سخنان وزیر خارجه در نشست مجلس نمایندگان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107904 منبع: پرینت

سخنرانی محترم صلاح الدین ربانی وزیر خارجه در نشست استماعیه مجلس نمایندگان پیرامون پنجمین کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا، پروسه استانبول
نحمده و نصلی علی رسوله الکریم و علی آله و اصحابه اجمعین.
اما بعد

در آغاز مراتب تسلیت خویش را به مناسبت حادثه خونین میدان هوایی قندهار، همچنان حادثه در کابل و همچنان حادثه چند روز قبل در ولایت میدان وردک که کودکان عزیز به شهادت رسیدند و همچنان به خاطر قربانی های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور که هر شب و روز در نقاط مختلف کشور به خاطر تامین امنیت شهادت و قربانی می دهند، تسلیت عرض می کنم.

جناب رییس، هیات اداری و همه اعضای محترم مجلس نمایندگان!

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

خرسند هستم که امروز بار دیگر فرصت شد تا با حضور در این نشست استماعیه، معلومات لازم در مورد پنجمین کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا، پروسه استانبول را با شما شریک سازم.

من مجموع معلومات خویش را بر دو محور متمرکز ساخته ام.

اول، پنجمین کنفرانس وزرای امورخاجه قلب آسیا، پروسه استانبول
دوم، دیدار هایی که در حاشیه این کنفرانس صورت گرفت و موضوع گفتگوهای صلح

اما پیش از آن، می خواهم اندکی در مورد کنفرانس قلب آسیا، پروسه استانبول خدمت شما معلومات بدهم. همانطور که شما می دانید، کنفرانس قلب آسیا، پروسه استانبول یک پروسه جوان سیاسی منطقه ای با محوریت افغانستان و با ابتکار افغانستان است که از متن نشست سال 2011 استانبول در مورد همکاری های منطقه ای برای افغانستان بیرون آمد.

پروسه استانبول، قلب آسیا، یگانه ابزار دیپلوماسی منطقه ای است که افغانستان آن را رهبری می کند و این پروسه، از اهمیت استراتژیک برای افغانستان برخوردار بوده و پنج هدف عمده استراتژیک را دنبال می کنیم.

تقویت همکاری های منطقه ای برای مبارزه با تهدیدهای امنیتی منطقه
ارتقای و تقویت نقش افغانستان در مناسبات منطقه ای بگونه ای که افغانستان شکل دهنده مباحث منطقه ای است و بیرون شدن از حالتی که افغانستان موضوع گفتگوهای منطقه باشد.

اعتماد سازی میان کشورهای ذیدخل در امور افغانستان و ایجاد اجماع منطقه ای برای مبارزه مشترک با تهدیدهای امنیتی و مشکلات توسعه اقتصادی

گسترش و تقویت همکاری های منطقه ای بر محوریت افغانستان به عنوان چهار راه اقتصادی آسیا

حفظ علاقمندی و دخیل نگهداشتن کشورهای منطقه و حامیان بین المللی افغانستان برای حمایت از افغانستان در دهه تحول.

کشورهای اشتراک کننده پروسه استانبول، قلب آسیا برای رسیدن به اهداف این پروسه، سه نوع راهکار دارند. اول مشورت های سیاسی میان کشورهای اشتراک کننده در سطح چند جانبه؛ دوم تطبیق تدابیر اعتماد سازی برای عملی سازی پروسه، سوم همکاری با سایر سازمان های منطقه ای برای انسجام بهتر و بیشتر امور

تا اکنون، پنج کنفرانس برگزار شده است. اولین کنفرانس، در 2 نوامبر 2011 در استانبول، ترکیه برگزار شد. دستاورد مهم و برجسته آن نشست این بود که کشورهای اشتراک کننده فیصله کردند تا پروسه استانبول، کنفرانس قلب آسیا به عنوان یک پروسه کلان منطقه ای افغانستان محور، ادامه یابد.

دومین کنفرانس، در 14 جون سال 2012 در کابل برگزار شد. در این نشست، تدابیر 6 گانه اعتماد سازی در سطح منطقه مشخص شد و هر یک و یا چند کشور عضو، مسوولیت رهبری یکی از تدابیر اعتماد سازی پروسه استانبول، قلب آسیا را به عهده گرفت.

