پروژه تاپی امروز رسما آغــاز می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۸    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107917 منبع: پرینت

اشرف غنی رییس جمهوری و داکتر داوود شاه صبا وزیر معادن اشتراک در مراسم افتتاح کار احداث پروژه بزرگ منطقه ای تاپی، عازم ترکمنستان گردیدند.

کار احداث این پروژه مهم منطقه ای قـــرار است امروز رسما آغــاز شود.

بر اساس توافق بین کشورهای اجرا کننده تاپی، نقش افغانستان در کنسرسیوم تاپی لمتید ترانزیتی است و دولت افغانستان سالانه نزدیک به 500 میلیون دالر آمریکایی تنها از بابت ترانزیت گاز ترکمنستان به هند و پاکستان به شکل مستقیم سود خواهد برد.

در قسمت خــریداری گاز از ترکمنستان موافقت شده است که افغــانستان در 10 سال نخست سالانه 500 میلیون متـر مکعب، در 10 سال دوم ســالانه یک میلیارد متر مکعب و در 10 ســال سوم ، ســالانه 1۱،5 میلیارد متر مکعـب گاز، از ترکمنستان خــریداری خـــواهد نمود.

بر اساس توافقات انجام شده بین چهار کشور، رهبری کنسرسیوم اجرا کننده آن را شرکت ترکمن گاز با 85 درصد سهام بر عهده گرفته است و سه کشور افغانستان، پاکستان و هند نیز هر کدام پنج در صد سهام در این شرکت دارند.

رییس جمهور را در این سفر، دکتور داود شاه صبا وزیر معــادن، اکلیل حکیمـی وزیر مــالیه، عــلی احمد عثـمانی وزیر انرژی و آب، محمـد همـــایون رســـا وزیر تجــارت و صنایع، اســدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری، داکتر محمد همایون قیومی مشـــاور ارشد رییس جمهور، محمد شاکــر کارگر مشاور رییس جمهــور در امور آسیای میانه و والیان ولایات هـرات و فـاریاب همـراهی می‌کنند.

قریشی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این پروزه بزرگ یک خواب و خیال است . غربیها و ناتو با حمایت طالبان و داعش نمیگزارند که این پروزه موفق و اجرایی شود

>>>   خدا کند وخداوند مهربان شود که دولت مردان ما بتوانند انچه میگویند انجام دهند یک فرصت طلائی برای مردم رنجدیده افغان است.
نواموز از کابل

>>>   کاش نام کشور فغان هم از حروف همه مليتهاى داخل ساخته شود.
تاپی = TAPI
ت = ترکمنستان
ا = افغانستان
پ = پاکستان
ى = india


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است