قانونی که در اینجا قانون نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۳۹۴/۹/۲۳ کد خبر: 107971 منبع: پرینت

در جامعه قانون منع شکار وجود دارد اما بی ارزش است.

زورمندان و اشراف زادگان که در حفظ نسل حیوانات سهیم نبوده اند با تکنولوژی (تفنگ) پیشرفته بخاطر سرگرمی شان دست به شکار غیر مجاز می زنند اما گفته می شود که مقام های کشور برای این اعراب زمینه شکار را هم ساله فراهم ساخته اند.

صد تن شکارچی وقت گذران عرب با مجوز دولت در ولایت فراه و هرات همه ساله آمده اند در حالی که شکار به عنوان تهدید جدی از سوی فعلان محیط زیست افغانستان در نظر گرفته می شود. شکار غیر قانونی اعراب در ولایت فراه و هرات به عنوان عامل اصلی نابودی بسیاری از گونه های پرندگان در سراسر افغانستان شناخته می شود. افزون بر قانون شکنی، شکار غیر قانونی می تواند تهدیدی برای تنوع زیستی و حتی عامل انقراض گونه های حیات وحش و پرندگان باشد.

پرسش واقعی این است که حفاظت از گونه های وحشی پرندگان منظری اهمیت می یابد؟ پرندگان در حقیقت نقش دما سنج زیست محیطی را برای ما و طبیعت کشور ما ایفا می کنند. سلامت، شادابی، و تحرک پرندگان در فضای آبی آسمان ها جغرافیای ما تا حد زیادی بیانگر سلامت و تمیزی آب و هوا کشور ما و کیفیت زمین های حاصل خیز و وفور منابع طبیعی کشور ما است.

به مخاطره افتادن سلامت پرندگان می تواند نشانگر مشکلات زیست محیطی در کشور ما باشد که همه شهروندان کشور ما باید آن را جدی بگیریم و برای حل آن تلاش کنیم.

همچنین زیبایی و گوناگونی پرندگان، گستره تنوع زیستی را غنی تر ساخته و بن مایه بسیاری از نمادهای تاریخی کشور باستانی ما را فراهم آورده است.


داکتر یار محمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر صاحب خیرببنی و تشکر از زحمت تان در این مقاله سودمند آگا هی دهی برای جباران هم وطن هم همدستان با قاتلان پرندهگان هرات فراه از دست اعراب ها .

>>>   چرا ګریان دارید. اګر خانه یا جایداد کدام بیچاره باشد. شما پنچرمین ها و همدسته تان بدون دولت و بدون در نظر ګرفتن انسانیت و عدالت در ظرف یک ساعت چور و چپاول میکنید. حالا نیز همین همت را کنید چون تحت تسلت شما این شکار را میکند بروید و ګردن بزنید. چون این وحشیان هم جنس وحشی خودرا به ارام نمیګذارد

>>>   اغای احمد ضیاء باید در قدم اول شما تحصیل دانشگاهی را در امور حکومت داری خوب تمام کندید و بعد کرسی حکومت داری خوب را اشغال کنید. این مقاله حاضر درباره رابطه بین حقوق بشر و توسعه پایدار با حکومت داری خوب می باشد. باید شما مطالعه گنید که برای بررسی بهتر و بیشتر مفهوم حکومت داری خوب ابتدا لازم است نگاهی اجمالی به ویژگی‌های حکومت داری خوب داشته باشیم. بهترین سند برای برشمردن ویژگی‌های حکومت داری خوب اسناد برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار است که در 1997 میلادی منتشر شده است در این سند از 9 ویژگی اساسی برای حکومت داری خوب نام برده شده است.

>>>   آقای احمد ضیاء نماینده مرد م در پارلمان راست میگه وکیل صاحب پیمان که ما از شهر به اطرف رفته نمیتوانیم ولی این اعراب به دشتهای بکوا و بالا بلوک برای شکار حیات وحش و پرندگان کمیاب کشور میرده و شب ها آنجا کمپ میزنه و هیچ خطری آنها را تهدید نمیکند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است