چهاردهمین اجلاس شانگهای را عبدالله چگونه گذراند؟
گام های برداشته شده توسط عبدالله تا چه حد جنبه عملی و اجرایی به خود می گیرد؟ مگر نه اینکه حمایت از وی در درجه اول مستلزم اعطای مشروعیت و مقام قانونی نه در قصر سپیدار که در قانون اساسی و اختیارات ارگ ریاست جمهوری است؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۶    ۱۳۹۴/۹/۲۶ کد خبر: 108240 منبع: پرینت

درحالی چهاردهمین اجلاس سران عضو همکاری های شانگهای به پایان رسید که دیدارهای دوجانبه رییس اجرایی با نخست وزیران کشورهای روسیه، قزاقستان و چین و نیز بیانیه ی وی در حاشیه ی این گردهمایی مورد توجه دقیق و ذره بین رسانه ها بود.

داکتر عبدالله در شرایطی با هیات همراه خود پای بر فرش قرمز چینی ها نهاد که هنوز حکم وی قانونی و تعریف شده نیست و ارگ ریاست جمهوری جز چوکی نمادینی در قصر سپیدار و نشست های گاه و بیگاه شورای وزیران، مشخصه ی ویژه ای برای رییس اجرایی درنظر نگرفته است.

اهمیت اجلاس سازمان همکاری های منطقه ای شانگهای با عضویت ناظر افغانستان چنین می نماید که سران عضو، برنامه ی میان مدت و دراز مدت مدونی برای اشتراک و استفاده ی حداکثری از این گردهمایی کلان تدارک دیده اند و مد نظر دارند؛ افغانستان بعنوان عضو ناظر چه جایگاهی در این منفعت منطقه ای دارد؟

وی را در این سفر مصطفی مستور مشاور ارشد و نماینده ی خاص رییس اجرایی، حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه، خالد پشتون عضو مجلس نمایندگان، سلطان احمد بهین رییس سوم سیاسی وزارت خارجه، رویا رحمانی رییس همکاری های منطقه ای وزارت خارجه، جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی و جمعی از اصحاب رسانه همراهی کرده اند اما حاصل کار چیست؟

چه صلاحدید و سیاستی تعیین کرده است که دار و دسته ی رییس اجرایی و تنی چند از وزارت امور خارجه بجای رییس جمهور در این نشست حایز اهمیت شرکت کنند؟ و نیز هیات همراه متشکل از معاونان و مشاوران و روسای جزء و برخی اعضای پارلمان چگونه گلچین شده اند؟

دیمیتری مدودف، کریم ماسیم اوف، لی کیچانگ و برخی دیگر از نخست وزیران کشورهای حاضر در اجلاس شانگهای به رییس اجرایی افغانستان قول همکاری و گسترش مناسبات داده اند اما طرف افغانستانی چه تمهیداتی برای این مهم اندیشیده است؟

به بیان دیگر، گام های برداشته شده توسط عبدالله تا چه حد جنبه عملی و اجرایی به خود می گیرد؟ مگر نه اینکه حمایت از وی در درجه اول مستلزم اعطای مشروعیت و مقام قانونی نه در قصر سپیدار که در قانون اساسی و اختیارات ارگ ریاست جمهوری است؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این چهره های .... جز برای هواخوری و شب گذراندن در مهمانخانه های پنج ستارهٔ حکومتی و خصوصی کار دیگری نکرده و نمی کنند. هیچ کدام آنها عرضه و کفایت شرکت مؤثر در چنین مجالس را ندارد. مصطفی مستور خواهرزادهٔ عبدالله است و برای تفنن و تفریح این دسته را همرائی می کند. حکمت کرزی که عمر خود را به دزدی قراردادهای بزرگ سپری کرده است، به حیث خبرچین و پولیس غ به این جماعت افزوده شده است..... که قبلاً معشوقهٔ .... بود اکنون با.... رابطهٔ «تنگاتنگ» قایم کرده و بدین لحاظ با یک مسافرت سیاحتی پاداش داده شده است.
سرکاتب

