ترک ستیزی در بی بی سی نهادینه می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۰    ۱۳۹۴/۹/۱۶ کد خبر: 107609 منبع: پرینت

برای چندمین بار است که، رادیو «بی بی سی» دست به تحریف زده، تاکه توانسته است ترکتباران افغانستان را کوچک، ناچیز و کم اهمیت نشان دهد. بگونه مثال در یک برنامه «پرگار» بابریان هند عمدا مغول قلمداد شد. در حالی که بابریان هند هیچ نسبتی با مغولها ندارند. حتی، خویشاوندی زبان های ترکی با زبان مغولی نیز بطور قطع ثابت نشده است. چه رسد به اینکه نوادگان تیمور با مغول های مهاجم پیوند خونی داشته باشند. گزارش های از این جنس گاه بی گاه از رادیو بی بی سی بیرون داده می شود.

گزارشی زیر نام « جشنواره مد و موسیقی اقوام افغانستان» از این رسانه جهانی پخش کردید. در این گزارش، از زبان این گذارشگر، زبانهای دری و پشتو « زبان بزرگ»(؟) سایر زبان های « زبانهای کوچک» به معرفی گرفته شد.

تعبیر این گزارشگر از چند جهت نادرست و مغرضانه می باشد:
- اول اینکه، در دانش زبانشناسی هیچ مفهومی بنام « زبان کوچک» و یا هم « زبان بزرگ» وجود ندارد، مگر اینگه بحث طبی در میان نباشد. شما نیز می توانید در جستجوگر گوگول این ادعای منرا امتحان کنید. صاحب این قلم دانش اندکی که در رشته زبانشاسی دارد ادّعای گذارشگر «بی بی سی» را غیر علمی، جانبدارانه و حتی، خصمانه می پندارم و سخت محکوم می نمایم.

- دوم اینکه، تا کنون در افغانستان هیچ سر شماری دقیقی سامان نیافته است که نشان دهد که، در افغانستان کدام قوم اکثریت و کدام اقوام در جایگاه اقلیت قرار دارد.

گزارشگر « بی بی سی» به چه اساس توانست زبان های تورکتباران افغانستان را اقلیت نشان دهد؟

در حالی که در بافت جمعیتی افغانستان هیچ قومی نمی تواند در مقام اکثریت قرار داشته باشد ولی تورکتباران ادّعا دارند که نزدیک به 50 درصد کل نفوس افغانستان را ترکتباران تشکیل می دهند. جان سخن اینجا است که، تنها ازبیک ها حدود 5ملیون جمعیت افغانستان را تشکیل می دهد. و این رقم به ساختار قومیتی و گستردگی در افغانستان تطبیق داده شود کمترین گمان باقی نمی ماند. اوزبک ها نسبت به افغانستانی ها ( پشتون)، تاجیک و هزاره ها و هر قوم دیگر اکثریت را تشکیل می دهند. این پیش فرضها(؟) در سالهای آینده ثابت خواهد شد. باز سوال پیش می آید خبرنگار « بی بی سی» به چه اساس خواست یک قوم بسیار قدیمی و داری نفوس بیشترین را کم نشان دهد؟

- سوم اینکه، در یک بُنگاه بین الملی همچون « بی بی سی» شایسته نیست، به داوری بنشیند، آسمان و ریسمان را به هم بی بافد و این اینگونه نادرست داوری کند؟

در فرجام می خواهم تذکر دهم که، ترکتباران در همچو موارد سکوت نکنند و اعتراض مدنی خویش را برخ فتنه گران بکشند و از حق- حقوق خویش پاسداری کنند.


ایشانچ توره


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من اوزبیک یعنی ترکتبارم !
ازدوران جهادومقاومت یعنی دوران وندگیری وچپاول مردم ترکتباربا مردم هزاره که بیک حساب آنهاهم ازجمله ترکتبارحساب میشوند تقریباجبهات قوی وسرنپشت سازی رادر افغانستان نقش بازی کردند. این مردم اکثرا ازاجدادخودخصلت جنگی وقدرت انسجام نیرو داشته حال شایدخام طمعگی کرده باشندکه این مردم اوزبیک وهزاره راتحریک نمایندخانه ویرانی درست مثل دوران وندگیری بوجودخواهد آمد.
امامن درفکرملت پرستی نیستم وقتی دموکراسی بوجودآید این مسایل به سادگی حل است نیازی به قتل ملتهای برادرنیست.
همینکه هرملتی رادر افغانستان حاکم یامحکوم بادند مگردرمجموع اضافه ازنصف ملل افغانستان فعلا نانگداهست.
دیگر علاقه ندارم که چندتا اوزبیک رابنام قدرت اوزبیک برای چپاول همه ملتها بشمول ملت خودتوظیف نموده از چپاول اودفاع کنیم که گویاملت اوزبک یاتاجیک چپاول دارداز خوداست بکذاردیگران راغازت کند.
من همه ملت افغانستان رامحکوم همه را اقلیت وهمه رازیر امر میدانم.
اول استقلالیت ودموکراسی بعدازآن تامین عدالت همه گپ راحل میکند .
هرکشور اشتیاق جنگ بشر راداشته باشدمانند لشکرکشیهای دیگربه فرزندخودامزکندهرچه شود به فرزندخودشان شود.
وطندار

>>>   دوست عزیز من ، در رابطه با زبان شناسی کاملاً با شما موافق هستم ، اما در مورد بقیه نوشته اتان : شما خودتان در جائی نوشته اید که در افغانستان تا کنون هیچ سرشماری دقیقی صورت نگرفته است ، اما مدعی هستید که 50% جمعیت افغانستان را ترکتباران تشکیل می دهند . البته نوشته اید که ترکتباران مدعی این مطلب هستند و بعد در ادامه با یک استدلال ناقص آن ادعا را تایید کرده اید .
مطلب دیگر اینکه شما هزاره ها را از ترکتباران دانسته اید در صورتی که برای این ادعا دلیل علمی اثبات شده وجود ندارد . در نظر داشته باشید که در هفت قرن گذشته که پای ترک ها به فلات ایران باز شده است ما حتی یک مورد در تاریخ سراغ نداریم که مردمان ترک نژاد ، زبان خود را تغییر داده باشند و بر عکس به هر منطقه وارد شده اند زبان مردم بومی آن ناحیه به ترکی بر گشته است که زبان مردم اناطولی ( ترکیه کنونی ) و اران ( جمهوری آذرباییجان ) و آذرباییجان ایران و بسیاری از مناطق دیگر ایران و غرب آسیا از این نمونه اند . عجیب نیست که هزاره ها ترک باشند و زبان خود را به فارسی برگردانده باشند ؟
موفق باشید
شهروند - ایران

>>>   اصلاح می کنم : حضور ترک ها در فلات ایران سابقه هزارساله دارد و نه هفتصد ساله .چنانچه از کتاب های تاریخی معتبر فهمیده می شود اولین مهاجرت پر تعداد قبایل ترک به فلات ایران در زمان سلطان مسعود غزنوی و با ورود دسته هائی از سلجوقیان به شمال خراسان صورت گرفت و این مهاجرت و سکنی گزینی در غرب آسیا تا پایان دولت سلجوقیان ترکیب قومی ایران و اناطولی و منطقه اران را دگرگون کرده بود . اما قبل از آن تعداد محدودی از ترک ها در قلمرو سامانیان و نیز بین النهرین در قالب فوج های نظامی حضور محدود داشتند که بیشتر نمود نیروی نظامی در خدمت خلافت بغداد داشتند تا توده های جمعیتی مستقر در نواحی .
شهروند - ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است