کسانی که مهاجرت کرده اند راه برگشتی ندارند
تا در افغانستان پای خارجی ها وجود داشته باشد، تا نیروهای نظامی آنها در اینجا پایگاه داشته باشند، تا حملات هوایی داشته باشند و حتی امروز که باعث به وجود آمدن داعش هم شده اند، شهروندان ما نه امنیت روانی و نه امنیت جانی نخواهند داشت و طبق میثاقهای بین المللی مهاجران ما شرایط مهاجرت را دارا هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۳۹۴/۹/۲۳ کد خبر: 107986 منبع: پرینت

پس از آنکه کشورهای اروپایی برای پذیرش مهاجران چراغ سبز نشان دادند، بیکاری در کشور ما به اوج خود و امنیت به بدترین وضعیت خود رسید. مردم در افغانستان دسته دسته کوله بار سفر بستند و به سوی اروپا رهسپارشدند. به طوریکه شدت مهاجرت ازافغانستان بعد از سوریه رتبه دوم را گرفت. در این میان رییس جمهور لب به سخن گشوده و از جوانان درخواست تا به کشور بازگردند، هیچ کس استقبالی از این موضوع نکرده چرا که آنهایی که رفته اند راه برگشتی ندارند، دارو ندار خود را فروخته اند و رفته اند. علاوه بر آن چرا برگردند از جایی که فرار کرده اند؟

سید حسن شریفی بلخابی در برنامه «آماج» گفت: چهل سال است که ما به صورت گسترده و وسیع درد مهاجرت را لمس و احساس می کنیم. امروز ما نزدیک به هفت میلیون مهاجر در کشورهای دیگر داریم. در طول این سالها هیچگاه از حقوق مهاجران افغانستانی دفاعی نشده است. بیکاری، فقر، ناامنی، تهدید، بدامنی، جنایت بشری و ... مسایلی هستند که یک انسان می تواند به خاطر آن مهاجرت کند. ما مشاهده می کنیم که در افغانستان این شرایط کاملاً وجود دارد. ما امسال جوانانی را در کابل داشتیم که ده ماه در کابل خوابیدند وهیچ کاری را پیدا نکردند و تذکره هایشان را به هتل های محل اقامتشان گروگان داده اند و هیچ پولی هم ندارند تا آن را پس بگیرند. بهترین راه در این شرایط برای آنها این است که مهاجرت کنند.

وی در خصوص صحبت های رییس جمهور برای بازگشت مهاجران انتقاد کرده و گفت: با این اوضاع و در کمال تاسف رییس جمهور ما اعلام کرد که ما آماده ایم تا مهاجران خود را دوباره در کشور بپذیریم. رییس جمهور با کدام صلاحیت قانونی این موضوع را مطرح کرده است؟ چرا از مهاجرین خود حمایت نکرد؟ چرا نگفت که ما ملحق به کنوانسیون 1951 ژنما هستیم. ما ملحق به میثاق های بین المللی حمایت از مهاجرین، اطفال، زنان و...هستیم؟ چرا نگفت که وزیر مهاجرین ما به روشنی در مورد این میثاق های بین المللی صحبت می کن و اگر مهاجرین واجد این شراط نبود، آنگاه ما آماده پذیرش هستیم.

بلخابی ادامه داد: متاسفانه رییس جمهور ما هیچگاه براساس مطالعه عمیق و مشورت حرف نمی زند. در این میان وزیر امور مهاجرین بسیار معقول حرف زده است و گفته است که باید با کشورهای اروپایی صحبت شود و اگر افراد مهاجر شرایط مهاجرت بر اساس میثاق های بین المللی را ندارند، آماده پذیرش هستیم.

این نماینده مجلس نبود برنامه سیاست خارجی در وزارت خارجه را باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی در رابطه با دیگر کشورها بخصوص در رابطه با مهاجرت ها دانسته و گفت: نبود اصول سیاست خارجی در وزارت خارجه یک مشکل بسیار بزرگ در کشور ما است. رابطه خارجی ما با دیگر کشورها براساس اصول مشخص نیست. این اصول می تواند روابط اقتصادی، امنیتی، سیاسی و مخصوصاً پدیده مهاجرت را تشکیل دهد. چون این خطوط سیاست خارجی را نداریم سفیران ما از مهاجران خود هیچ خبری ندارند. به طوریکه در حادثه منا ما بیش از سی نفر کشته اما دادیم هیچ کس از احوالات آنها خبری نگرفت.

