آمریکا خواهان تسلط پاکستان بر ما است
آمریکایی ها هستند که دستور می دهند ما چه کاری را انجام دهیم و چه کاری نکنیم. دستور می دهند که از جای دیگر سلاح نخریم، خودشان هم نمی دهند. با این کار اجازه می دهند که پاکستان بر ما حاکم باشد و دست بالاتری نسبت به ما داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۱    ۱۳۹۴/۹/۱۸ کد خبر: 107730 منبع: پرینت

دومین نشست کشورهای قلب آسیا در پاکستان با حضور رییس جمهور افغانستان آغاز شد.
قرار است در این نشست اوضاع امنیتی افغانستان و مداخله پاکستان مورد بررسی قرار بگیرد.
با مطالعه اوضاع کشور دریافت می شود که امنیت و اقتصاد دو فاکتور مهمی که زیربنایی ترین اصل برای ادامه زندگی مردم هستند به نازل ترین درجه خود رسیده است. مردم اعتمادی به حکومت ندارند و تمام امید خود را از دست داده اند.
بسیاری از مردم صبر نمی کنند تا چهارسال دیگر که از حکومت باقی مانده بگذرد تا شاید اوضاع بهتر شود آنها فرار را بر قرار ترجیح داده اند. دلیل و ریشه این همه آشفتگی و ناامنی در کشور در دوره حکومت وحدت ملی چه چیزهایی می توانند باشند؟

داکتر کبیر رنجبر رییس اتحادیه حقوقدانان دموکرات در برنامه «راه حل» گفت: متاسفانه اقتصاد ما در دوران گذشته کاملاً مصنوعی بود. کشورهای جهان پولهای زیادی را به افغانستان سرازیر کردند و دولت هم خرج می کرد اما هیچ تلاشی برای بهبود زیر بنایی اقتصاد انجام نداد. نتیجه این شد که در دوره جدید با قطع کمکهای جامعه جهانی اقتصاد کشور به صفر رسید و اوضاع از آنچه بود بدتر شد.

وی کمکهای جامعه جهانی را در دوره گذشته حیف و میل شده خواند و افزود: اگر این صد میلیارد کمکهای جامعه جهانی که در حکومت گذشته صرف شد به درستی خرج می شد امکانات بزرگ کاریابی در کشور ایجاد می شد اما از طرف همان کشورهای غربی هم اراده ای برای به درستی خرج نمودن آنها نبود. حکومت گذشته چهارده سال در کشور حکومت کردند و نتوانستند حکومت داری خوب را ایجاد کنند و فساد را از بین ببرند، عواید هم حیف و میل شدند و این حالتی را به وجود آورد که ما تا به حال محتاج به دیگران باشیم.

رنجبر ادامه داد: حالا هم که ما محتاج به دیگران هستیم آنها شرایط خود را به ما دیکته می کنند. آنها هستند که دستور می دهند ما چه کاری را انجام دهیم و چه کاری نکنیم. دستور می دهند که از جای دیگر سلاح نخریم، خودشان هم نمی دهند. با این کار اجازه می دهند که پاکستان بر ما حاکم باشد و دست بالاتری نسبت به ما داشته باشد چرا که پاکستان هم پیمان استراتژیک آمریکا است. اردوی ما را مجهز به نیروهای هوایی نمی سازند اجازه هم نمی دهند که با کشور دیگری این کار را انجام دهیم. کشورهای غربی در طول سیزده سال ما را فقیر حفظ کردند تا حالا نتایج آن را برای خود ببینند.

به گفته رییس اتحادیه حقوقدانان دموکرات، در دو یا سه سال اخیر، نیروهای نظامی پاکستان برای سال 2015 در افغانستان آمادگی گرفتند. آنها در این سال موقعیت و وضعیت افغانستان را آماده برای حملات خود یافتند. خروج نیروهای آمریکایی و قطع کمک های خارجی فرصت خوبی بود که پاکستان بتواند نیروهایش را در اینجا مستقر کند. نیروهای امنیتی ما تعداد بالایی دارند اما این تعداد تعدادی واقعی نیست. به جرات می گویم که در بین یک لک و نودهزار نیروی نظامی حربی وزارت دفاع، ما بیست هزار نیروی جنگی واقعی نداریم. تعدادی از آنها اصلا وجود ندارند و خیالی هستند و تعداد زیادی از آنها هم در سطوح بسیار پایین مصروف هستند و در میدان جنگ کارایی ندارند.

وی افزود: در وزارت داخله ما نیز درصد بسیار زیادی از نیروهای امنیتی مصروف حفاظت از فرماندهان هستند. حتی رییس های بسیار سطح پایین نیز محافظ دارند. این کار به یک فرهنگ تجملی تبدیل شده است و مخرب اوضاع کشور می باشد.

رنجبر در خصوص کارهایی حکومت که باعث فساد بیشتر در نظام شدند گفت: رهبران حکومت وحدت ملی علاوه بر اینکه در طول این یک سال اختلافات خود را کنار نگذاشتند و به یک تفاهم فکری نرسیدند، به همان معاملاتی دست زدند که کرزی در حکومت گذشته انجام می داد. تمام همان زورمندان و قدرتمندانی را که در دوره گذشته جنایت کرده بودند دوباره بر سر قدرت آوردند. رهبران به این افراد قدرت می دهند و آنها هم برای حکومت کارهایی را انجام می دهند که از آنها خواسته می شود. این بدبختی بسیار بزرگی است که حکومت فعلی، کشور را از حکومت کرزی هم فاسدتر ساخته است. حالا فساد چند برابر شده است. آنها حکومت را بر مبنای معامله ساخته اند و این وضعیت افغانستان را به مراتب بدتر ساخته است و جنگ وسعت بیشتری پیدا کرده است. علت عمده این جنگ عدم حاکمیت قانون و حکومت داری فاسد است. اگر ما قانون را حاکم بسازیم و حکومت داری خوب داشته باشیم جنگ تمام می شود.

