حفظ طبیعت باعث تامین معیشت انسان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۳    ۱۳۹۴/۹/۱۹ کد خبر: 107797 منبع: پرینت

کارشناسان دوست دار طبیعت به این باور اند که تشویق مردم در جهت حفاظت از طبیعت می تواند معیشت و ادامه امکان زیست انسان را تامین کند.

حفاظت از منابع طبیعی با اقتصاد مردم سخت گره خورده است. گیاهان جزء اساسی منابع طبیعی تجدید شونده محیط زیست اند و نقش مهمی در حفظ خاک و تنظیم چرخه آب در طبعیت، زیست و بقای حیات وحش، تامین بخش قابل توجهی از علوفه مورد نیاز دام های اهلی، حفظ تعادل محیط زندگی و تامین معیشت و ادامه امکان زیست انسان را دارند.

ای زمین شاداب تو بهشت جان من عشق جاویدان من افغانستان من. ما مردم افغانستان از تخریب و نابودی ویرانی محیط زیست و طبیعت زیبای خود باید پرهیز کنیم و آسیب به زمین وطن خود به دست خود نرسانیم. یقینا اگر ما هم شهروندان افغانستان در حفظ طبیعت خود کوشا باشیم این نکات را رعایت کنیم زیبایی طبیعی کشور آفتابی ما با منابع موجود آبی وافر نباید یک وجب از خاک دره ها، وادی ها را بیهوده و بدون کشت گذاشت.

با حرفه زراعت و باغداری در رشد اقتصاد و معیشت مردم گام موثری برداشت و اکنون در دنیا حفظ منابع طبیعی با اقتصاد مردم گره خورده است. اولویت هایی که ما مردم افغانستان داریم قبیل از هر چیز حفاظت از طبیعت و در بار نخست فرهنگ سازی برای مشارکت مردم نواحی و دهات در حفظ ساحات سبز و احیای جنگل های پسته، جلغوزه، زیتون، بادام، چارمغز باعث افرایش کیفیت محیط زیست می شود و هم شادابی کمک در عرصه زراعت و باغداری است که در آن اقتصاد و معیشت مردم نواحی دهات هم تامین می شود.

دره های هندوکش باعث اهمیت و مزایایی در برابر فرآورده های زراعتی، باغداری و صنعتی چوب خیلی ارزنده دارد و ارزش حیاتی را برای مردم سرزمین ما به یار آورده است.

تنوع و افزایش گونه های پرندگان به معنی پایداری بودن محیط زیست در جهت تعادل طبیعت می باشد. پرندگان در انتقال دانه ها از یک محل به محل دیگر برای گسترش درختان جنگلی رول اساسی دارند.

از نبود پرندگان جمعیت ملخ ها بطور بی رویه افزایش می یابد و ملخ ها برای تامین غذا به طور دسته ای به مزارع کشت زار حمله ور می شوند و حاصل مزارع را بر هم می زنند.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر محترم برای دانش طبیعت شناسی شما محترم دوست داران محیط زیست افتخار می کنند.
سید گل نوریی

>>>   حفظ از گیاهان از جمله وظایف اداره محیط زیست است افسوز صد افسوز که این اداره مهم حیات صاحب رهبری کدر مسلکی تااکنون نه شده است به دلیل مصلحت گرای حکومت وحدت ملی.

>>>   خیلی سودمند است و بار ارزش است این مقاله در جهت حفظ گیاهان در طبیعت کشور ما .
هزاربار تشکر

>>>   تپه هارا درخت بکارید و پارک سبز وزیر اکبر خان را قطع کرده
بیزنس سنتر بسازید
نصیر احمد صخره

>>>   یگانه کسی در غم بهبود محیط زیست همین داکتر یارمحمد است و یک انسان صادق به سرسزی و آبادی وطناست و رهبری اداره مسئول فقد معاش ۱۵ هزار دالر را هر ماه بدست می آورد ولی از راه سالم بودن نگهداشتن بهداشتی محیط زیست هیچ آگاهی ندارد
وطندار

>>>   در قیقت داکتر حیدر زاده یک کدر وطن دوست و مجرب مستعد و داکتر علوم محیط زیست در سطح کشور است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است