وی همچنان نبود اصول سیاست خارجی را باعث شکست در دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: آنچه که برای یک برنامه سازی مهم است اصول است. ما در همه بخش های وزارت خارجه اصول سیاست خارجی نداریم. اگر ما امروز در قسمت مذاکرات صلح ناکام هستیم، اگر نمی توانیم مشکلات مهاجران خود را حل کنیم، اگر امروز در چانه زنی های بین المللی و دستگاه دیپلماسی ضعیف هستیم دلیل این است که یک پراکندگی در برنامه های سیاست خارجی دیده می شود یعنی ما قالب و راهبرد کاری مشخصی نداریم پس با این اوضاع وزارت خارجه هرچند افراد خوبی داشته باشد، هرچند تلاشهای زیادی داشته باشد چون برنامه ای وجود ندارد این فعالیت ها نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد.

بلخابی در خصوص گفته رییس جمهور می گوید: رییس جمهور به جای اینکه اعلام کند که با آغوش باز از بازگشت مهاجرانی که به سوی اروپا رفته اند استقبال می کنم، مهاجرانی که دار و ندار خود را فروخته اند و جان خود را به دست گرفته اند و رفته اند. چرا با فقر مبارزه نکرد؟ چرا با بیکاری مبارزه نکرد؟ با ناامنی مبارزه نکرد؟ بی اعتمادی به این جامعه باعث شد که آنها بروند و این بی اعتمادی و بی باوری همه را متضرر ساخته است. افراد در این کشور نه امنیت و نه اقتصاد و نه نان و نه کار داشته اند و ناگزیر شده اند که مهاجرت کنند. حالا که رییس جمهور اعلام می کند که آنها برگردند آیا بیکاری را از بین برده است؟ آیا فقر را ریشه کن کرده است؟ آیا در کشور امنیت برقرار شده است؟متاسفانه کسانی که مهاجرت کرده اند راه برگشتی ندارند.

وی تاکید کرد که مهاجران ما شرایط مهاجرت به دیگر کشورها را دارا هستند و افزود: ممکن است برخی افراد هم وضعیت اقتصادی خوبی داشتند و در میان جنگ نبوده اند اما حتی یک درصد از آنها امنیت روانی نداشته اند. تا در افغانستان پای خارجی ها وجود داشته باشد، تا نیروهای نظامی آنها در اینجا پایگاه داشته باشند، تا حملات هوایی داشته باشند و حتی امروز که باعث به وجود آمدن داعش هم شده اند، شهروندان ما نه امنیت روانی و نه امنیت جانی نخواهند داشت و طبق میثاقهای بین المللی مهاجران ما شرایط مهاجرت را دارا هستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وظيفه و غيرت و مسئوليت اصلي جوانهای يک مملکت کجا رفته؟ فرار کردن از مشکلات و سپردن وطن بر دست دشمنان؟ آيا گشورهای ديگر را خارجي ها آبادان کردند يا جوانهای دلسوز و مسئول همان مملکت؟ آيا خود افغانستان بهترين زمينها را برای کاشتن و توليد بهترين ميوه ها و سبزيجات برای فروش و صادرات ندارد که جوانهای ما ترک وطن مي کنند و دست گدايي در کشورهای همسايه و يا اروپا دراز مي گردانند و غيرت و شرم افغانستان را بر باد مي گردانند؟ چرا چشم و عقل خود بر دست فاچاقبران و دشمنان که پلان دارند وطن را از جوان خالي نمايند داده ايم؟ تا کي آوارگي و دست گدايي ؟ بس کنيد اين همه شرمساری را . هم نفوس افغانستان و هم دولت يک فکری جمعي برای اين وطن خاک بر سر شده بنماييد. کشورهای ميزبان هم صدای اعتراض خود بلند کرده اند که اي افغانستان بس است پناهجويي. تا چندين سال شما ها بايد ئر کشورهای ديگر مهاجر باشيد؟ چرا از جوانهای سوری و کرد و فلسطيني و ايران و آنهای ديگر آموخنه نشويم که با مشکلات و جنگ و دشمنها مي جنگند؟ همه نفوس افغانستان از تسلهای مختلف و آنها که سالهاست تزک وطن کرده اند در برابر وضع افغانستان مسئول و مقصر مي باشند
گل محمد دردمند و شرمسار

>>>   بسیارخوب درست ومنطقی فرمودند.

>>>   اروپایی ها برای پذیرش پناهجویان سوری و عراقی چراغ سبز نشان دادند و آقای سید حسن شریفی بلخابی امثال شماها خوش دارند همه از مملکت مهاجرت کنند تا شماها بتوانید مملکت را با خیال راحت تاراج کنید با همکاری امریکا و کشورهای دیگر اروپایی - ۷ میلیون مهاجر دارد بجای طرحی که بازگشت آنها شوید بقیه را هم می خواهید فراری دهید , اگر ساخت و ساز رونق گیرد در بخش ساختمان , راهسازی , رونق صنعت کشاورزی با شیوه های علمی , رونق صنعت توریسم می شود خیلی از مشکلات را حل کرد اما وقتی دزدی است و فساد امور مملکت همه می خوابد

