5 هزار اروپایی در میان 27 هزار داعشی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۴/۹/۱۸ کد خبر: 107705 منبع: پرینت

گزارش جدید یک گروه مشاوره ای در آمریکا نشان می دهد، شمار جنگجویان خارجی که برای پیوستن به گروه تروریستی تکفیری داعش به عراق و سوریه رفته اند، از سال گذشته تاکنون با افزایش بیش از دو برابری، دستکم به 27 هزار نفر رسیده است؛ پنج هزار نفر از آنان از کشورهای اروپایی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمار جدید «گروه سوفان» که خدمات اطلاعات امنیتی راهبردی را در اختیار دولت ها و سازمان های چند ملیتی قرار می دهد، بر ابعاد جهانی درگیری ها در این دو کشور تاکید دارد.

گزارش روز سه شنبه این گروه همچنین حکایت از آن دارد که تلاش کشورهای جهان برای جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی به عراق و سوریه و نیز کنترل گروه های خشونت آمیزی همچون داعش، تاثیر چندانی نداشته است.

گروه سوفان مستقر در نیویورک در گزارش خود آورده است: «پدیده جنگجویان خارجی در عراق و سوریه در حقیقت یک پدیده جهانی است. داعش تاکنون موفقیت هایی ورای تصورات سایر گروه های تروریستی همچون القاعده کسب کرده است.»

این گزارش می افزاید: به طور کلی بین 27 هزار تا 31 هزار جنگجوی خارجی از 86 کشور به عراق و سوریه سفر کرده اند. در تحقیقات مشابهی که ژوئن سال 2014 (خرداد 93) انجام شد، شمار تروریست های خارجی در سوریه حدود 12 هزار نفر اعلام شد.

بر اساس گزارش این گروه، بیشترین تعداد جنگجویان خارجی که به دو کشور عراق و سوریه سفر کرده و وارد مناطق تحت کنترل داعش شده اند، از دو منطقه خاورمیانه و مغرب بوده است که از هر یک از این دو منطقه حدود 8 هزار جنگجو به این دو کشور عزیمت کرده اند. حدود 5 هزار نفر از اتباع اروپا و 4 هزار و 700 نفر از جمهوری های شوروی سابق نیز عضو داعش شده اند.

گروه سوفان همچنین عنوان کرد که بین 20 تا 30 درصد از جنگجویان خارجی با توجه به افزایش حملات تروریستی داعش در خارج، با بازگشت به کشورهایشان، چالش های فراوانی را برای سازمان های امنیتی مربوطه ایجاد کرده اند.

داعش مسوولیت حملات گسترده ماه گذشته در پاریس را برعهده گرفته که باعث کشته شدن 130 نفر شد. این گروه تروریستی تکفیری بعلاوه مسئولیت شماری از اقدامات خشونت آمیز از عراق تا بنگلادش را برعهده گرفته است.

تهدید بازگشت جنگجویان خارجی، مباحث گسترده ای را به ویژه در بین کشورهای غربی برانگیخته است و در بسیاری از این کشورها سفر به سوریه برای شرکت در جنگ چند ساله در این کشور جرم تلقی می شود.

به دنبال حملات پاریس، قانونگذاران آمریکایی طرحی را که به اروپایی ها اجازه می دهد بدون روادید به آمریکا سفر کنند، زیر سئوال بردند.

گروه سوفان در بخشی از گزارش خود آورده است: رویکرد داعش در تمرکز بر تقویت کنترل اراضی تحت اشغال خود به انجام حملاتی در خاک دشمنان خارجی و تقویت منافع خود در سایر مناطق جهان تغییر کرده و این امر باعث شده است برنامه این گروه برای جذب نیرو نیز تغییر کند.

این گروه تروریستی که سال گذشته بخش های گسترده ای از عراق و سوریه را به اشغال در آورد، به دنبال جذب نیرو با استفاده از شبکه های اجتماعی است؛ موضوعی که زنگ خطر را برای غرب به صدا در آورده است.

اتحادیه اروپا ماه جاری با برگزاری نشستی شرکت های اینترنتی بزرگ همچون گوگل و فیس بوک و سازمان های پلیسی را گرد هم آورد تا با آنها درباره مقابله با افراطی گری با استفاده از اینترنت گفتگو کند.

گروه سوفان با این همه اشاره می کند که هر چند قدرت دسترسی داعش به رسانه های اجتماعی انکارناپذیر است اما این گروه بیشتر از این شبکه ها برای زمینه سازی جهت متقاعد کردن افراد استفاده می کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است