رهبری تدابیر اعتمادسازی در زمینه مبارزه با تروریزم را افغانستان، ترکیه و امارات متحده عربی به عهده گرفتند.
تدبیر اعتماد سازی مدیریت حوادث طبیعی را پاکستان و قزاقستان به عهده گرفتند.
تدابیر اعتماد سازی در زمینه مبارزه با مواد مخدر را جمهوری روسیه و آذربایجان به عهده گرفتند.
تدبیر اعتماد سازی تجارت و فرصت های تجارتی در منطقه قلب آسیا را هند به عهده گرفت.
تدبیر اعمتاد سازی زیربناهای منطقه ای را جمهوری ترکمنستان به عهده گرفت.
تدبیر اعتماد سازی تعلیم و تربیه را در منطقه قلب آسیا، جمهوری اسلامی ایران به عهده گرفت.

سومین نشست، در 26 آپریل 2013- آلماتی- پایتخت قزاقستان برگزار شد.

در این نشست علاوه از اعلامیه کنفرانس، برنامه کاری تدابیر های شش گانه اعتماد سازی به تصویب کشورهای عضو پروسه رسید.

چهارمین کنفرانس، در 31 اکتبر 2014- در شهر بیجنگ جمهوری مردم چین برگزار و اعلامیه کنفرانس وزرای خارجه کشورهای عضو پروسه به تصویب رسید.

با این معلومات ابتدایی برای معرفی بهتر کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا، پروسه استانبول، در مورد پنجمین کنفرانس پروسه قلب آسیا، پروسه استانبول معلومات تفصیلی ارایه خواهم کرد.

پنجمین کنفرانس وزاری خارجه قلب آسیا، پروسه استانبول در اسلام آباد پاکستان تحت عنوان بلند بردن سطح همکاری در مبارزه مشترک با تروریزم و ارتقای سطح اتصال منطقه ای برگزار و نتیجه توافق های این کنفرانس، در یک اعلامیه چهل و سه ماده ای تحت عنوان اعلامیه اسلام آباد اعلام شد.

البته متن اولیه اعلامیه، در کابل با حضور سفرای کشورهای عضو و کشور ها و سازمان های حامی تهیه شده بود اما یک روز قبل از کنفرانس، در نشست مقام های ارشد که به ریاست مشترک معاونان وزارت های خارجه افغانستان و پاکستان برگزار شده بود، نیز روی آن بحث های مفصل صورت گرفت.

حتی روز سه شنبه که به اسلام آباد رفتم، شب پس از مراسم مهمانی رسمی، با مقامات برخی کشورها در مورد برخی مفاد اعلامیه اسلام آباد شخصا مذاکره و گفتگو کردم و آن را نهایی ساختیم.

روز چهارشنبه 9 دسامبر، پنجمین کنفرانس وزاری خارجه قلب آسیا، پروسه استابول، توسط رییس جمهوری اسلامی افغانستان و نخست وزیر پاکستان رسما افتتاح شد و بعد، این کنفرانس با ریاست مشترک من به عنوان وزیر خارجه افغانستان و سرتاج عزیز مشاور خارجه نخست وزیر پاکستان ادامه یافت.

وزرای خارجه و روسای هیات های کشورهای مختلف، برمحور موضوع اصلی کنفرانس، بیانیه هایشان را ایراد کردند و در پایان، اعلامیه پایانی نشر شد.

هدف اصلی و بنیادین پنجمین کنفرانس قلب آسیا، پروسه استانبول این بود که ما باور به وابستگی متقابل کشور های قلب آسیا به یکدیگر را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی بیشتر از پیش تقویت کنیم و آن را به یک دید جمعی در منطقه بدل کنیم.

باید فضای منطقه خودمان را از یک محیط آمیخته با خصومت های پیدا و پنهان و تنش، به محیط همکاری متقابل در عرصه های مختلف امنیتی، سیاسی و اقتصادی بدل کنیم.

