غنی:بی طرفی ترکمنستان زمینه ساز صلح است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107905 منبع: پرینت

رییس جمهور در راس هیات بلند پایه دولتی به منظور افتتاح کار ساختمانی پروژه پایپ لاین گاز تاپی به عشق آباد پایتخت ترکمنستان رفت.

وی در جریان این سفر رسمی دو روزه بر علاوه افتتاح کار ساختمانی پروژه پایپ لاین گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موسوم به تاپی، با قربان قلی بردی محمد اوف رییس جمهور ترکمنستان دیدار کرد و در کنفرانس پالیسی های بی طرفانه، همکاری های بین المللی در عرصه صلح، امنیت و پیشرفت که در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان دایر می گردد، نیز سخنرانی کرد.

رییس جمهور در کنفرانس پالیسی های بی طرفانه، همکاری های بین المللی در عرصه صلح، امنیت و پیشرفت که با حضور سران کشورهای منطقه در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان دایر گردید، سخنرانی نمود.

وی در جریان این سخنرانی گفت، کشور ترکمنستان برای افغانستان همسایگی خوب را اثبات نموده است. وی افزود: شماری از همسایه ها به جای افزایش همکاری و کمک، تروریزم صادر می کنند و بر عکس ترکمنستان دست همکاری پیش کرده است.

رییس جمهور علاوه نمود که پالیسی ترکمنستان برای تحکیم رابطه با همسایه ها مثال خوبی برای کشورهای منطقه و فراتر از آن است که چگونه با بی طرفی و تمرکز بر همکاری، منجر به رشد اقتصادی می گردد.

وی خاطر نشان کرد که ما به دو فرضیه مواجه هستیم، یکی یاس، نا امیدی و فقر و فرضیه دومی فرصت ها و امیدواری برای تقویت روابط و افزایش همکاری ها می باشد.

رییس جمهور محمد اشرف غنی گفت: پالیسی بی طرفی ترکمنستان زمینه را برای تامین صلح و ثبات در منطقه مساعد ساخت و برگزیدن این پالیسی باعث شد که این کشور دستاوردهای زیادی داشته باشد. رییس جمهور کشور تصریح کرد که ترکمنستان امروز به جای اینکه کمک بخواهد، برای دیگران کمک و مساعدت می نماید.

وی افزود: روابط ما با ترکمنستان به مثابه کشور همسایه و دوست از لحاظ تجارت، مفکوره های فرهنگی و عنعنوی دیرینه است و با استفاده از فرصت ها می خواهیم این رابطه را بیشتر تقویت نماییم.

همچنان رییس جمهور کشور یکجا با سران کشورهای منطقه در مراسم بیستمین سالگرد بی طرفی ترکمنستان اشتراک نمود و به پای بنای تاریخی بی طرفی آن کشور اکلیل گل گذاشت.

رییس جمهور را در این سفر، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رییس جمهور، داوود شاه صبا وزیر معادن، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، محمد همایون رسا وزیر تجارت، اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری، محمد شاکر کارگر مشاور رییس جمهور در امور آسیای میانه و والیان ولایات هرات و فاریاب همراهی کردند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چى كسايى مشاور رييس جمهوره!شاكر كارگر نقر كلب و ديسكو كه همه افغانها ميشناسند.
شفيق از عشق اباد

>>>   خط لوله گاز به پاکستان برسد متوقف میشود , پاکستان گدا پول نداره خط لوله را ادامه دهد قرار بود از ایران خط لوله گاز به پاکستان و از آنجا به هند و بعد به چین برود خط لوله به مرز پاکستان رسید پاکستان اجرا نکرد خط لوله را , حالا قراداد جدید بسته شده که خط لوله گاز ایران از راه دریای عمان به اقیانوس هند و از آنجا به هند رود و بعد به چین
فرهاد خان از هند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است