والی بلخ: افغانستان بی ثبات به نفع منطقه نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۰    ۱۳۹۴/۹/۲۶ کد خبر: 108235 منبع: پرینت

افغانستان بی ثبات به نفع کشورهای منطقه نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عطا محمد نور والی بلخ در سومین همایش بین المللی گفتگوهای افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی در مرکز این ولایت گفت: پیشینه تاریخی و فرهنگی بلخ پیوندگاه حوزه گسترده تمدنی آسیای مرکزی هند و فارس قدیم و در یک کلمه محل تلاقی خاور، باختر، شمال و جنوب جهان کهن بوده است.

وی افزود: بلخ خواستگاه و پایگاه شاهنشاهان زیادی در پیش و پس از اسلام بوده است و در گذرگاه راه ابریشم و در مرکز اقتصاد و بازرگانی قرار داشته است.

والی بلخ با تاکید بر اهمیت موقعیت افغانستان در مرکز آسیا افزود: صلح، ثبات، امنیت، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی افغانستان من حیث قلب آسیا در سلامت و توسعه مجموع این قاره به ویژه آسیای مرکزی و آسیای جنوبی تاثیر تعیین کننده و اغماض ناپذیر دارد.

عطا محمد نور ادامه داد: تاریخ بارها ثابت کرده است که افغانستان بی ثبات و عقب مانده به نفع هیچ کشوری به ویژه کشورهای منطقه و همسایه نبوده و نیست.

گفته می شود این نشست برای دو روز و با حضور کشورهای ازبكستان، آمريكا، ايران، پاكستان، تاجیكستان، تركمنستان، تركيه، روسيه، قزاقستان، قرغيزستان، مصر، هند و همچنان نمايندگانی از سازمان همكاری های اسلامی، سازمان امنيت و همكاری اروپا و مركز ديپلوماسی پيشگيرانه برای آسيای مركزی سازمان ملل متحد ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که نشست های قبلی نیز در کابل و هرات برگزار شده بودند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بعد از جنگ جهانی دوم یعنی بعد از سال 1945 میلادی غربیها در راس ان امریکا به این نتیجه رسیدند تا یک سازمان نظامی یا اتحادیه نظامی متشکل از کشورهای غربی برای مقابله با گسترش نفوذ کاخ کرملین یا شوروی سابق و همچنان برای تهاجم نظامی در کشورهای اسلامی با حمایت و یا بدون حمایت سازمان ملل تاسیس کنند. این گفتگوها منجر به تاسیس سازمان نظامی ناتو در سال 1949 شد. بیش از 25 کشور غربی عضویت ناتو را دارا میباشد. از زمان تاسیس این سازمان که تقریبا 70 سال میگزرد کشورهای مختلف به بهانه های مختلف مورد تجاوز نظامی قرار گرفته اند و سرمایه های این کشورها را دزدی کردند . از کشور ویتنام گرفته تا افغانستان عراق سوریه لیبی سومالی و بیشتر کشورهای افریقای. یکی از اهداف مهم این سازمان غربی تهاجم نظامی به کشورهای اسلامی حاوی نفت و گاز بود. این سازمان نظامی غربی حتی به نزدیگترین متحدان خود مشل صدام قزافی رحم نکردند. این کشورها را اشغال کردند سرمایه های این کشورها را به اروپا و امریکا انتقال دادند و گروه های تروریستی مشل داعش النضرت و الشباب طالب را به وجود اوردند . سقوط شوری در سال 1990 هم توسط تحریم های اقتصادی و نظامی غربی انجام شد.
البته باید یاداور شد که کشورهای غربی مشل المان هلند بلزیک فرانسه دانمارک اسپانیا انگلیس از تجارب کافی حمله نظامی و اشغالگری برخوردار بودند. مشلا این کشورها حتی از قرن 17 میلادی یعنی 300 سال پیش تمام کشورهای افریقای را اشغال کردند و سرمایه های این کشورها را به اروپا انتقال داده اند. تمام قاره افریقا حتی تا سال 1970 یعنی تا 40 سال پیش توسط اروپاییها اداره می شد. گروه های تروریستی القایده الشباب در افریقا را همین غربیها به وجود اور
احمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است