به همین دلیل، در پنجمین کنفرانس، دو هدف قابل دست یابی را تعیین کردیم که یکی برداشتن گام های عملی ابتدایی در راستای ایجاد اجماع منطقه برای تامین امنیت و مبارزه با ترویزم، و دوم برداشتن گام های عملی مقدماتی در راستای بلند بردن سطح اتصال منطقه ای از مسیر افغانستان.

یعنی ما به عنوان کشوری که به نمایندگی از کل منطقه در برابر تهدیدهای امنیتی و گروه های تروریستی منطقه ای و فرامنطقه ای، در قلب آسیا این دیدگاه را می خواهیم خلق کنیم که با توجه به وابستگی امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر، نیاز به دو کار داریم.

اول این که مبارزه با دهشت افکنی، در تمام منطقه صورت بگیرد زیرا تنها مبارزه با هراس افکنی در قلمرو افغانستان، ریشه های اصلی هراس افکنی، پناهگاه ها و مراجع تمویل و تجهیز آنها را نمی تواند بخشکاند.

دوم این که مبارزه باید در سطح منطقه، مشترک باشد زیرا هرنوع مبارزه بدون هماهنگی، نتیجه موثر ندارد و حتی اگر تاثیری هم داشته باشد، خیلی زودگذر است. باتوجه به همین دیدگاه، عنوان اول پنجمین کنفرانس قلب آسیا بلند بردن سطح همکاری در مبارزه مشترک با تروریزم انتخاب کرده بودیم.

دیدگاه دومی را که می خواهیم دنبال کنیم، این است تا در منطقه این باور را خلق کنیم که افغانستان به عنوان کوتاه ترین و مناسب ترین مسیر تجارت و ترانزیت منطقه و داشتن منابع طبیعی و انسانی خوب، می تواند منطقه قلب اسیا را به یکدیگر وصل کند.

توجه داشته باشیم که این دو دیدگاه به همدیگر وابسته اند و یکدیگر را کمک می کنند، زیرا اگر کشور های دیگر، اهمیت اقتصادی و تجارتی افغانستان باور پیدا کنند، برای تامین امنیت جمعی منطقه نیز باور پیدا خواهند کرد و با افغانستان در راستای ایجاد یک استراتژی جمعی منطقه در برابر تهدیدهای منطقه ای حاضر به همکاری خواهند شد. ما در پنجمین کنفرانس، به این دو هدف به هم پیوسته، فاصله مان را کمتر ساختیم.

در مورد اول که مبارزه مشترک علیه تروریزم است، در اعلامیه اسلام آباد تصریح شد که تهدیدهای امنیتی ای که ما به آن مواجه هستیم، به یک کشور محدود نمی شود و نیاز است تا اقدامات به موقع جهت جلوگیری از گسترش آن در کل منطقه روی دست گرفته شود. از این رو، روی جستجوی یک رویکرد جامع امنیتی و اتخاذ یک استراتژی هماهنگ مبارزه با تروریزم تاکید جدی صورت گرفت.

به منظور حل مشکل تروریزم و افراط گرایی خشونت بار در منطقه، ما توافق و در اعلامیه تصریح کردیم که اقدامات مشخصی باید غرض قطع دسترسی تروریزم به منابع مالی و مادی در منطقه روی دست گرفته شود. در این رابطه، ما به مقام های ارشد وظیفه سپردیم تا نشستی را در اواسط سال 2016 میلادی در مورد مسایل امنیتی و تدابیر عملی برای مبارزه با تروریزم برگزار کنند.

با توجه به این که ریاست مشترک کنفرانس قلب آسیا را در سال 2016 میلادی جمهوری هند به عهده دارد، باور داریم که این کشور به عنوان یکی از دوستان راهبردی افغانستان که از تهدید منطقه ای تروریزم طبعا نگران هم است، در راستای تعقیب این برنامه، کار و تلاش جدی خواهد کرد.

در این اعلامیه همچنان به صورت واضح تصریح شده است که افغانستان به نیابت از همه کشورهای منطقه، درگیر جنگ علیه تروریزم و گروه های تروریستی منطقه ای و فرا منطقه ای می باشد و باید با این کشور در این راستا همکاری صورت گیرد.

