روسیه در مورد افغانستان محتاطانه تصمیم می‌گیرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۹۴/۹/۱۷ کد خبر: 107647 منبع: پرینت

روسیه گفته است که در مورد درخواست تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان «محتاطانه» تصمیم می‌گیرد اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: روسیه می‌تواند در بخش‌های مختلف نظامی به این کشور کمک کند.

چندی پیش هیاتی از مجلس سنا به روسیه رفت و در برگشت از این کشور گفت روسیه حاضر است نیروهای افغانستان را تجهیز کند.

به نقل از دویچه وله، خبرگزاری آر آی ‌ای روسی نوشته است که روسیه در رابطه به درخواست تسلیحاتی افغانستان به صورت محتاطانه تصمیم می‌گیرد. این خبرگزاری از قول مقام های روسی نوشته است که تجهیز نیروهای افغانستان بیشتر مربوط به آمریکا است اما جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع گفت: شما می دانید که افغانستان در خط مقدم قرار دارد. در این میان روسیه می‌تواند در عرصه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی کمک کند. هم اکنون شماری از محصلان ما در روسیه درس می‌خوانند، هر سال 20 تا 25 تن از محصلان ما به روسیه می‌روند.

وزیری گفت: روسیه می‌تواند در بخش‌های نیروی هوایی، تعلیم و تربیت، چرخبال، پرزه‌جات سلاح‌های روسی و مهمات به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کند.

افغانستان امسال جنگ خونینی را پشت سر گذاشت. تجهیز نبودن اردوی افغانستان با نیروی هوایی، این نیروها را در میدان جنگ زمین‌گیر کرد و طالبان توانستند در نبود قوای هوایی، مناطق بیشتری را تصرف کنند و دست به حملات گسترده بزنند.

عتیق الله امرخیل آگاه مسایل نظامی می‌گوید: «فعلا در افغانستان چند چرخبال و هواپیمای حمل و نقل وجود دارد و این کافی نیست ولی برای جنگ این کفایت نمی‌کند باید هلیکوپترهای جنگی، طیاره‌های جنگی و کشفی وجود داشته باشد و افغانستان به این تجهیزات ضرورت دارد.

افغانستان در حالی از روسیه کمک نظامی می‌کند که در حال حاضر حدود 12 هزار نیروی نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند، این مساله پرسش‌هایی را به وجود آورده است. از جمله این که کمک تسلیحاتی روسیه با واکنش ناتو و امریکا روبرو نخواهد شد؟

از سوی دیگر آمریکا و ناتو بزرگترین تمویل کننده افغانستان هستند. این کشور بیشترین هزینه جنگ افغانستان را به عهده دارد و پروژه‌های بازسازی نیز بیشتر با کمک‌های آمریکا تمویل می‌شوند. این نگرانی وجود دارد که تمویل نیروهای افغانستان توسط روسیه ممکن است منجر به تضاد منافع بین ناتو و روسیه شود.

عبدالقادر زازی نماینده مجلس نمایندگان می‌گوید: افغانستان با آمریکا و ناتو موافقتنامه‌هایی امضا کرده‌اند ولی این موافقتنامه‌ها مانع تجهیز نیروهای افغانستان توسط کشورهای دیگر نمی‌شود: مواد این قرارداد واضح است، ما خلاف قرارداد عمل نمی‌کنیم. ما می‌توانیم که از تمام کشورهای دیگر در تمویل نیروهای ما همکاری کند[کمک بگیریم]. این خلاف منافع هیچ کشور دیگر نیست اما نمایندگان پارلمان می‌گویند: هر کشوری که به افغانستان اسلحه می‌دهد باید این کار را از مجرای حکومت انجام دهد و تجهیز و تسلیح هر گروه غیرمسوول دیگر برای افغانستان قابل قبول نیست: هیچ کشوری را اجازه نمی‌دهیم که بیرون از حکومت افغانستان افراد و اشخاص را مسلح بسازند. این مستقیما دست درازی به امور کشور ما است و ما آن را اجازه نمی‌دهیم.

ولایات شمال و شمال شرق افغانستان در سال جاری شاهد جنگ‌های خونینی بود. این ولایات که در سیزده سال گذشته نسبتا امن بودند، شدت ناامن شدند و در نتیجه ولایت قندوز توسط طالبان سقوط کرد و مرکز این ولایت سه روز در کنترل طالبان بود.

هرچند بیشتر جنگجویان در شمال افغانستان طالبان هستند ولی برخی از آگاهان می‌گویند: قرار است داعش از طریق شمال افغانستان به کشورهای آسیای میانه نفوذ کند.

به باور آگاهان تجهیز طالبان در برابر داعش، ممکن است یکی از اقدام های روسیه برای سرکوب جنگجویان دولت اسلامی باشد اما عظیم محسنی نماینده دیگر پارلمان می‌گوید: افغانستان به چنین اقداماتی برای هیچ کشوری اجازه نخواهد داد: اگر روسیه می‌خواهد به افغانستان کمک کند، از طریق دولت مشروع افغانستان می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر بخواهد طالبان را علیه داعش تقویت کند، معلوم است که روسیه می‌خواهد از استراتژی گذشته در مورد افغانستان استفاده کند.

آگاهان به این باورند که جنگ کنونی با سلاح‌ها و تجهیزات کنونی اردو و پولیس ممکن نیست و باید کشورهای حامی افغانستان با توجه به جنگی که در این کشور وجود دارد، این نیروها را تجهیز کند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این کشورها قصداً نمی خواهند که افغانستان نیروی هوایی داشته باشد تا بیشتر به خود متکی شود . اگرنه طی 14 سال وقتی با سازماندهی و تجهیز بیش از 300 هزار نیروی زمینی موفق شد می توانست این کار را در زمینه ی نیروهای هوایی نیز انجام دهد .
حسن غمکش

>>>   نیروهای ناتو قابل اعتماد نیست . نیروهای ناتو طالبان و داعش را به سلاحهای مدرن مجهز کردند که تهدید بزرگ برای افغانستان است

>>>   روسیه دوست دارد کمک کند اما بدلیل فساد در سیستم مملکت و همچنین وجود نیروهای آمریکایی و ناتو که میتوانند از تجهیزات و تسلیحات روسی جاسوسی کنند محتاطانه عمل میکند زیرا هر چیزی را نمیتواند در اختیار افغانستان بگذرد برخی تسلیحات تکنولوژی محرمانه دارد و وجود امریکا در کشور مشکل ساز است , در ضمن ناتو مسولیت تجهیز نیروهای افغانستان را بر عهده گرفته است , اینها میترسند هواپیماها دست داعش و طالبان بیفتد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است