین المللی، بایست کپ قهرمانی ، از تیم ملی فوتبال هند، پس گرفته شود.
و در اخیر اجازه بدهید به عرض برسانم که تیم ملی فوتبال ما واقعا" از شایسته های فوتبال افغانستان ترکیب شده است و خیلی خوب میدرخشند. اگر افغان در کشور دیگری به سر ببرد باز هم افغان است و مایهء افتخار افغانان !
ممکن است توضیح بدهید که بکدام دلیل، تیم فوتبال کشور ما از نظر شما ترکیب ملی ندارد؟ شما فکر کنم طرفدار همان نطریه های پوچ 50-50 جان کیری و یا هم نظریه های پوچ تر مشارکت بر اساس فیصدی نفوس اقوام هستید؟ ترکیب ملی از نظر شما یعنی چی؟! یعنی باید از تمام اقوامی که در سرود ملی کشور ما نام برده شده، یک یک نفر ، شامل تیم باشد تا آنرا ملی بدانیم؟! ولو اگر کسی شایستگی عضویت تیم ملی را نداشته باشد بازهم بخاطر قومیت خود باید در تیم ملی افغانستان جای داده شود؟! همین جوانان برازنده که در تیم ملی کشور ما بازی میکنند ، منسوب به هر قومی که باشند از افغانستان اند و به ملت ما تعلق دارند و هیچ دلیل منطقی یی نمیبینم که این تیم را ملی نه پندارم !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است