>>>   بخدا قسم به قران قسم ای برادران افغان که صدای دول از دور خوش نما است و امدن به اروپا ارزش ندارد و خود را سرگردان نکنید.
امدن در کشورهای اروپای اولا بسیار مصرف و خطر مرگ دارد. و بعد از رسیدن به کشورهای اروپای تعداد بسیار زیادی از مهاجران را در یک جای بنام کمپ که مشل زندان است جای میدهد و همان قدر نان میدهند که نه بمیری و نه زنده شوی . بیشتر مهاجران در این کمپ ها مرضی روانی پیدا میکنند. و سالها منتظر قبولی هستند تا قبول شوند . خیلی ها را پس به کشورشان روان میکنند و بعضی ها بعد از چندین سال شاید قبول شوند . تا قبول نشدی هیچ کاری نمیتوانی حتی حق کار کردن را نداری و هیچ حق و حقوقی نداری. اگر بعد از چندین سال قبول شدی باید اول زبان را بخوانی و بعد کار برای خود پیدا کنی که چندین سال طول میکشد و کار پیدا کردن انقدر سخت است که هیچ گفته نمیتوانم . بیشتر مردمان این کشورها نزادپرست و ضد مهاجر هستند که کار پیداکردن را بسیار مشکل میسازد. اگر قبول شدی بعد از چندین سال. بعد از ان بالایت از طرف این دولتها فشار وارد میکند تا فرهنگ رفتار و همه کارهای اروپای را قبول کنی . اختیار زن بچه دخترت بدست خودت نیست و از دستت شماگرفته میشود و شما هیچ کاری نمیتوانید . در افغانستان اختیار زن و بچه خود را دارید اما در اینجا هیچ کاری نمیتوانید . بعد از قبول شدن اگر کار پیدا کردید و ماش که در بهترین کشور اروپای میگیرید قرار ذیل است.
در کشور المان.
ماهانه 1900 یورو که به افغانی میشود 160 هزار افغانی.
از این 1900 یورو . شما باید کرایه خانه که تقریبا 700 یورو ماهانه میشود پرداخت کنید.
100 یورو بیمه خانه ماهانه
500 یورو خرج نان یک نفر ماهانه
برق 70 یورو یک نفر ماهانه
رفت امد با اتوبوس 100 یورو ماهانه
لوازم خرد ریز دیگه را اگر حساب کنی هیچ پول پس انداز نداری.
مهاجر افغان در کشورالمان مدت 20 سال.

