بیانیه وزیر خارجه در نشست قلب آسیا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۱    ۱۳۹۴/۹/۱۹ کد خبر: 107806 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم

جلالتمابان وزاری امور خارجه
روسای هیات محترم
خانم ها و آقایان

اجازه دهید حضور همه‎ شما را در پنجمن کنفرانس قلب آسیا/ پروسه استانبول خوشامد بگویم.

با استفاده از فرصت می خواهم از جمهوری اسلامی پاکستان بخاطر ریاست مشترک کنفرانس قلب آسیا/پروسه استانبول در این سال و میزبانی کنفرانس با این ترتیبات عالی اظهار سپاس نمایم.

ما بارها تاکید داشتیم که افغانستان و پاکستان برای صلح، ثبات و کامیابی همدیگر مهم هستند. ریشه های عمیق روابط تاریخی، جغرافیایی، عقیده، فرهنگ، عنعنه و بیشتر از آن میان دوکشور، در نهایت کمک خواهد کرد که به اهداف خود دست یابیم.

همچنان می خواهم از روسای مشترک و میزبانان قبلی، جمهوری ترکیه، قزاقزستان و جمهوری مردم چین، بخاطر همکاری و حمایت شان از این پروسه در جریان ریاست شان، که در جلو انداختن پروسه اهمیت فراوان دارد، تشکر کنم.

خانم ها و آقایان!
موفقیت و دستاوردهای ما طی چهار سال گذشته کم نیستند. با وجود اولویت های همردیف و چالش های دشوار که هرکدام از کشورهای ما و منظقه با آن مواجه بودند، تعهد مشترک و جمعی ما پیشرفت قابل توجه داشته است. اشتراک و اظهارات شما در مورد حمایت از میزبانی و ریاست مشترک پروسه قلب آسیا در ماه ها و سال های پیشرو برای ما دلگرم کننده است. همچنان این نشان دهنده تصمیم جمعی ما در مورد کشف و درنهایت تحقق راه حل های منطقه ای برای مشکلات منطقه ای است.

من صمیمانه از تمام کشورهایی که به میزبانی بعدی نشست وزرا علاقمندی نشان دادند، تشکر می کنم و مطمین هستیم که کنفرانس های را در پایتخت های مختلف بخاطر تحقق اهداف مهم در سال های آینده برگزار می کنیم.

جلالتمابان!
اهداف اساسی کنفرانس قلب آسیا درک وابستگی به همدیگر در نظم جهان امروز و پی بردن به این حقیقت است که هیچ کشوری به تنهایی و در محیط خصمانه و بدون همکاری منطقوی، نمی تواند با ثبات و موفق باشد.

در این زمینه، افغانستان می تواند قلب صلح منطقه، بجای مرکز برخورد های منطقه ای و بین المللی باشد. ظرفیت ما به عنوان کوتاه ترین و مناسب ترین مسیر تجارت و ترانزیت منطقه، منابع طبیعی و انسانی، از همه مهمتر آرزومندی برزگ برای صلح و امنیت، ما را به اتصال و نزدیک کننده مهم در منطقه تبدیل کرده است. به هر حال، درک کامل ظرفیت ما بستگی به همکاری صادقانۀ شرکای منطقه ای ما دارد.

خانم ها و آقایان!

افراط گرایی خشونت بار وتروریسم از جملۀ بزرگترین چالش های ما در منطقه است. ما باورمندیم که استفاده از ترور و خشونت برای به دست آوردن اهداف سیاسی و اقتصادی مغایر انسانیت و حسن همجواری است. به منظور مبارزه با تهدید تروریسم و افراط گرایی خشونت بار، ما ضروت به ایجاد استراتژی جمعی برای تهدیدهای آینده داریم.

سمینار اخیر منطقه ای تحت چهارچوب تدابیر اعتماد سازی برای مبارزه با تروریزم این پروسه که هفته قبل در شهر کابل برگزار شد، در آن بر اهمیت یک روش جامع جهت مبارزه با افراط گرایی خشونت آمیز و تروریزم مجدد تاکید شد.

ما نیاز به استراتژی ای داریم که تمویل، ترویج و ابزار تروریزم را که جهت گسترش نفوذ و ترس آنها مورد استفاده قرار می گیرد، به طور دسته جمعی هدف قرار دهد، یک استراتژی ای که تعهدات ما را به سطح سیاسی، امنیتی و اقتصادی جهت مبارزه با نشکل تروریزم تعریف نماید.