>>>   سخنان آقای بلخابی معقول است . این رهبران بی مسوولیت دولت افغانستان اند که ناسنجیده حرف می زنند و به اصطلاح " بی خریطه فیر می کنند" . یک چیز را که به سخنان بالا باید اضافه نمود اینست که اگر دولت افغانستان در سیاست خارجی خود برنامه و اصول ندارد علت این است که افغانستان یک کشور آزاد نبوده و کاملاً وابسته به امریکا می باشد . ما نه تنها در عرصه ی سیاسی برنامه نداریم ، بل که در عرصه های اقتصادی و فرهنگی نیز کدام برنامه نداریم . این مهاجرت ها و بحران ها آغاز کار است . فراموش نکنید که دو - سه سال بعد تعداد فارق التحصیلان ما از داخل و خارج کشور به یک میلیون نفر می رسد ، در حالیکه از ایجاد پروژه های تولیدی و فرصت های شغلی خبری نیست . بحران واقعی را وقتی خواهیم دید که یک میلیون جوان دانش آموخته و مسلکی به کوچه ها بریزند و از دولت کار طلب کنند . هیچ کس نیست که از رهبران این دولت بی لجام و بدون افسار بپرسد که اگر شما نمی دانید که در پنج یا دهسال آینده چند شفاخانه اعمار می کنید پس این تعداد دانشگاه های دولتی و خصوصی که در همه ی آنها فاکولته طب حتماً وجود دارد برای چیست ؟ اگر شما از برنامه های اقتصادی خویش خبری ندارید ، پس این تعداد کارشناس و متخصص را که فارق می شوند در کجا جذب می نمایید ؟ شما که از فعالیت هزاران مدرسه ی دینی رسمی و غیر رسمی جلوگیری نکرده و بر نصاب تعلیمی آنها کنترل ندارید عاقبت آنرا درک کرده می توانید ؟ آخر این ها همه با اسناد حقیقی و جعلی خود در آینده گریبانگیر دولت خواهند بود . شاید جناب اشرف غنی این مغز متفکر دوم جهان و سلفش آقای کرزی بگویند که " ما به رهنمایی باداران غربی خویش " نظام سرمایه داری با اقتصاد بازار آزاد و دربازه های باز را ایجاد نموده ایم و در این نظام دولت در برابر نان و کار شهروندان مسوولیت ندارد . من به آن ها می گویم که نه خیر آقایون ! این تقلیدها و الگو برداری های میکانیکی و کور کورانه ی شما از نظامهای اقتصادی کشورهای دیگر یک اشتباه محض بوده و تطبیق آن در شرایط افغانستان جز ویرانی و از هم پاشی تمام موازین و پایه های اقتصادی ، اجتماعی و اخلاقی چیز دیگر نخواهد بود . کوتاه اینکه تمام عرصه های زنده گی در یک جامعه باید به طور متوازن و در ارتباط به یکدیگر در یک تعادل قرار داشته باشند که تحقق آن مستلزم یک برنامه ی قبلی و جامع می باشد و دولت نیز نباید آنرا فراموش کند .
بااحترام صدیق ذهیب

>>>   من در یک کلام میگم درد شما افغانها نه دولت هست نه سیاست فقط بی غیرتی شما باعث چنین خرابی در کشورتون شده وقتی فرار میکنید منتظرین ملاکه از اسمون بیان کشورتونو اباد و ازاد کنند عجب باهووووووووووش

>>>   اين چي گپ نامعقولي هست جناب آقای بلخايي که "کسانی که مهاجرت کرده اند راه برگشتی ندارند". آيا اين برای يک مملکت افتخار هست که هفت ميليون مهاجرت کرده اند از آن و چهل سال مي باشد افغانستاني ها ترک وطن مي نمايند؟ اصلأ خيلي هم شرم دارد. خود اين آقای بلخايي چي پلاني واقعي از برای وطن دارد؟ فقط دلسردی دادن و ايراد نمودن؟ هم ايشان هم بنده و نسل های گزشته و آنهايي که سالها از وطن رفته اند در وضعيت افغانستان مسئول هستيم. مگر همين گروپ های قو مي و قبيله ای و مذهبي افغان نبودند که بر سر همديگر و نفوس افغانستان بامب و خمپاره به در کردند و ويران کردند؟ معلوم هست که وقتي خود بر سر خود اين مي کنيم خارجي ها هم مي گويند اين مردمان بي فرهنگ حقشان هست در ناامني باشند و مي آيند در مملکت ما و صاحب مي شوند. طالب هم مي بيند اين تفرقه را و بر سر ما خراب مي شود. حالا شما بجای تشويق و گرم کردن دل مردمان که بمانند و خود در ساختن کشور شرکت کنند و به دولت فشار بياورند برای همکاری و دور شدن از فساد مي گوييد ترک وطن کنند؟. اين گپ را فقط دشمنان افغانستان و طالب و فاسدهای همه رنگ خوش مي باشد. اين گپ ها مشکوک هست و حداقل باعث آبروريزی بيشتر افغانستان در بين دنيا مي شود. اين همه بدبختي را فقط يک نفر و يک دولت و يک قوم به بار نياورده است. اين بدبختي باعث اش همه اقوام و قبيله ها و دولت ها هستند و چاره اش فقط بر دست همه ی افغانستاني ها و قوم ها مي باشد اگر بر وطن خود عشق دارند و دل بر حالش مي سوزانند