توافق برسر این مسایل در مبارزه علیه تروریزم نشان داد که ما به هدف خویش که همانا دسترسی به اجماع منطقه ای علیه تروریزم است، نزدیک شده ایم. در حالی که سال های قبلی کسی در منطقه، پیرامون این موضوعات با دیدگاه ما توافق چندانی نداشتند.

همین گونه، با توجه به این که توسعه اقتصادی برای رفاه، آسایش و ثبات همه ما حیاتی است، در اعلامیه اسلام آباد بر همکاری میان کشورهای منطقه در رابطه به پروژه هایی که ظرفیت تبدیل شدن افغانستان به مرکز تجارت و ترانزیت منطقه قلب آسیا را دارند، تاکید شد.

خصوصا در مورد تطبیق پروژه های کلان تجارتی و ترانزیتی منطقه ای که در کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای برای افغانستان، (ریکا) بر آنها توافق شده است، به عنوان برنامه های افغانستان محوری که منطقه را به هم وصل می کند، تاکید مشخص شده است.

شما آگاهی دارید که در جریان سفر رییس جمهوری کشور به جمهوری ترکمنستان، پروژه تاپی بعد از سال ها انتظار رسما افتتاح می شود و باور داریم که افتتاح این پروژه علاوه از سود اقتصادی، بر وضعیت امنیت نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت. همچنان با توجه به این که مسیر انتقال انرژی مورد نیاز منطقه را در اختیار می گیریم، در عرصه دیپلوماسی نیز کارت خوبی خواهیم داشت.

همچنان پروژه های کاسا یک هزار و پروژه های خط آهن سه جانبه و پنج جانبه که چین از آن طریق به ترکمنستان و ایران وصل می شود، فرصت های کلان پیش روی افغانستان هستند که در همه این پروژه ها، همانطوری که در بخش دوم عنوان پنجمین کنفرانس قلب آسیا یاد شده بود، افغانستان نقطه وصل منطقه است.

همچنان توافق کردیم که سهل ساختن طرزالعمل ها و پالیسی های گمرکی برای از میان برداشتن موانع ضروری بوده و در تسهیل بخشیدن انتقال کالاها و افزایش رشد اقتصادی و رفاه منطقه ممد واقع می شود.

نمایندگان محترم!
موضوع دوم، دیدارهای دو و چند جانبه رییس صاحب جمهور و همچنان خودم در حاشیه این کنفرانس و بحث در مورد گفتگوهای صلح است.

جناب رییس جمهور کشور، سه دیدار مهم داشتند.

دیدار سه جانبه افغانستان، آمریکا و پاکستان
دیدار چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا
دیدار سه جانبه افغانستان، چین و پاکستان

در هرسه دیدار، محور اصلی بحث این بود که برای یک روند سیاسی به رهبری و مالکیت افغانستان که بتواند گفتمانی را میان حکومت افغانستان و گروه های طالبان در مورد آینده افغانستان و پایان جنگ و خشونت راه اندازی شود، زمینه سازی شود و آمریکا، پاکستان و چین در این راستا افغانستان را همکاری می کنند.

در این دیدار ها، افغانستان و پاکستان خیلی واضح توافق کردند که همه اشکال تروریسم تهدید بزرگی را متوجه هر دو کشور و منطقه ساخته و هردو کشور اجازه نخواهند داد که از قلمروهایشان توسط گروه های افراط گرا و یا طرف سومی، علیه دیگری استفاده شود.

همچنان خیلی واضح در حضور نمایندگان آمریکا و چین توافق شد تا با گروه هایی که از پیوستن به گفتگوهای صلح خود داری می کنند، باید با همه امکانات دست داشته، مبارزه جدی و قاطع صورت گیرد. آمریکا به صورت ویژه تعهد نمود که از این تلاش ها حمایت کند.

رییس جمهوری کشور همچنان با وزاری خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند نیز دیدارهایی داشتند و در موارد مهم، گفتگو کردند.

