راهکاری برای زیباتر شدن مناظر شهری
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۴/۹/۲۵ کد خبر: 108119 منبع: پرینت

رشد بی رویه، بی قواره، نازیبایی منظره شهر موجب نا آرامش روانی و روحی شهروندان است.

آمدن مردم حاشیه نشین زیر خیمه ها و خس خانه ها، رفتن رفع حاجت شان در کنارآب های صحرایی است. در هر خیمه بیشتر از 5 تا 10 نفر زندگی می نمایند و اینها روزانه اقلا دوبار یا سه بار برای رفع قضای حاجت به کنارآب صحرا می روند. از هر کنارآب ده ها لیتر ادرار به روی جویچه ها روان یا ایستاده و گندیده است و کثافت و بوی تعفن آن در پیدایش امراض نقش بسزای ایفا کرده است.

انباشت کثافت بدبوی در جوی های شهر نقش بی سزایی در آلودگی محیط زیست شهر ایفا کرده است، آب های انبارشده اسیدی جویچه ها و فاضلاب ها در محتوا خود دارنده آلودگی میکروبی و شیمیای وی هستند که بوی بد تعفن آن در محیط سبب افزایش بیماری های تنفسی و قلبی در بین اهالی شهر کابل شده است. عدم نظارت از طرف مسوولان در ساخت سرک های به کیفیت آسفالت, ذرات ریزه گرد و غبار از اثر سایش تایرهای وسایل نقلیه سنگین از سرک آسفالت در هوا پرتاب می شود فعلا یکی از بزرگترین مشکلات آلودگی خطرناک محیط زیست شهر کابل همین سایش سرک ها آسفالت است که دانشمندان محیط زیست در جهان ثابت کرده اند.

این کثافات و آلودگی گرد و غبار سایش تایرها به دستگاه تنفسی، راه ریه (شش) حاوی سرطان زا است. در ماده سوم قانون محیط زیست به صراحت آمده است که اداره ملی حفاظت محیط به حیث اداره مسوول انجام و نظارت امورحفاظت و احیای محیط زیست و تبیق احکام این قاون در سطح کشور می باشد.

طبق تعالیم ادبی و دینی که خود دستاورد فرهنگ غنی اسلامی است، نهال های جوان در خاک غرس گردد تا به درختانی نیرومند و سرسبز بدل گردند و به این ترتیب گامی در آبادی کشور عزیز ما برداشته می شود و در جهت حفاظت از آنها اداره های مسوول کوشش کنند. خداوند درخت را برای انسان آفرید، از این رو، انسان باید درخت بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.

1ـ دوات اجازه ورود موترهای فرسوده را به داخل شهر ندهد.
2ـ انتقال داش های خشت پزی از گرد و اطراف شهر کابل
3ـ منع گشت و گذار حیوانات به خصوص رمه گوسفندان در داخل پایتخت کابل
4ـ برداشت انبار کثافت از کثافت دانی های نواحی شهر به سر موقع
5ـ نظم و ترتیب کراچی فروشان در جاده های شهر کابل
6ـ پاک کاری و کشیدن جوی کوچه های کابل
7ـ منع اعمار خانه های رهایشی غیر معماری در کوه دامنه های کابل
8ـ اتقال مهاجران از زیر چادر نشینی از داخل شهر کابل به ولسوالی های کابل
9ـ ساخت بدرفت یا بیت الخلاها در گوشه کنار در پارک ها لازم و ضروری است.
10- نهال شانی نقش مهم تری در زندگی بشر ایفا می کند.
11ـ در مراعات الزامات فرهنگ شهر نشینی شهروندان باید کوشید.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   غرس نهای ومواظبت ازان کلانترین صدقه جاریه است زیرا به صحت وسلامتی همه مردم کمک میکند با تاسف اداره محیط زیست ما طبق نیاز مندیهای اولیه را بر اورده کوچکترین اشاعه که شاندن ومحافطت درختان صدقه جاریه است به نشر نرسانده تامردم به اهمیت ان اگاه شوند وخود حداقل مواظب صحت خوب شوند وبهبود وضعیت مهیط زیست را در اولویت برنامه واهداف دولت قرار داده شود.کابلی

>>>   داکتر صاحب خیر ببنی
داکتر صاحب یار محمد حیدر زاده از جمله کدر های بسیار علاقه مند به آبادی شهر ها و شکوفایی و طن است.

>>>   سلامت محیط زیست شهر ها بر هوش و استعداد و لیاقت های فردی اثر می گذارد میانه روی در اخلاق و منش متاثر از میانه روی در محیط زیست است. ساکنان مناطق معتدل کره زمین دارای ویژگی ها و روحیه های خاص هستند که مقایسه با جوامع ساکن در مناطق گرمسیر و سردسیر از تفاوت بسیاری برخوردارند.

