كرزى ريكارد پيشكسوتان خود را شكست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۳    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107933 منبع: پرینت

موقف حكومت افغانستان، بعد از تاسيس پاكستان در مورد خط ديورند، در دو نكته خلاصه مى شد:

١. همه خواهان حق تعيين سرنوشت براى مردم پشتونستان بودند بارى ادعاى الحاق اراضى آن سوى خط ديورند به خاک افغانستان را، مكرر رد كرده اند.

٢. در تمام نقشه هاىی كه در اين دوره ترسيم و چاپ شده است، در مرز هاى شرقى و جنوبي افغانستان، پشتونستان نوشته شده است؛ كه اين هم تاييدى بر همان مدعا است كه حكومات افغانستان پشتونستان را منحيث یک كشور مستقل مى خواستند، نه جزو كشور افغانستان. شايد بتوان اين ديدگاه رسمى را "ديدگاه ملى" آن زمان خواند اما برخى از احزاب و بعضى اشخاص، ديدگاهى فراتر از اين داشتند و پشتونستان را براى افغانستان مى خواستند چنان كه هم اكنون نيز چنين است.

در دوره ى دولت اسلامى مجاهدان و امارت اسلامى طالبان، تقريبا هـيچگاهـى اين موضوع مطرح نشد.

حامد كرزى از همان آغاز دستيابى اش به قدرت، هر از چند گاهى از همان ديد غير رسمى به اين مساله پرداخت و همواره او و برخى از اعضاى كابينه اش ادعا كردند كه ما خط ديورند را قبول نداريم، خاک ما تا اتک است.

اينک كرزى، بار ديگر همان ديدگاه الحاق جويانه را، اين بار با صراحت هرچه تمام، مطرح كرد.

اين بار اهميت موضوع، بيشتر به زمان طرح و زبان بيان آن ارتباط مى گيرد در حالی كه ریيس جمهور افغانستان مهمان دولت پاكستان است و مصروف مذاكره براى دستيابى به صلح و امنيت، در مهم ترين مجلس، يعنى كنفرانس قلب آسيا در آن كشور حضور دارد، و البته بطور قطع يكى از موضوعات مطرح در اين كنفرانس، رفع منازعه مرزى ميان افغانستان و پاكستان بوده است.

طرح اين مساله در چنين شرايطى، به مثابه خنجر زدن از پشت تلقى مى گردد و هدف از طرح آن در اين فرصت حساس، ايجاد مانع براى دستيابى به هر گونه موافقه است.

اگر ریيس جمهور غنى خواهان دستيابى به صلح است، ابتدا بايد خود را از شر دشمنان صلح خلاص كند.

محی الدین مهدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پشتونستان جز لاینفک خاک پاکستان است هرگز افغانستان درخواب هم نخواهد دید که قبایل یاغستان آنطرف با افغانستان که خودش را حفاظت کرده نمیتواند ویک کشور گدا فقیر عقب مانده است یکجاشود آنها به این کار ضرر میکنند وضرورتی هم ندارند که خودرا عقب افتاده سازند افغانستان برای خود بولانی پخته نمیتواند برای دیگران آش می پزد
گیلگمش

>>>   طالبها زیر پرچم آمریکا و بریتانیا شکل گرفتند و حاکمان عربی خلیج فارس که خودشان جیره خواران آمریکا بودند و هستند نیز حمایتهای معنوی و مادی خود
را برای به تباهی کشانیدن ملت مظلوم افغانستان به کار بستند و فعلا نیز حمایتهایشان از طالبها را نیز ادامه میدهند تا ملت افغان هیچ گاهی امنیت و آسایش نداشته باشند و بتوانند به آسانی به غارت و چپاولگری شان ادامه دهند.
مولوی حقیار

>>>   برادر کشی بین این مردم از قدیم های بسیار دور موجود بوده کافیست یکبار تاریخ افغانستان را در زمان تیمور شاه درانی به بعد تاعصر حاضر حتی درزمان هوتکی ها از نظر بگزرانید گرچه شرم آور است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است