بحران در صنعت کشتی سازی چین
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۳۹۴/۹/۱۹ کد خبر: 107789 منبع: پرینت

تازه ترین بررسی ها نشان از آن دارد که صنعت کشتی سازی چین که زمانی رتبه سوم جهانی را در اختیار خود داشت، اکنون با بحران جدی «کاهش سفارش های دریافتی» روبرو است و این موضوع باعث نگرانی فزاینده در کشوری شده که عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا را یدک می کشد.

آماری که وزارت صنعت و فن آوری اطلاع رسانی چین اخیرا منتشر کرده نشان می دهد میزان سفارش های این شرکت در سال جاری میلادی نسبت به قبل 62 درصد کمتر شده است.
پیشتر رسانه های چین جایگاه صنعت کشتی سازی این کشور را به عنوان دهمین صنعت برتر در کشور نام برده بودند.

گزارش ها حاکی است، مشکلی که هم اکنون شرکت های تولید کننده کشتی در چین به آن دچار شده اند این است که چشم انداز روشنی برای این صنعت حتی در سال آینده وجود ندارد و کشورهای جهان سفارش چندانی را برای شرکت های چینی نخواهند داشت.

با رکود تجاری گسترده در بازارهای دنیا، سفارش کالا به چین هم کم شده است و به همین دلیل کشورهای مختلف رغبتی برای دریافت کشتی های جدید ندارند.

وزارت صنعت و فن آوری اطلاع رسانی چین در گزارشی خاطرنشان کرده است که بحران در این صنعت در سال بعد هم ادامه خواهد یافت.
تارنمای خبری «چایشین» چین گزارش کرده است که بسیاری از شرکت های خصوصی کشتی سازی در چین پیشتر ورشکست شده و از فعالیت باز ایستاده اند.

این گزارش به نقل از «هوای جین پینگ» معاون وزارت صنعت و فن آوری اطلاع رسانی چین می افزاید که برای شرکت های دولتی هم کار سخت شده است زیرا مازاد ظرفیت در کشتی سازی گزارش شده و سفارش های جهانی کاهش یافته است.

این درحالیست که چین به دلیل سرمایه گذاری مناسب، ایجاد زیرساخت های مناسب برای رشد این صنعت و بهره گیری از پیشرفت های فنی و استفاده از نیروی کار ماهر و کارآزموده موفق شده بود عنوان سوم کشور بزرگ فعال در این صنعت را به خود اختصاص دهد.

به گونه ای که در فاصله سال های 2000 تا 2004 میلادی، تولید صنعت کشتی سازی چین سالانه 26 درصد افزایش یافت و با رسیدن چین به این حجم تولید، این کشور توانست 14 درصد از کل بازار کشتی سازی جهان را تصاحب کند و رتبه سوم در کشتی سازی را از آن خود نماید.
اما گزارش های کنونی نشان دهنده این واقعیت است که برای سال آینده میلادی انتظار می رود که سفارش کشتی سازی برای چین بالا نباشد مگر اینکه تجارت کالا در دنیا وضعیت بهتری پیدا کند.

کاهش تقاضا برای کالا در کشورهای مختلف از جمله در داخل بازار چین موجب شده است تا کمتر کسی به دنبال ساخت کشتی های جدید در دنیا باشد.
افزون بر این هنوز چشم انداز روشنی برای برون رفت از این وضعیت وجود ندارد و بسیاری از بخش های تولیدی و کارخانه ای به دلیل نبود سفارش خرید تعطیل شده اند.

چین از لحاظ ساخت کشتی و دریافت سفارش قابلیت رقابتی پایین تری از کره جنوبی دارد که مهارتش در ساخت نفتکش و کشتی های باربری و مدرن بسیار بالا است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است