وی در خصوص وجود فساد در بخش های مختلف کشور اظهار کرد: اگر در کشور ما قانون حاکم بود و رهبران ما بر اساس قانون حکومت می کردند آی اس آی پاکستان نمی توانست در کشور ما هیچگونه فعالیتی انجام دهد اما متاسفانه این اتفاق در کشور ما نمی افتد و فساد در حاکمیت ما موج می زند. این فساد در نیروهای امنیتی و ادارات دولتی نیز وجود دارد و این به کشورهای بیگانه از جمله پاکستان اجازه دخالت و دست درازی می دهد.

رنجبر در ارتباط با نتیجه عدم وجود قانون در کشورابراز داشت: فاصله مردم و حکومت با این وضعیت هر روز بیشتر و بیشتر شده و نتیجه آن هم مهاجرت های فراوان به کشورهای خارجی است. مغزها و تحصیلکرده های ما هر روز فرار می کنند چرا که به اینجا هیچ امیدی ندارند.

وی در پایان گفت: حکومت جدید به دستورآمریکا آمد و همه امید خود را به این کشور بست، با آن پیمان امنیتی امضا کرد به این امید که آنها امنیت کشور را تامین کنند. در آخر هم دیدیم که آمریکا اعلام کرد که طالبان دشمنان ما نیستند و چون بر ضد منافع ما کار نمی کنند ما کاری به آنها نداریم. هم اکنون روسیه پیشنهاد همکاری با افغانستان در مبارزه با تروریست داده است اما حکومت وحدت ملی که ساخته و بافته آمریکا است اجازه ندارد کمک آنها را قبول و با آنها همکاری کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ....ی امریکای را از افغانستان بیرون کنید تا کشور ما ارام شود. تا زمانکه ....ی تروریست پرور امریکای در افغانستان باشد افغانستان ارام نخواهد شد و طالبان وحشی تروریست ساخت امریکای شیاطین و پاکستانی شیاطین گم نخواهد شد .

>>>   قوای هوای را تجهیز کنید و منتظر جنایتکاران و فریبکاران غربی نباشید

>>>   واقعا رنجبر صاحب بی شک همه انچه واقیعت بود ابراز نمودید چاره رهائی ما و کشور ما جز بمیان امدن یک معجزه دیگر هیچ امیدی نیست
نواموز از کابل

>>>   این ګناه از امریکا نیست اګر امریکا بګوید خودرا در اتش بیندازید ایا این کار را میکنید. خوب میدانید که امریکا دشمن اسلام است از هر جناح که مسلمان میمیرد امریکا احساس خوشی میکند فلهذا این مربوط به شما است که به شیاطین ګوش ندهید و حلقه غلامی را از ګردن تان دور نماید و استقلال طلب باشید امریکا دست من وتو را نګرفته و اګر ګرفته به دهن اش به مشت ضرورت است یک روز زنده ګی ازاد بهتر از هزار سال غلامی.
بر خیز و مسقلانه زنده ګی کن. اګر فکر میکنی که روزیی شما به امریکا و دالر های او بند است این یک اشتباه بزرګ است.

>>>   وزير خارجه افغانستان در اسلام آباد با موتر كاستر الي محل مورد نظر مشايعت شد
وقتي كوچكترين رئيس يا وزير پاكستان وارد افغانستان شود به ده ها وزير چاپلوس و مزدور به ميدان هوايي كابل ميروند و از آن نماينده پاكستاني پذيرايي ميكنند

>>>   نه کرم باند نه کدو خاک بر سر هردو. آقای رنجبر شوق ورود مجدد روسیه به افغانستان را در سر می پروراند. شوروی سابق چه کرد، امریکا چه کرد، که حالا روسیه بتواند اانجام دهد؟ این ها همه به دنبال منافع خود هستند و به مردم افغانستان محض به حیث غذای توپ نگاه می کنند. ای مردم خواب برده چه وقت یپدار میشوید.
گلداد

>>>   خدایا این امریکا را به فروپاشی بکشان که جهان را دچار بی نظمی و آشوب کرده است , به حق علی علیه السلام امیدوارم که امریکا سقوط کند تا جهان در آرامش فرو فرود هر کجای دنیا که کشتار و شورش و آوارگی است پای امریکا آنجا باز است و دخالت دارد

>>>   وقتی سردمداران کشور اساس حکومت شان را با دروغ و ریا وخیانت به مردم بگزارند دگر توقع نمیتوان کرد اصلا این حکومت به حکومت نمیماند زیاد تر شباهت به زندگی دو نفر دارد که ازدواج کرده اند ولی توافق نظر ندارند که سر هر چیز بهانه می گیرند وبه اصطلاح کاسه را به کوزه می زند بهترین راه حل برای ایندو طلاق است

>>>   با افسوس که حکومت نام نهاد وحدت ملی مردم افغانستان مخصوصآ
نیرو های ملی را گروگان گرفته اند تا بر تخت قدرت باقی بمانند .
ایشان و قاب چینان دور دستر خان شان میگویند این نظام را هرچه است انتقاد تضعیف کارانه نه کنید . نظام موجود را بد گفتن کمک کردن به دشمن است . این خود گیرو گان گیری ملت است.
ایشان جان پلخمری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است