>>>   وزیر دفاع امریکا اعلان کرد که داعش از عراق و سوریه به شهر جلال اباد افغانستان در حال نقل مکان هستند تا جلال اباد را به مرکز قدرت داعش تبدیل کند . این اعلامیه وزیر دفاع امریکا نشان میدهد که گروه تروریستی داعش از حمایت کامل امریکاییها برخوردار است . و امریکاییها با این اعلامییه میخواهد مقامات دولت افغانستان را فریب دهد گویا اینکه امریکا بر علیه داعش است.
دولت افغانستان تا دیر نشده باید از خواب بیدار شود و جلوی داعش سازی امریکاییها در جلال اباد را بگیرد . اگر نه یک روزی بسیار دیر خواهد بود

>>>   ....بر نظام افغانستان ... بر ریس جمهور افغانستان. ... اخه اگر یک پناهجو از اروپا بر گرده . تو چی بهش میدی ...خانه . زمین . کار ..... بعد اعلام میکنی با آغوش باز استقبال می کنیم ....من که همه زندگی ام را فروختم و آمدم اروپا .... برگردم افغانستان چطوری زندگی کنم

>>>   در مملکت که هر وکیلش صد نفر مسلح داشته باشد
هر ګز روی همنیت را نخواهد دییییید

>>>   از خاطر چي زندگي خود فروختي و فريب قاچاقبر را خوردی و مهاجرت کردی؟ مگر قرار هست دولت به همه خانه و زندگي بدهد. صحيح که دولتهای فاسد داريم و داشته ايم اما گناهش بر گردن خود ما و فرهنگ و بي همتي خود مردمان افغانستان هست که به اينجا کشيده ايم. بازهم نزاع های قومي و فرار و بيغيرتي کنيم؟

>>>   مهاجران در این اواخر رهسپار اروپا شدن فقط افغانستانی نیست طبق آمار که اعلام بیشتر شون ایرانی سوری و عراقی اند که بعضی ها خبر ندارند

>>>   این دولت درست عمل نمیکند

>>>   بعد از جنگ جهانی دوم یعنی بعد از سال 1945 میلادی غربیها در راس ان امریکا به این نتیجه رسیدند تا یک سازمان نظامی یا اتحادیه نظامی متشکل از کشورهای غربی برای مقابله با گسترش نفوذ کاخ کرملین یا شوروی سابق و همچنان برای تهاجم نظامی در کشورهای اسلامی با حمایت و یا بدون حمایت سازمان ملل تاسیس کنند. این گفتگوها منجر به تاسیس سازمان نظامی ناتو در سال 1949 شد. بیش از 25 کشور غربی عضویت ناتو را دارا میباشد. از زمان تاسیس این سازمان که تقریبا 70 سال میگزرد کشورهای مختلف به بهانه های مختلف مورد تجاوز نظامی قرار گرفته اند و سرمایه های این کشورها را دزدی کردند . از کشور ویتنام گرفته تا افغانستان عراق سوریه لیبی سومالی و بیشتر کشورهای افریقای. یکی از اهداف مهم این سازمان غربی تهاجم نظامی به کشورهای اسلامی حاوی نفت و گاز بود. این سازمان نظامی غربی حتی به نزدیگترین متحدان خود مشل صدام قزافی رحم نکردند. این کشورها را اشغال کردند سرمایه های این کشورها را به اروپا و امریکا انتقال دادند و گروه های تروریستی مشل داعش النضرت و الشباب طالب را به وجود اوردند . سقوط شوری در سال 1990 هم توسط تحریم های اقتصادی و نظامی غربی انجام شد.
البته باید یاداور شد که کشورهای غربی مشل المان هلند بلزیک فرانسه دانمارک اسپانیا انگلیس از تجارب کافی حمله نظامی و اشغالگری برخوردار بودند. مشلا این کشورها حتی از قرن 17 میلادی یعنی 300 سال پیش تمام کشورهای افریقای را اشغال کردند و سرمایه های این کشورها را به اروپا انتقال داده اند. تمام قاره افریقا حتی تا سال 1970 یعنی تا 40 سال پیش توسط اروپاییها اداره می شد. گروه های تروریستی القایده الشباب در افریقا را همین غربیها به وجود اور
احمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است