همچنان در حاشیه این کنفرانس، من نیز چند دیداری داشتم.
دیدار با نماینده ویژه جمهوری فدرال آلمان برای افغانستان و پاکستان
در این دیدار نماینده ویژه جمهوری فدرال آلمان گفت: کشورش می خواهد در اوایل سال آینده میلادی میزبان نشست گروه بین المللی تماس باشد. تا در این نشست، علاوه از دیگر مسایل، در مورد برنامه کنفرانس بروکسل و آمادگی شرکای بین المللی افغانستان به ویژه اتحادیه اروپا نیز بحث صورت گیرد.

دومین نشست، دیدار سه جانبه با انتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و هلیگا شمید معاون سرمنشی اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

در این دیدار نیز علاوه از ستایش از تلاش های افغانستان در راستای تقویت همکاری های منطقه ای، در مورد آمادگی ها برای کنفرانس های سال آینده وارسا و بروکسل در مورد افغانستان بحث های خوبی داشتیم. آمریکا از تصمیم اتحادیه اروپا برای میزبانی کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان که به تاریخ 13-14 میزان 1395 برگزار می شود، استقبال نموده و هر سه طرف توافق کردند تا مشترکاً روی آمادگی برای کنفرانس بروکسل کار نماییم. همچنان توافق کردیم که کنفرانس های بروکسل و وارسا فرصت برا ی حمایت های مالی و سیاسی از حکومت افغانستان باشد.

همچنان دیداری داشتم با وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران، در این دیدار، پیرامون موضوعات مهم، از جمله اعلامیه اسلام آباد و همچنان در مورد این که باید کار عملی را در جهت تدوین طرح بسته جامع همكاري ها ميان دو كشور آغاز کنیم.

نمایندگان محترم مردم!
من در همین تالار، هنگام کسب رای اعتماد از شما نمایندگان مردم گفته بودم که یکی از ماموریت های دشوارم، کار برای اجماع منطقه ای در مبارزه با هراس افکنی است. دومین ماموریت دشوار، کار برای تبدیل نمودن دیدگاه سیاسی- امنیتی منطقه نسبت به افغانستان، به یک دیدگاه سیاسی-اقتصادی است. ما اگر حوزه منافع مشترک اقتصادی منطقه ای را تعریف و دیدگاه منطقه را نسبت به خود، یک دیدگاه سیاسی، اقتصادی بسازیم، گره کور امنیت نیز گشوده خواهد شد.

ما از طریق این کنفرانس قلب آسیا، می خواهیم فاصله رسیدن به مرحله تدوین یک استراتژی جامع منطقه ای برای جلوگیری از تمویل، ترویج و استفاده از ابزار تروریزم در منطقه را کمتر بسازیم.

همچنان می خواهیم از موقعیت، توانایی و ظرفیت افغانستان به عنوان پل زمینی، برای اتصال منطقه ای استفاده شود و ما در قلب آسیا، به عنوان قلب تپنده حیات بخش در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی حضو موثر و ثمر بخش داشته باشیم.

از توجه تان سپاس و امتنان می کنم.
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما زینگونه کاغزپرانیها بسیار شاهد بوده ایمدوباره استفاده میشود که پرزرق وبرق عوام فریبانه با طمطراق بیان شده وروئی کاغز پوده وبتاق نسیان ازبین رفته استکشور افغانستان اکنون در حالت انفجار قرار دارد وبه بد ترین شرایط رسییده است عنوان جراید جهان مفسدترین کشور افغانستان بنعرفی گرفته میشود سه لک سپاه افغانستان با عده محدود بنام طالب جنگیده نمیتواند وطالب بعدازقتل وغارت قنودز حالات حربی کشور رابروی خودش استفاده میکند تقریبا هرگروهی با جمعیت خود درصدد انقلاب است عده از رجال برجسته لشکری وکشوری پیهم بدور صیاف جلق زده اند که روسای شورا وسنا وسه وزیر داخله قبلی باعده دیگر درگفتگوقراردارند وامید واری ازکشور رخت بربسته است بیش ازهفتاد ملیون دالر بنام طفلی برادر زاده مارشال از کابل باک غصپ میشود وغنی با قدر دانی ارین خیانت ملی پسر مارشالراچوکی کلاناعطا مینماید واحسنت میگوید
داکتر زبیر پارساازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است