خانم ها و آقایان!
اتصال منطقه ای، طوری که در پنجمین کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا بازتاب یافت، جهت توسعه ملی و منطقه ای ما بسیار مهم است.

در این راستا، افغانستان موقعیت، توانایی و ظرفیت این را دارد تا منحیث پل زمینی برای همکاری های مورد نیاز منطقه ای بوده و ما باورمند هستیم که پروسه قلب آسیا فرصت مختص و سکوی مستحکمی را برای ترویج هدف مشترک صلح برای منطقه مرفه، فراهم می نماید.

در این قسمت از اشتراک کنندگام محترم دعوت می نمایم تا نظریات شان را در مورد پروسه به بحث گرفته و با ما شریک نمایند.

یک بار دیگر از اشتراک همه شما متشرک هستم و امیدوار هستم تا همه سهم موثری در جریان کنفرانس داشته باشند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صلاح الدین بیسواد است. بیانیه را کس دیگر نوشته و اصلاً مطلب تازه ای را در بر ندارد، بلکه تکرار همون چیز هائی است که کرزی میگفت.
سمندر

>>>   به خاطر صداقت در عمل پاکستان بسیار بسیار مشکل است باور کردگذشته از آن ما هم مسولیت داریم اجینت های شناخته شده پنجابی حنیف اتمر و زاخیل وال معامله گر در پهلو غنی نشسته گردانده اصلی روند به نفع پنجابی هاست متاسفانه در راس وزارت خارجه نفری مسلکی سابقه دار فصیح زبان کار گشته با تجربه ما هم نداریم وزیر خارجه ما به اصطلاح عوام از دهنش بوی شیر میاید داکتر اسپنتا بهترین شخصیت است باید از تنظیم بازی بگذرید شخص با تجربه صادق و وارد به مسایل ملی و بین المللی است باید به خاطر منافع افعانستان درین سمت گذاشته شود دولت وحدت ملی بالای منافع ملت به شکل تنظیمی برخورد میکنندملت را گرو گرفته نتیجه مطلوب بدست نمی آید تاثیرات منفی در دفاع از منافع افغانستان بصورت مستقیم میگذارد. بیش از سه دهه زمامداران و نظامی های پاکستان به کرات به افغانستان و جهان مکرر دروغ گفته اند باید به خاطر صداقت خود پاکستان به حضور داشت نماینده امریکا و چین و هندو سازمان ملل متحد رسمأ تعهد کند به افغانستان صادقانه مانند یک همسایه خوب کار میکنم در امورات داخلی افغانستان هیچ نوع مداخله نمیکنم گروپ های تروریست طالبان در پاکستان ترین و تربیه و تجهیز میشدند سپس به خاطر تخریب کاری روان میشد کمپ ها و مراکز شان مانند شبکه حقانی و مولانا فضل الرحمن پدر خوانده فاروق وردک را ببندد و زخمی های شان را در شفاخانه های پاکستان تداوی نکند جلوگیری از افراد گروپ های مذهبی پاکستان بنام جهاد به خاطر بمب تخریب مکتب سرک ومساجد و شفاخانه وغیره اماکن و ترور شخصیت های افغانستان به اشاره استخبارات پاکستان عمل میکردند بصورت قطعی جلوگیری کند و در عمل ثابت نماهید دیگر از صدور تربیه و تجهیز تروریست کاملأ دست بردار شود باید در پهلو امضا نواز شریف رهبر نظامی پاکستان هم امضا کند یک کاپی سند را به نماینده چین امریکا هند و نمایند سازمان ملل محتد تسلیم نماید. درین صورت که چنین سند رسمی دهدو کار های خانگی خود را صادقانه پاکستان انجام دهد میشود پنجاه فیصد به سخنان رهبران پاکستان باور کرد در غیر آن وقت تلف کردن است قطع رابط سیاسی بسیار به نفع افغانستان است به این خوش باوری خود را فریب دادند بغیر پشیمانی تلف وقت بیشتر دیگر چیز نصیب ما نمیشود .
حاجی صبور

