عظیمی: زنان برای گرفتن حق باید، خود حرکت کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۱    ۱۳۹۴/۱۰/۱ کد خبر: 108515 منبع: پرینت

وزارت انرژی و آب نشست وسیعی را در پیوند به کمپاین شانزده روزه مبارزه علیه خشونت بر زنان راه اندازی نمود.

این نشست در سالون کنفرانس های وزارت انرژی و آب با شرکت محترم علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، محترم عبدالبصیر عظیمی سرپرست معاونت مالی و اداری، محترم فهیم الله ضیایی معاون آب این وزارت، رییس زنان اداره امور ریاست جمهوری و ده ها تن از مسوولان بلند پایه دولتی و کارمندان این وزارت راه اندازی گردید.

در آغاز این نشست محترم عبدالبصیر عظیمی سرپرست معاونت مالی واداری این وزارت محورهای راهبردی وزارت انرژی و آب را در بخش جندر برشمرده و چنین وضاحت داد: یکی از محورهای اساسی، ایجاد فرصت های مساوی دوراز هر گونه تبعیض برای تمام کارمندان وزارت است که خوشبختانه تا حال هیچ نوع رفتار تبعیض آمیزی دراین وزارت دیده نشده است.

تلاش جهت ایجاد فضای مناسب برای خانم ها یکی دیگر از محورهای بود که آقای عظیمی بدان اشاره کرد. وی در اخیر زنان را به همبستگی دعوت کرد و گفت برای رسیدن به حق باید خودتان حرکت کنید و اجازه ندهید که هیج کس در برابر زنان رفتار ناخوش آیند داشته باشد.

در همین حال محترم ضیا گل سلجوقی رییس نظارت برتطبیق پروژه های انرژی، به مشکلات موجود فرا روی زنان کشور پرداخت و گفت: در زمان حکومت طالبان بیشترین خشونت ها بالای زنان اعمال شد که اثرات آن تا به حال زنان جامعه ما را رنج می دهد. وی اشاره به انواع خشونت کرده و عدم دسترسی به آموزش و پرورش دانش آموزان را مشکل جدی تلقی کرد و از ولایت ننگرهای به عنوان نمونه یادکرده و گفت: در حال حاضر 28 مرکز آموزشی در ولایت ننگرهار مسدود و 20 هزار دانش آموز از حق تحصیل محروم اند.

در این محفل محترمه عاقله هاشمی آمر جندر وزارت انرژی و آب در مورد زنان و کارکردهای آمریت مربوطه صحبت نمود و گفت: نقش زنان در سطوح اداری وزارت انرژی و آب برجسته و رضایت بخش است تا جایی که در حال حاضر 7 بست ریاست، 11 آمریت، 43 مدیریت عمومی، 48 مدیریت ابتدایی، 50 ماموریت و تعدادی از زنان در دیگر بخش های این وزارت هم اکنون در حال کار اند.

سپس محترم علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب روی جایگاه زن در جامعه مبحث دقیق و جامعی را مطرح نمود و گفت: جامعه توسعه یافته جامعه است که نقش زن را پذیرفته و آن را درخود جای داده است.

محترم عثمانی همچنان اشاره به خشونت های صورت گرفته بر زنان در درازای تاریخ کشور نمود و گفت: بیشترین ظلم و خشونت بر زنان در زمان طالبان صورت گرفت که باعث محروم ماندن آنان از حق تحصیل، کار و سایرتعاملات اجتماعی گردید. از دیگر سو نقش زنان در تاریخ کشور در بلندترین جایگاه قدرت تصمیم گیری، رشد اقتصادی و سیاسی قرار داشته است چنانچه سلطان راضیه از غور یک حاکم مقتدر که ساحه صلاحیت اش تا قسمت هایی از هند را در بر می گرفت و نیز دومین تصمیم گیرنده زن در زمان حکومت تیموریان، گوهرشاد بیگم بود.

در ادامه محترم وزیر انرژی و آب به نقش های مشترک این وزارت و وزارت زنان بر تطبیق مقرره جدید منع آزار واذیت زنان و سایر مقرارات موجود پرداخت و گفت: باور وزارت انرژی وآب محدود به گماشتن امور به وزارت زنان نیست بلکه این وزارت مسوولیت های خاص خودش را در تطبیق این مقرره در سطوح اداری و نظارت از آن دارد. وی ادامه داد: از وزارت زنان توقع می رود که به بررسی کارکردهای سایر وزارت ها در امور زنان پرداخته ضعف ها و قوت های آنان را برجسته ساخت تا رفتار سایر اداره ها با زنان همسو با قانون گردد.

در آخر محترم وزیر انرژی وآب به تناسب نقش زنان در حکومت وحدت ملی اشاره کرد و افزود: نقش زنان در حکومت وحدت ملی نسبت به حکومت های گذشته بارزتر است تا جایی که در حال حاضر بیشتر از دو ولایت از جانب والی های زن اداره می گردد.

در این نشست بزرگ مقرره تازه ای که در راستای امور زنان تصویب شده است نیز با جزییات با شرکت کننده ها شریک ساخته شد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است