عتاب آقای معاون به خانم صدر اعظم
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۰    ۱۳۹۴/۹/۲۳ کد خبر: 107961 منبع: پرینت

معاون صدراعظم آلمان صراحتا عنوان کرده است که سیاست‌های ریاضتی صدر اعظم آلمان و نارضایتی‌های برخاسته از این سیاست‌های اقتصادی سلبی بر روی افزایش محبوبیت جریان راست افراطی در فرانسه تاثیرگذار بوده است.

به گزارش تسنیم، پیروزی اخیر جریان راست افراطی فرانسه (جبهه ملی به رهبری مارین لوپن) در انتخابات شوراهای عمومی و افزایش محبوبیت این حزب در نظرسنجی‌های صورت گرفته، نارضایتی سوسیال دموکرات‌های آلمان را برانگیخته است.

زیگمار گابریل معاون صدر اعظم آلمان که در دولت ائتلافی مشغول به کار است، نتوانسته است نارضایتی خود را در این خصوص کتمان نمایند. وی صراحتا عنوان کرده است که سیاست‌های ریاضتی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و نارضایتی‌های برخاسته از این سیاست‌های اقتصادی سلبی بر روی افزایش محبوبیت جریان راست افراطی در فرانسه تاثیرگذار بوده است. حزب سوسیال دموکرات آلمان به طور کلی از منتقدان مشی اقتصادی مرکل محسوب می شود. با این حال پس از تشکیل دولت ائتلافی میان سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات مسیحی‌ها، عملا ابراز این نارضایتی به حداقلی ترین میزان ممکن رسیده است.

اظهارات اخیر زیگمار گابریل در نقد سیاست‌های اقتصادی دولت مرکل نه تنها معطوف به رشد محبوبیت جریان‌های راست افراطی در اروپاست، بلکه می‌تواند شکل دهنده موج جدید از منازعات داخلی در برلین شود. هم اکنون دولت ائتلافی آلمان استعداد زیادی برای فروپاشی دارد. پس از اینکه دموکرات‌های آزاد در انتخابات سال 2013 میلادی شکست خورده و نتوانستند به پارلمان راه پیدا کنند، آنگلا مرکل ناچار شد برای تشکیل دولت دست یاری به سوی رقیب سنتی خود یعنی حزب سوسیال دموکرات دراز کند. هم اکنون میان دو حزب بر سر مسائل اقتصادی، سیاست خارجی، سیاستگزاری‌های کلان در اروپای واحد، موضوع پناهندگان و ... اختلاف وجود دارد. با این حال بسیاری از این اختلافات جایی به رسانه‌های آلمانی پیدا نمی‌کند.

اظهارات اخیر زیگمار گابریل، آن هم در کسوت معاون صدر اعظم آلمان شوک سختی را برای آنگلا مرکل ایجاد کرده است. این اظهارات بار دیگر اختلافات اقتصادی خاص دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات بر سر مسائل مربوط به اجرای طرح‌های ریاضتی را برانگیخته است. در سال 2014 میلادی و در جریان رقابت‌های انتخابات پارلمانی اروپا، زمانی که حزب مارین لوپن در فرانسه برای نخستین بار توانست به پارلمان اروپا راه یابد و 25 نماینده را راهی بروکسل کند، بسیاری از تحلیلگران سخنان امروز زیگمار گابریل را تکرار کردند. آنها نیز معتقد بودند نارضایتی شدید شهروندان اروپایی نسبت به سیاست‌های ریاضتی در سرتاسر این منطقه (که بانی آن آنگلا مرکل می‌باشد) منجر به پیروزی احزاب افراطی در انتخابات شده است.

اظهارات اخیر گابریل شکل دهنده صورت تازه‌ای از منازعات سیاسی در داخل دولت آلمان خواهد بود. هم اکنون سوسیال دموکرات‌ها معتقدند سیاست‌های ریاضتی آنگلا مرکل منجر به عدم حضور مردم کشورهای مختلف اروپایی در انتخابات و در نتیجه پیروزی احزاب ضد ریاضتی و ملی گرا مانند جبهه ملی فرانسه می‌شود. در جریان پیروزی حزب چپگرا و ضد ریاضتی سیریزا در یونان نیز اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران این پیروزی را معلول سیاست‌های ریاضتی مرکل می‌دانستند. با این حال آنگلا مرکل بدون اینکه به چنین انتقاداتی پاسخی صریح و روشن دهد، همچنان بر روی سیاست‌های ریاضتی در کشورهای مختلف اروپایی تاکید دارد.

در این میان پیوستگی سیستم و ساختار مالی و اعتباری اروپای واحد سبب شده است تا حتی دولت‌های اروپایی مخالف طرح های ریاضتی نیز ناچار به پیروی از این سیستم و ساختار مشترک باشند. به عنوان مثال حزب سیریزا که در یونان قدرت یافته است، عملا همچنان اجرای طرح‌های ریاضتی را با ملاحظاتی تازه تر ادامه می‌دهد. این قاعده در خصوص دیگر کشورها نیز صادق است. عتاب معاون صدر اعظم آلمان به مرکل نشان دهنده پایان یافتن صبر مقامات حزب سوسیال دموکرات نسبت به تکروی‌های اقتصادی مرکل است. بدون شک پس از اظهارات اخیر گابریل ،نظریه پردازان و سیاستمداران دیگر حزب سوسیال دموکرات آلمان با جرات و جسارت بیشتری سیاست‌های مرکل را به چالش خواهند کشید. ادامه این روند می‌تواند منجر به سخت‌تر شدن منازعات داخلی در دولت ائتلافی و حتی سقوط دولت آلمان شود. از این رو فعلا مرکل ترجیح داده است در قبال اظهارات گابریل سکوت کند. به نظر می‌رسد طی روزهای آتی، اعضای حزب دموکرات مسحیی آلمان نیز در صدد پاسخدهی به گابریل و انتقادات وی برآیند. همچنین مرکل نیز در آینده‌ای نزدیک بار دیگر از سیاست‌های ریاضتی در کشورهای مختلف اروپایی دفاع خواهد کرد تا به صورت غیر مستقیم پاسخگوی اظهارات زیرگمار گاابریل و سران حزب سوسیال دموکرات باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است