>>>   در طی این 14 سال در گنجاندن کدر ها بر اساس شایسته سلاری یا به اساس لایاقت اصلاَ نه بوده و نیست بجه فلان خان است و حتی اسناد تحصیل آن هم جعلی باشد فرق نمی کند باید و زیر یا معین ریس شود که نمونه های زیاداریم بطور مثال مصطفی ظاهر نواده ظاهرشاه ریس اداره ملی محیط زیست ، صلاح الدین ربانی بچه استاد ربانی شهید وزیر امور خارجه سید سعادت منصور نادری وغیر ... است
حق گو

>>>   مضمو ن داکتر یارمحمد حیدر زاده عالی است و گنجاندن بیشتر مواد آن در لایه و ظایف شاروالی و مراعات الزومات فرهنگ شهر نشینی شهروندان در قانون گنجانده شود.
امیر

>>>   نظر به تحلیل این مقاله سودمند آگاهی دهی داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده جای مناسب برای اش در دولت وحدت ملی در نظر گرفت شود . چون داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده یک کدر مستعد و مجرب برای احیا محیط زیست افغانستان است.
دوست دار طبیعت

>>>   نباید فراموش کرد که بسته کردن مسلخ از شش درک و پاک کاری و تامین جریان زهکش که از خیرخانه به پلچرخی رفته نیز منحیث فکتور های آلودگی محیط و هوا شامل علویت ها باید گردد
ظفر

>>>   گر حکومت وحدت ملی بخواهد که در بین مردم کابل طرف دار پیدا کند بهترین گزینه برای کرسی شاروال کابل همین داکتر یارمحمد حیدر زاده است که متخصص حفاظت زیست است او در سویدن زندگی دارد.
ساکن کابل

>>>   تشکر ار مقاله زیبا شما داکتر یارمحمد
درمقاله مشکلات محیط زیست را به بصورت عینی آن برملا ساخته وبه واقعیت ادم ازبوی سرگیچ میشود. در زمان خلقی وپرچمی اگرچی کمک های کشورهای معتبر نمیرسد ولی اینقدر بوی تعفن وجود نداشت ،حالا تمام کابل را به جز چند منطقه قیمت باه بوی گرفته . این هم خدمت ... است، برای خود قصر ها را جور کرده و 95 فیصد مردم در فقر وبیچارگی زندگی میکنند...

>>>   مسولیت ادره ملی محیط زیست دولت وحدت ملی به یک کارشناس دلسوز ملی ضرورت دارد.علی رغم دریافت صد ها میلیون دالر، مسوولان و کارمندان ریاست عمومی "محیط زیست" بدون کدام کار عملی با معاشات بسیار گزاف چند ده هزار دالری با صرف میلیون ها دالر عملاً درین زمینه و برای جلو گیری از وقوع فاجعۀ بزرگ انسانی و محیط زیستی کاری نکرده و این اداره در تحت رهبری مصطفی ظاهر هیچ دستآوردی ندارند. درحالیکه حق دست رسی به محیط زیست سالم یک حق طبیعی افراد یک جامعه است. اثرات مخرب روند جاری تخریب محیط زیست در شهر ها و اکناف کشور میتواند علاوه بر نسل حاضر نسل های آینده را نیز جداً متأثر سازد.
حق گو و حق جوی

>>>   حالا بیرق کوچی ها بالاست کی است که اجازه ندهد تارمه گوسفندان در شهر گشت وگذار نکند ؟ از رای گوسفندان استفاده میکنند اما از شارگشتک ممانعت میکنید؟؟؟

>>>   تشکر داکتر هموطن خیر ببنی
این نو شته پر از مفهوم شما محترم در مورد شهر کابل یک حقیقت است از نبود افراد مسلکی در کرسی های شاروالی مردم شهر کابل دامن گیر صد ها امراض سرطانی و بخصوص بیماری های تنفسی و قلبی هستند.

>>>   یگانه کدر که چندین سال است که طرح خوب برای مهار گرد خاک داکسید کربن کابل می دهد داکتر یارمحمد است به نظر م از روی طرح های آن باید در ادره محیط زیست مقرر شود . امید آن می رود که در بهبود هوای کابل تلاش و زحمت بکشد.
ساکن کابل

>>>   واقعاَ داکتر یارمحمد یک کدر پرو فشنل و مجرب در بخش محیط زیست در کشور ما است آگاهی دهی آن بسیار سود مند برای مردم ما است که هنوز مردم کشور ما به ارزش های حفاظت محیط زیست آگاهی کامل ندارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است