اقدامات ترکیه در شمال عراق غیرقانونی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۶    ۱۳۹۴/۹/۲۳ کد خبر: 107958 منبع: پرینت

«گنادی گاتیلوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: اقدامات نظامی ترکیه در شمال عراق غیرقانونی است.

گاتیلوف روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: آنچه درشمال عراق اتفاق می افتد اقدامات غیرقانونی ترکیه است،زیرا این تعرض به کشور همسایه محسوب می شود و در ابعادی صورت می گیرد که توجیه آن با استدلال هایی همچون آماده شدن یا تمرین نیروها یا به بهانه های دیگر غیرممکن است.
وی ادامه داد: به همین دلیل این اقدامات ترکیه نگرانی ما را برانگیخته است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: این گونه اقدامات آنکارا عامل دیگری از تنش در منطقه خاورمیانه است که بدون آن هم در شرایط متشنج قرار دارد.
ترکیه روزجمعه هفته گذشته 1200 نظامی را همراه 15 تانک و چند زره پوش نزدیک موصل در منطقه «بعشیقه» مستقر کرد که با محکومیت دولت عراق مواجه شد.

روسیه به این اقدام آنکارا بلافاصله واکنش شدید نشان داد و «ویتالی چورکین» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل ؛ به ترکیه نسبت به عواقب تعرض نیروهای نظامی این کشور هشدار داد.

«چورکین» پس از یک نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره استقرار نیروهای ترکیه در شمال عراق به خبرنگاران گفت: امیدواریم ترکیه در سوریه اقدام هایی شبیه استقرار نیروهای خود در عراق انجام ندهد و مسئولان این کشور درمورد عواقب این گونه اقدام های خود خوب فکر کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم روز شنبه در گفتگوی تلفنی با «ابراهیم جعفری» همتای عراقی خود گفت : از عراق برابر تعرض نیروهای ترکیه به شمال این کشور حمایت کردیم.

به گزارش امور خارجه روسیه، جعفری روز شنبه در این گفتگوی تلفنی لاوروف را از اوضاع مربوط به تعرض نیروهای ترکیه به شمال عراق و درخواست بغداد از شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به این مساله مطلع کرد.

وزیر خارجه روسیه بر موضع مسکو در حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و اقداماتی که بغداد مطابق معیارهای بین المللی و منشور سازمان ملل انجام می دهد، تاکید کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است