انگلیس به دنبال دخالت نظامی در لیبی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107894 منبع: پرینت

منابع انگلیسی روز شنبه گزارش دادند که دولت انگلیس بشدت نگران از گسترش سریع قدرت گروه داعش و سایر گروه های افراطی در لیبی بوده و به همین دلیل طرح هایی را برای مقابله با این تهدیدات تحت بررسی قرار داده است.

این منابع گفتند دولت انگلیس احتمال دارد که به همراه سایر همپیمانان اروپایی اش اقدام به دخالت نظامی نظامی در لیبی بکند.

روزنامه دیلی تلگراف روز شنبه در گزارشی در این خصوص نوشت: نگرانی ها در حال حاضر درخصوص احتمال کشیده شدن فعالیت نیروهای داعش از سواحل مدیترانه به داخل اروپا تشدید شده است

به نوشته دیلی تلگراف، مقامات ارشد وزارتخانه های امور خارجه و دفاع انگلیس گفته اند که آنها به شدت نگران افزایش سریع نیروهای داعش و دیگر گروه های تروریستی در لیبی هستند و به همین دلیل طرح هایی را برای مداخله نظامی در این کشور به منظور مقابله با این تهدید در نظر گرفته اند.

این روزنامه افزود: یک منبع دولتی اعلام کرد که مقامات یاد شده «در حال حرکت در مسیر» اجرای طراحی برای اعزام نیروهای پشتیبان نظامی در کنار دیگر متحدان اروپایی خود به منظور مقابله با داعش در لیبی هستند.

دیلی تلگراف نوشت: «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه روز جمعه گذشته خواستار تلاش های بین المللی برای مقابله با نیروهای افراط گرا که در حال گسترش در کشور لیبی واقع در شمال آفریقا هستند، شد.

به نوشته دیلی تلگراف، نخست وزیر فرانسه گفته است : ما در جنگ هستیم، ما دشمنی داریم که باید به مبارزه با آن بپردازیم و در سوریه و عراق و خیلی زود در لیبی، نابودش کنیم.'

این روزنامه افزود: فرانسه هواپیماهای جاسوسی خود را به لیبی فرستاده است تا میزان وسعت تهدیدات تروریستی از جانب این کشور که از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور لیبی به دنبال دخالت نظامی کشورهای غربی در سال 2011 میلادی، به داخل هرج ومرج سقوط کرده است، را بررسی کنند.

دیلی تلگراف افزود: سازمان ملل متحد معتقد است که حدود 2 تا 3 هزار افراط گرای مسلح در لیبی فعالیت می کنند و داعش نیز کنترل بخشی از سواحل مدیترانه در اطراف شهر سرت در شمال لیبی را در اختیار دارد.

این روزنامه افزود: 'پنی موردانت» یک مقام وزارت دفاع انگلیس اخیرا در جمع نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرده بود که دولت کامرون «در حال نظارت دقیق بر تهدید روبه گسترش گروه های افراط گرا در لیبی» از جمله گروه های مرتبط با داعش است.

دیلی تلگراف افزود: 'توبیاس ال وود» معاون وزیر خارجه انگلیس نیز بیان داشته است: درحالی که داعش در حال ایجاد مواضع مستحکمی برای خود در سواحل مدیترانه است، «ما نیز در حال همکاری نزدیک با شرکای بین المللی خود هستیم تا به درک درستی از حضور نیروهای تروریستی در لیبی و نحوه مقابله با آنها در این کشور برسیم.»

این روزنامه نوشت: کشور ایتالیا نیز در حال تشکیل ایتلاف نظامی اروپایی برای کمک به دولت آینده لیبی است و در حال جلب حمایت دیگر شرکای اروپایی خود در این رابطه است. بااین وجود اجرای هر گونه طرح نظامی جدیدی در لیبی مستلزم روی کار آمدن یک دولت ملی به رسمیت شناخته شده در این کشور است.

دیلی تلگراف افزود: یک منبع دولتی انگلیس تأکید کرده است : لازم است تا دولتی به رسمیت شناخته شده در لیبی روی کار آید که بتواند از ما درخواست کمک کند، در آن صورت است که هر اقدامی را برای کمک به آنها در خصوص مقابله با داعش انجام خواهیم داد.

اما 'مایکل فالون ' وزیر دفاع انگلیس به دیلی تلگراف گفته است: این مهم است که چشمان خودمان را بر روی لیبی باز نگه داریم اما انگلیس بایستی رهبری داعش را در سوریه هدف قرار دهد.

دیلی تلگراف افزود: فالون می گوید:' این بسیار مهم است که همان طور که دیوید کامرون گفت سر مار را بزنیم چرا که در آنجا مغزش متفکرش وجود دارد.'

روزنامه دیلی اکسپرس نیز روز شنبه در گزارشی نوشت انگلیس به دلیل گسترش فعالیت نیروهای افراط گرا در لیبی که شمار آنها درحدود 3 هزار نفر برآورد می شود، ممکن است اقدام به حمله نظامی علیه مواضع داعش در این کشور کند.

این روزنامه افزود: داعش در تبلیغاتش در تشریح لیبی که تنها در 300مایلی سواحل اروپا قرار دارد، برخوردار از یک 'پتانسیل بسیار زیاد' برای این گروه یاد می کند.

گزارش های یاد شده در حالی منتشر می شود که پیشتر نیز گزارش هایی از آمادگی دولت انگلیس برای مداخله نظامی در کشور لیبی منتشر شده بود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است