هرات به فهرست یونسکو می پیوندد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107916 منبع: پرینت

وزارت اطلاعات و فرهنگ تلاش دارد تا زمینه را به شمولیت هرات در فهرست میراث های جهانی مساعد سازد.

عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ می گوید: بخاطر ثبت هرات بعنوان شهر باستانی در فهرست یونسکو تلاش می کنیم.

وزیراطلاعات و فرهنگ که از مجموعه مصلی، منارها وبرخی آبداات تاریخی بازدید نموده است تاکید دارد که دولت افغانستان باید شهرهرات را بخاطر آثار باستانی اش بیشتر مورد توجه خود قرار دهد.

وی گفت: دولت افغانستان باید روی آثار باستانی هرات که در حال تخریب شدن است توجه جدی داشته باشد و می بایست برای این ولایت بودجه انگفتی را در نظر بگیرد. آقای جهانی همچنان از تلاش‌های اداره اش در جهت ثبت شدن هرات به عنوان شهر باستانی افغانستان در سازمان ملل متحد خبر داده است.

این در حالی است که اوایل هفته گذشته نیز محمد آصف رحیمی والی هرات در جریان بازدید از مجموعه مصلی، از آغاز دور تازه تلاش های اداره محلی بخاطر شمولیت هرات در فهرست میراث های جهانی خبر داد.

ولایت هرات باداشتن حدود 800 آبده تاریخی یکی از ولایات باستانی و تاریخی کشور می باشد از چند سال بدینسو نامزد شمولیت درلیست میراث های جهانی می باشد.

جلوگیری از ساخت و سازهای خود سر، توجه به حفظ اصالت بناهای تاریخی، بازسازی و مرمت آبدات تاریخی با در نظرداشت سابقه تاریخی این بناها از جمله معیارهای یونسکو بخاطر شمولیت هرات درلیست میراث های جهانی است.

این در حالی است که مسوولان فرهنگی ولایت هرات ازنبود بودجه و امکانات بخاطر بازسازی، حفظ و مراقبت بناهای تاریخی نگران اند. آریا رووفیان رییس اطلاعات وفرهنگ هرات می گوید: حفظ ومراقبت های بناهای تاریخی موجو در هرات نیازمند بودجه و امکانات کافی است.

به گفته مسوولان محلی، در حال حاضر در ولایت هرات بیش از 800 آبده تاریخی وجود دارد که شماری از آنان در معرض تخریب قرار دارند.

بیشتر آثار باستانی هرات از دوره تیموریان هرات است. این آثار چهارصد سال است که پابرجا مانده اند اما به نظر می‌رسد که در این عصر به دلایل گوناگون بیشتر آنها در معرض فروریزی و نابودی قرار دارند.

فرهاد جیلانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است