شفاخانه اطفال اتاترک افتتاح شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۵    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107920 منبع: پرینت

شفاخانه اطفال اتاترک با هزینه بیش از نیم میلیون دالر با حضور داشت رییس اجرایی کشور افتتاح گردید.

محترم داکتر عبدالله با حضور در مراسم افتتاح شفاخانه دوصد بستر آتاترک اعلام نمود که حکومت وحدت ملی با تمام توان تلاش خواهد کرد تا شهروندان از خدمات صحی بهتر بهره مند گردند.

شفاخانه ملی اتاترک برای اطفال بعداز بازسازی و تجهیز سامان و لوازم مدرن طبی توسط داكتر عبدالله رییس اجرایی كشور به بهره برداری سپرده شد.

در مراسم افتتاح این شفاخانه رییس اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان ضمن اشاره بر روابط دیرینه تركیه و افغانستان، از كمک های آن كشور با مردم و دولت افغانستان قدردانی نمود و بر تداوم همكاری ها تركیه تاكید نمود.

سپس داكتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، بازسازی و نوسازی این شفاخانه را با سامان و لوازم طبی مدرن، گام مثبت در راستای عملی شدن تعهدات اش در خصوص بهبود كیفیت خدمات شفاخانه ها عنوان نموده، مشكلات خدمات بخش صحت را از بابت كمبود امكانات مالی و زیر ساخت های كهنه یک مشکل بزرگ عنوان نمود.

در همین حال علی سعید آكن سفیر كبیر تركیه مقیم كابل و سلیمان شاهین مسوول پروژه های انكشافی تركیه (تیكا) صحبت نمود و از ادامه كمک های تركیه به مردم افغانستان اطمینان داد.

این شفاخانه به كمک مالی كشور تركیه با سامان و لوازم مدرن طبی دوباره بازسازی گردیده كه حدود 650 هزار دالر هزینه برداشته است.

رییس اجرایی کشور در همین حال تاکید نمود که برنامه های مشخص و اقدامات جدی برای بهبود وضعیت خدمات صحی در شفاخانه های دولتی روی‌دست داریم و در ضمن از منسوبان صحی کشور خود می خواهیم که مخلصانه به اراه خدمات صحی به مردم خود پرداخته و از این طریق کمبودها و کاستی هایی را که با آن مواجه هستیم جبران نمایند.

وی بار دیگر تاکید نمود که بخش صحت یکی از مهمترین بخش‌ها در کشور بوده و در اولویت کارهای حکومت وحدت ملی قرار دارد و حکومت با امکاناتی که در دسترس دارد به حمایت و تقویت خدمات صحی می پردازد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه تاکید کرد که سی درصد از تمام بودجه خود را در ماه میزان سال روان به دست آورده اند که این مساله در نبود ادویه، غذا و عدم بهداشت و نظافت شفاخانه ها نقش زیادی داشته است.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کار بسیار نیک است . اما هوای کابل انقدر الوده است که روزی هزارها نفر به بیماری تنفسی که بسیار خطرناک است گرفتار میشود . امیدوار هستم که عبدالله و غنی راه چاره پیدا کنند

