نخستین حضور زنان عربستان پای صندوق های رای
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۳۹۴/۹/۲۲ کد خبر: 107891 منبع: پرینت

رای گیری در انتخابات شوراهای شهرداری های عربستان روز شنبه در این کشور عربی، حاشیه خلیج فارس در حالی آغاز شد که زنان این کشور برای نخستین بار توانسته اند هم نامزد انتخابات شوند و هم پای صندوق های رای بروند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه از ریاض، با توجه به این نکته که در این کشور، اخذ رای از زنان و مردان به طور جداگانه صورت می گیرد، رای دهندگان مرد از ساعت هشت صبح به وقت محلی وارد مراکز رای گیری شدند.

عربستان تنها کشور جهان به شمار می رود که تاکنون فقط مردان در آن حق رای دادن و انتخاب شدن داشته اند. بیش از 900 زن نامزد کسب کرسی های شوراهای شهرداری ها شده اند که تنها شورای همگانی این کشور به شمار می رود که به صورت انتخابی تشکیل می شود.

این در حالی است که حدود 6 هزار مرد برای به دست آوردن کرسی های 284 شورای شهرداری نامزد شده اند که قدرت و اختیارات آن محدود به امور محلی از جمله وضعیت خیابان ها، بوستان های همگانی و جمع آوری و دفع زباله است.

به علت محدودیت های اجتماعی انتظار می رود کمتر از یک نفر از هر 10 رای دهنده، زن باشد و در نتیجه شمار اندکی از نامزدهای زن در این انتخابات پیروز شوند.

هر چند که با توجه به این موضوع که یک سوم اعضای این شورا توسط وزارت امور شهری منصوب می شود، امیدواری به عضویت شمار بیشتری از زنان در این شوراها به صورت انتصابی وجود دارد.

بر اساس اطلاعات انتشار یافته توسط کمیسیون انتخابات، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از شهروندان 18سال به بالای این کشور از مجموع 21 میلیون جمعیت بومی این کشور برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند که شامل 119 هزار زن می شود.

نخستین انتخابات شوراهای شهرداری های عربستان در سال 2005 بدون شرکت زنان برگزار شد و عربستان سعودی طی سالهای 1965 تا 2005 یعنی حدود چهل سال نیز هیچ انتخاباتی برگزار نکرد.

اجازه حضور زنان در پای صندوق های رای را ملک عبدالله پادشاه سابق این کشور در حکمی در سال های آخر عمرش صادر کرد. او پیش از مرگش 30 زن را به عضویت شورای عالی مشورتی کشورش برگزید. با وجود این، عربستان همچنان تنها کشوری است که به زنان حق رانندگی نمی دهد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   1400 سال وقت لازم است تا عرب حق زن را طبق اسلام در نظر بگیرد وبه آن گردن نهد که اینهم از ترس امریکا است نه گردن نهادن به احکام اسلامی !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است