>>>   مهره یی به نام کرزی، سازمان یافته پس از شکست طالبان به وسیله آمریکایی ها به افغانستان آورده شد. این مهره، در اولین جلسه "بن" توسط مجاهدین رییس جمهور ساخته شد. مجاهدینی که سال ها در برابر تروریسم بین المللی مبارزه کرده بودند، حاکمیت ملی افغانستان را مثل دسته گلی به شخصی تحویل دادند که مجهول الهویت بود و طالبان را برادر می گفت. در نخست با مداری گری هایی دل رهبران مجاهدین را در دست گرفت و تا زمان استقرار حاکمیت و پایگاهش در نظام، برای هرکسی سر تکان داد. پس از مدتی شروع کرد به انزوا کشانیدن مجاهدین، تاجایی که از آمریکایی ها برای ترور شخصیت های "جبهه شمال" یاری خواست. با سیاستگذاری های شیطانی، مجاهدین را پاره پاره کرد و یکی را علیه دیگری ایستاده کرد. در زمان حکومت همین آدم بود که افغانستان درجه اول را در فساد گرفت. در زمان حکومت همین آدم، پولی که به افغانستان وارد شد، کمتر از پولی بود که پس از جنگ جهانی دوم، هفت کشور ویران شده توسط آن آباد گردید و هزاران فجایع دیگر که برای هیچ کسی پوشیده نیست. حالا این شخص جریانی را ساخته زیر نام "شورای حراست و ثبات افغانستان". در این جریان که فردا اعلام موجودیت می کند، قانونی، بسم الله خان، سیاف، داوودزی، ارغندیوال، رحیم وردک، صادق مدبر و... حضور دارند. با دیگران کاری ندارم، من چند پرسش از سیاف، قانونی و بسم الله خان دارم، نخست این که وقتی شما در قدرت بودید چه کردید که حالا دوباره شوق آن به سر شما زده است؟ همین کرزی که در همان زمان نیز به وسیله شما رییس جمهور ساخته شد، در نخست بیرق تان را حذف کرد، پس از مدتی سرودتان را عوض کرد، دیری نگذشته بود که پول تان را هم تغییر داد. بزرگترین نشانه های معرف یک کشور سرود ملی است که در زمان حاکمیت مطلق شما "پشتو" ساخته شد، در زمان حاکمیت مطلق شما بود که رییس جمهور "پشتون" روی کار آمد، در زمان حاکمیت مطلق شما بود که پول افغانستان با زبان "پشتو" مزین گردید. وقتی خون احمدشاه مسعود را، وقتی آرمان احمدشاه مسعود را که برای آن جان داد در بدل دالر، چوکی و قدرت فروختید، حالا با کدام روی وارد میدان می شوید؟ این فرایند غفلت شما مگر نیست که متقلب کار ترین انسان زیر نام متفکر که اصلا مغز ندارد امروز به سرنوشت ما حاکم شده است؟ مگر نتیجه زراندوزی، تجارت، دلبستگی، تطمیع و ناآگاهی سیاسی شما نیست که امروز بکلی از بدنه سیاست افغانستان دور مانده اید؟ چگونه نمی شرمید که در کنار کرزی، این طراح قتل های زنجیره ای، این قاتل استاد ربانی، داوود داوود، سیدخیلی، کاظمی و صدها همسنگر دیگر تان ایستاد می شوید؟

>>>   بدابه حالش ازین هم شاید بد تر شود خود کرده را نه درد است ونه درمان

>>>   چی قسم کذراند به چشم خم چون عبدالله یک چشم خم و بی حیا است

>>>   سفر ها باید فامیلی باشد چون موضوع اعتماد مـــطــــرح است مثلا صرف با مشاور ارشد که از اقارب نزدیک رئیس صاحب اجرائیه است کارها درست نمیشود باید همه اعضا فامیلیو صد در صد قابل اطمینان رئیس هیئت باشد

>>>   این .... عبدالله از سر مردم مظلوم دست بردار نیست! قاتل مردم مظلوم افشار همین .... که در صحنهٔ قتل .... وجود داشت، میباشد.
تقی

>>>   اگر افغانستان عضویت سازمان قدرتمند شانگهای را بدست بیاورد. بدون شک افغانستان میتواند با حمایت سازمان شانگهای جلوی تروریست سازی و داعش سازی امریکاییها و ناتو را در افغانستان بگیرد.

>>>   چرا غربیها و پاکستانیها شهر جلال اباد را برای ایجاد پایگاه گروه تروریستی داعش انتخاب کرده است ؟؟؟

