توافق کشورهای جهان بر سر تغییرات آب‌وهوایی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107892 منبع: پرینت

نمایندگان ۱۹۵ کشور جهان بر سر جلوگیری از گرمایش زمین توافق کردند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه اعلام کرد همۀ کشورها این توافقنامه را پذیرفتند و هیچ کشوری با آن مخالفت نکرد.

این توافقنامه پس از دو هفته گفتگوهای فشرده نمایندگان این کشورها به دست آمد. برای نخستین بار در تاریخ، همۀ کشورها موظف شده‌اند تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

اجرای بخشی از این توافق الزامی و اجرای بخشی از آن را هم برای کشورها داوطلبانه است.

فابیوس بیشتر متن پیش‌نویس توافق کاهش گرمایش زمین را بلندپروازانه، متوازن و تاریخی توصیف کرده بود.

وی گفته بود بر اساس این توافق از سال 2020 سالانه 100 میلیارد دلار برای کمک به کشورهای جهان برای مبارزه با گرمایش زمین جمع‌آوری خواهد شد و از نظر حقوقی لازم‌ الاجرا خواهد بود. مذاکرات برای توافق بر سر این پیش‌نویس حدود یک شبانه روز ادامه داشت.

سران کشورهای جهان و نمایندگان برخی از کشورهای دیگر از 30 نوامبر در پاریس، پایتخت فرانسه هستند تا برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی کرۀ زمین به توافقی لازم‌الاجرا دست یابند.
بر اساس توافق پاریس، افزایش گرمایش زمین تا سال 2050 باید زیر 2 درجه شود.

قرار بود این نشست تا روز جمعه به توافق دست یابد اما یک روز دیگر تمدید شد. صبح شنبه اعلام شد کشورهای شرکت‌کننده بر سر متن پیش‌نویس توافق کرده‌اند.

تلاش برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی از موضوعات مهم این نشست بود.

یکی از دلایل اصلی اختلاف نظر بین کشورها چگونگی توزیع هزینۀ برنامه‌های مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بوده است.

کشورهای در حال توسعه تاکید می‌کنند کشورهای ثروتمند که از زمان انقلاب صنعتی بیشترین آلودگی را تولید کرده‌اند باید مسوولیت اصلی مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را بر عهده بگیرند.

اما امریکا و کشورهای ثروتمند می‌گویند چون کشورهای بزرگ در حال توسعه، امروز سهم بیشتری در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند مسوول اصلی مبارزه با گرمایش زمین هستند.

با این حال فعالان محیط زیست با برگزاری تجمع در پاریس مخالفت خود را با روند گفتگوها و اهدافی که این مذاکرات به دنبال آن بود اعلام کردند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اثرات منفی گرمای زمین زنده گی همه مردمان را تهدید میکند دوموضوع خیلی عمده نیز دخیل ان است که تا حال بان توجه نشده اول استعمال انواع سلاح مهمات بمباران کشور های که جنگ وبحران افرینی میکنند
دوم استفاده روز افزون انواع مختلف سگرت که خیلی زیاد مسبب الوده گی هوا میشود از استفاده یک دانه ان چه اندازه زیاد دود کثافت وکاربن به هوا ازاد میشود وانرا ضر تعداد عمومی ان کنیم بالاتر از همه مصایب به سلامتی مردم وگرمی زمین اثرات منفی دارند امید درین دورابطه هم تصامیم موثر گرفته شود. کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است