>>>   اقای ربانی بجای بیانیه دادن باید در سدد اصلاح فساد ادراه های این وزارت برایند تا وزارت خارجه که قبلا جای اشخاص اگاه وروشن ضمیر بودکنوندران مانند اقای دولتی ومحی الین خان اداری جا گرفته اند که یکی دوهزار دالر ودیگری یک هزار دالر از اقای طاهر ظاهر رشوت گرفته ومکتوب اورا که از سارنوالی اورده بود وکاملا یک موضوع شخصی بین طاهر وطرف مقابلش تلقی میگردید صبغه ای رسمی وقانونی داده وچهره ای کشور ودولترا نزد خارجی ها مکدر نمودند ببینید اگر مسئله ای میونین کابل بانک است شعبه ای تصفیه با ده هانفر مقابل است از جمله محمود کرزی وحسین فهیم وداوی وگلبهار و وعیدی زاده و...اما چرا تنها برای یک نفر از کابل مکتوب ترتیب میگردد وانهم ذریع ای یک شخصی که خود او نیز از جمله ای مطلوبین ومدیونین واز جنایت کارهای بزرگ کابل بانک میباشد{ طاهر ظاهر }پدر ولید کرزی ساختگی وتقلبی که پسرش ده ها دختر کانادا وامریکا را فریب داد وپول های انها را دزدی نموده به پدر بزرگوارش فرستاد
بهر صورت بحث ما بالای اشخاص نیست دل ما بالای وزارت خارجه ای کشورمیسوزد که چرا مانند اقایان محی الدین ودولتی غوری درانجا باشند واز وزارت خارجه شاروالی کابل وسارنوالی ساخته اند بس بودکه دیگر ارگانهای دولتی غرق فساد بود اما متسفانه این فاجعه دامن وزارت خارجه راهم گرفت
لالی از ننگرهار

>>>   در نوشتار اقای لالی از طاهر ظاهز یاد شده بود کوشیدم تا این چهره ای جنجال برانگیز را بشناسم واگر ممکن باشداورا به خوانندگان معرفی نمایم
اسمش محمد طاهر فرزند محمد ظاهر از شریکان کابل بانک بوده یک خواهر ویک برادر دارداوصاحب سه فرزند پسر ودودختر است از مشخصات بارزش این است که در گذشته عضویت خاد ر ا بعهده داشته نظر به اظهارات داکتر فریدون ودیگر پسر کاکاهایش ده ها افغان را دران زمان به قتل رسانیده است یکی از مسببین اصلی سقوط کابل بانک هم او بوده با خبر چینی میان شیر خان وفیروزی مناسبات هردو را تیره ساخته ووضعیت کابل بانک را به بحران سوق داد در افغانستان دونفر معروف است که در زندگی راست نگفته اند ولی یکی ان یک مرتبه به مادرش راست گفته واین اقا {طاهر خان } اصلا برای یک بار هم سخن راست را به زبان نیاورده اند میگویند پدر خودرا در دبی به قتل رسانیده ودارای های اورا بدون ترکه ای شرعی باغ امضای جعلی به حساب بانکی خود انتقال داده است همراه باپسرش رامین ده ها ملیون دالر تجار دبی وافغانستان وهندوستان را کلاه برداری نموده حیف ومیل نموده اند وچنانچه لالی صاحب هم گفته اند رامین فرزندش خودرا بچه ای کاکای کرزی معرفی نموده ده ها دختر امریکا وکانادا رافریب داده پولهای انهارا بحساب پدرش حواله کرده است درین اواخر با دادن رشوه به سارنوالی ووزارت خارجه مدعی های خود را به مشکل مواجه نموده در دبی خودرا نماینده ای اشرف غنی ونماینده ای تصفیه ای کابل بانک معری کرده است چند سال قبل سه دربند حویلی خود در مدوز را که بیشتر از یک ملیون دالر ارزش نداشت با رشوه دادن به رزاق خان دستیار اسپنتا ومحی الدین خان رئیس اداری فعلی وزارت خارجه بالای کنسل گری دبی به شش ملیون دالر به فروش رسانیده است اقای طاهر که مبلغ بیش از بیست ملیون دالر از کابل بانک قرضدار میباشد با شعبه ای تصفیه کابل بانک قسط نموده ولی فعلا ماهانه فقط ده تا بیبست هزار دالر به تصفیه می پردازد درحالیکه باید ماهانه دوصد هزار قسط معین را تادیه نماید
از شبرغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است