>>>   30 فیصد دیگر را درماه حوت بدست می آرید

>>>   مصطفی کمال پاشا (معروف به آتاتورک به‌ معنای پدر تُرکها) نظامی و دولت‌مرد و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بود. وی استعداد شگرفی در امور نظامی داشت، چنان‌که در نبرد چناق‌قلعه (۱۹۱۴) با شعار «چناق‌قلعه غیرقابل عبور است»، با سپاهی کوچک در برابر تهاجم سنگین نیروهای دریاییِ کشورهای بریتانیا و فرانسه ایستادگی نمود و مانع تصرف و سقوط استانبول شد در ابتدا وارد ارتش عثمانی شد و در طرابلس لیبی با ایتالیایی‌ها جنگید. آتاتورک در دههٔ اول قرن بیستم به‌همراه گروهی از افسران ترک، که ترکان جوان نامیده شدند، پایه‌های اصلاحات در ارتش و دولت را به‌نفع ملی‌گراییِ ترک‌ها تثبیت کرد. در جنگ‌های بالکان به سِمَت فرماندهی رسید و در سال ۱۹۱۶ در تنگهٔ داردانل و شبه‌جزیرهٔ گالیپولی در برابر انگلیسی‌ها مقاومت کرد و مانع اشغال استانبول توسط نیروهای بریتانیا و متفقین در جنگ جهانی اول شد. او سپس در جبههٔ روس نبرد کرد.
در جنگ جهانی اول، دولت عثمانی شکست خورد و مناطق بسیاری در شمال آفریقا و حجاز، سوریه، عراق به دست کشورهای بریتانیا و فرانسه افتاد. قسمت‌هایی از اروپای خاوری نیز با حمایت فاتحان جنگ به استقلال رسیدند. در اواخر جنگ جهانی اول، ترکیه مورد هجوم فرانسه و ایتالیا از جنوب و یونان از غرب بود. آتاتورک رهبری جنگ استقلال ترکیه را برعهده داشت. در پایان جنگ جهانی اول، مردم ترکیه از بی‌کفایتی خلیفه محمد ششم و نظام عثمانی به‌تنگ آمده‌بودند و آتاتورک رهبری خیزش علیه خلافت و امپراتوری عثمانی را برعهده گرفت. در سال ۱۹۲۳ ترکیهٔ مدرن با نظام جمهوری توسط ملی‌گرایان و گروه‌های مبارزه علیه اشغال برپا شد. آتاتورک از آن تاریخ تا زمان مرگش در سال ۱۹۳۸، رئیس‌جمهور ترکیه بود.
ازجمله کارهای مهم آتاتورک، مبارزه در برابر روحانیون مبارز بود زیرا باور قلبیِ آتاترک به لزوم مدرن سازی سبب خشم روحانیون ترکیه شد و خشم روحانیون باعث بروز اعتراضاتی در برخی نقاط ترکیه شد ازجملهٔ آنها می‌توان به قیام شیخ سعید در سال ۱۹۲۵ اشاره کرد که به‌دلیل لغو خلافت و مغایرت آن با اسلام به دیاربکر حمله کرده‌بود همچنین، از دیگر اقدامات آتا ترک می‌توان به ترویج ملی‌گرایی ترک، جدا کردن دین از سیاست (سکولاریسم)، قانونی کردن حق رأی زنان و تغییر خط عربی (تازی) زبان ترکی به خط لاتین اشاره کرد.
در سفارش‌های آتاتورک به جوانان ترکیه آمده‌است:
این جمهوریت را ما بنا نهادیم؛ بقا و پیشرفت آن با شماست.

>>>   دوستان همین مردم ترک، از مردم فارس متنفر هستند . فریب افکار... های ترک رو نخورید . ترک ها برای نفوذ در سرزمین های فارس از روش هایی استفاده میکنند که مردم فارس را فریب بدهند . آتا ترک پدید آورنده افکار شوم و شیطانی پان ترکیسم است که برتری نژاد ترک را مد نظر دارد. و هدفش کشورگشایی و تسلط بر کشورهای دیگر است . مردم ؟ اجازه ندهید نام های ترکی در مکان های شهر شما برگزیده شود . / اگر ترکیه مردم افغانستان را واقعا دوست می داشت ، پس چرا یک نام افغانی و یا فارسی برای این شفاخانه انتخاب نکرد؟

>>>   نظر دهنده بالا >
افغانستان قسمتی از سرزمین ترک ها هم است , اوزبیک ها و ترکمان ها از اقوام افغانستان هستند و این بیمارستان به خاطر آنها ساخته شده - افغانستان سرزمین اقوام است پشتون ها , نورستانی ها , بلوچ ها ,اوزبیک , ترکمان , هزاره ها , تاجک فقط فارس است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است