>>>   اولین کاری که امریکاییها در سال 2001 هنگام تهاجم به افغانستان انجام داد . او از بین بردن سلاحهای سنگین دولتی سابق بود . امریکاییها و ناتو به این فکر بودند که تمام سلاحهای سنگین دولت افغانستان باید از بین برده شود تا بدست دولت حامد کرزی نیفتد و دولت کرزی نتواند از این سلاحها استفاده کند. یعنی منظور امریکاییها خلع سلاح دولت بعدی یعنی دولت کرزی بود تا دولت کرزی برای چندین دهه یک دولت کاملا بیجان باشد که نه سقوط کند و نه پیروز باشد . و کمک نظامی که امریکاییها در سیزده سال گزشته به دولت کرزی نمود تنها کمک سلاحهای سبک و ابتدای بود نه سلاح سنگین . و همچنان امریکاییها در این مدت از طالبان و شورشیان حمایت مالی و نظامی کرد . اهداف امریکاییها و غربیها از این کار بدست اوردن پیمان امنیتی بود که حضور غربیها را در دراز مدت یعنی 30 تا 40 سال یا بیشتر تامین کند که کرد . و حالا هم همه میدانند که امریکاییها اردوی ملی و قوای هوای را تجهیز نمیکنند و وقت کشی میکنند . دلیلش این است که امریکا و ناتو میخواهند که در افغانستان و منطقه باشند و اهداف خود را دنبال کند . برای همه کاملا روشن است که تمام تروریستها از کاخ سفید لندن اسلام اباد رهبری میشوند.

>>>   'شورای حراست و ثبات افغانستان'
حقایق پشت پرده چه می تواند باشد؟
شورای خباست و ثبات افغانستان همانند ده ها ایتلاف ها هستند که تشکیل شدند و از بین رفتند. شورا ها و ایتلاف ها شکننده و موقتی هستند. همه می دانند که اعضای این شورا کسانی هستند که از قدرت به دور مانده اند. احتمالا اهداف اینها برای دراز مدت است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که تا آخر ثابت بمانند. جبهه ملی هم نمونه خوبی است .
در این شورای عموما چهره های قدیمی و دوستان کرزی هستند. بدون شک می توان گفت که رهبری غیر مسقتیم این شورا به دست حامد کرزی است. کرزی با تمام زیرکی فعلا داخل صحنه نمی خواهد شود زیرا با آمدن علنی کرزی در صحنه ممکن است برخورد ها ا مخالفت های جدی علیه این شورا صورت گیرد و اشرف غنی این شورا را حریف قوی در انتخابات آینده بپندارد.
یکی از گمانه ها ین می تواند باشد که کرزی آمادگی برای انتخابات بعدی می گیرد و از همین حالا تیم سازی می کند. اما با توجه با مشکلات کرزی با جامعه جهانی ممکن است که کرزی خود در صحنه مبارزات انتخاباتی حضور پیدا نکند و عمر داوودزی را کانند معرفی کند.
عمر داوود زی قبل از انخابات ریاست جمهوری، موقعی که سفیر افغانستان در پاکستان بود، علایق خود را به کاندید شدن نشان داد. در جلسه ای که من با ایشان در خانه ایشان داشتم خواستار هماهنگی در کار ها در آینده شد. اما بر دلایل خاصی قناعت کرزی را در آن زمان گرفته نتوانست و منحیث وزیر داخله معرفی شد.
این بار هم با همان تیوری کرزی که ریس جمهور پشتون که احتمالا خود ایشان یا داوود عمرزی و معاون اول تاجیک یعنی یونس قانونی و مدبر هزاره معاون دوم، می خواهند که در صحنه انتخابات ریاست جمهوری مبارزه کنند.
اما بر ثبات و پایداری این شورا هیچ تضمینی وجود ندارد. اگر این شورا خوب درخشید، کرزی در صحنه ظاهر خواهد شد و اما اگر خوب ندرخشید، باز هم کرزی با یک تیم سازی جدید وارد صحنه خواهد شد.

>>>   به باور من حکومت وحدت ملی از بطن یک بحران انتخاباتی بیرون بر آمده، در این حکومت نه رئیس جمهور مشروعیت دارد ونه هم رئیس اجراییه، پس موجودیت این دو شریک قدرت تداوم اقتدار این دولت را مشروعیت می بخشد . غنی این موضوع را خود میداند وسنگ اندازی برسر راه عبدالله موجب نابودی دولت اش میشود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است