اظهارات وزیر خارجه پیرامون اجلاس وزرای خارجه ناتو
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۴/۹/۱۶ کد خبر: 107574 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم

خبرنگاران عزیز! روز بخیر
نخست، در مورد سفر اخیرم به بروکسل به شما معلومات خواهم داد، سپس، به پرسش های شما پاسخ خواهم گفت.

روز سه شنبه، دهم قوس پس از پایان دیدار رسمی رییس جمهوری اسلامی افغانستان از جمهوری فرانسه، برای اشتراک در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو به بروکسل سفر کردم.

البته شما در جریان هستید که کل برنامه اجلاس وزاری خارجه کشور های عضو ناتو در مورد افغانستان نبود، بلکه یکی از محور های عمده و اصلی این نشست، موضوع افغانستان بود. در این کنفرانس، نشستی تحت عنوان ماموریت حمایت قاطع در مورد افغانستان برگزار شد که به نمایندگی از دولت افغانستان بر محورد چند مساله صحبت کردم.

در مورد توانایی ها و دستاوردها و همچنان در مورد چالش‎ها و نیازهای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، در مورد دستاوردهای حکومت وحدت ملی در زمینه های اصلاحات و مبارزه با فساد، حاکمیت قانون و حکومتداری خوب، حسابدهی در نهاد های امنیتی و دفاعی، اصلاحات انتخاباتی و حمایت از حقوق بشر (بویژه حقوق زنان و کودکان و آزادی بیان) به مقام های اشتراک کننده این نشست معلومات دادم.

در کنار آن، همچنان مثل گذشته به نمایندگی از افغانستان به عنوان یک متحد مسوول و راهبردی ناتو، وعده سپردیم که به هدف برآورده ساختن هرچه بیشتر انتظارات همکاران خویش در جامعه بین المللی، تا زمان برگزاری نشست آینده سران ناتو در وارسا، در بخش های یاد شده کار و تلاش بیشتر نموده و دستاوردهای بیشتر خواهیم داشت.

در این نشست، وزرای خارجه کشورهای عضو و همکار ناتو نیز ضمن ستایش از شجاعت و دستاوردهای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و بحث در مورد مشکلات، نیازها و چگونگی حمایت نظامی و مالی جامعه بین المللی از این نیروها در آینده، بر سه تصمیم عمده توافق کردند:
- توافق صورت گرفت که ماموریت حمایت قاطع ناتو، تا یک سال دیگر تمدید یافته و حدود دوازده هزار نیروی ناتو تا پایان سال 2016 در افغانستان باقی بمانند.
- توافق صورت گرفت که برای ادامه حمایت مالی از نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان تا سال 2020 میلادی، با جامعه جهانی کار صورت گیرد البته توجه داشته باشید که در سال 2012 در کنفرانس شیکاگو فیصله شده بود که تا پایان سال 2017 میلادی، نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان حمایت مالی شوند، اما در اجلاس هفته گذشته بروکسل بر اساس درخواست های افغانستان، فیصله شد که برای ادامه حمایت مالی از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان تا پایان سال 2020، از همین الان کار آغاز شود تا در نشست آینده سران ناتو که در ماه جولای سال 2016 در وارسا برگزار می شود، این کمک ها رسما اعلام شوند و هر کشور تعهدات اش را در آن کنفرانس اعلام خواهد کرد.

- همچنان توافق صورت گرفت که در توسعه حضور غیرنظامی ناتو پس از سال 2016 میلادی در افغانستان تحت عنوان "مشارکت پایدار ارتقا یافته" همگی کشورهای عضو ناتو و متحدان اش سهم فعال بگیرند.

هر سه تعهد جدید ناتو، یک دستاورد کلان برای حکومت وحدت ملی است که دشمنان مردم افغانستان را مایوس و دوستان افغانستان را خرسند ساخت.

البته دوستان بین المللی افغانستان همچنان تأکید کردند که در کنار حمایت قاطع از دولت و مردم افغانستان در برابر دهشت افکنی و حمایت مالی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، از تلاش هایی که برای پیشرفت پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان نیز صورت می گیرد و همچنان تلاش هایی که برای ایجاد فضای روابط خوب همسایگی و همکاری های منطقه ای با افغانستان صورت می گیرد، نیز حمایت می کنند.

در حاشیه این اجلاس، چند ساعت محدودی که در بروکسل بودم، دیدار های سودمند دوجانبه‎ای با شماری از وزرای خارجه از جمله وزرای امورخارجه هالند، دانمارک، فنلاند، بلژیک و همچنان فدریکا موگرینی معاون اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و امنیتی داشتم.

چیزی که در دیدار با موگرینی خیلی مهم بود، توافق برسر جزییات "کنفرانس سال آینده بروکسل" بود. با موگرینی تاریخ 4 و 5 ماه اکتبر سال 2016 را زمان برگزاری کنفرانس سال آینده بروکسل" تعین کردیم. هدف این کنفرانس، حمایت و مشارکت بین المللی با افغانستان تا سال 2020 ، در کنار همکاری های امنیتی ناتو، خواهد بود.

توافق شد که کنفرانس سال آینده بروکسل، محرک بسیج حمایت های بیشتر سیاسی و مالی مورد نیاز برای آینده افغانستان باشد. فیصله کردیم که از همین اکنون، کار متمرکز با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دیگر شرکای بین المللی افغانستان روی آمادگی های این کنفرانس را آغاز کنیم.

یعنی ما در سال 2016 میلادی، دو کنفرانس مهم خواهیم داشت. یکی کنفرانس سران ناتو در وارسا است که در آن، تعهدات همکاران بین المللی افغانستان برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تا سال 2020 اعلام می شود.

کنفرانس دوم، کنفرانس بروکسل است که در آن، دوستان بین المللی افغانستان، تعهدات تازه شان برای حمایت از افغانستان در بخش های مختلف را اعلام می کنند. هر دو کنفرانس، پیام قوی امید، اعتماد و تغییر را برای مردم افغانستان در بر خواهد داشت. این تعهدات واضح می سازد که دولت افغانستان بعد از خروج نیروهای نظامی ناتو نیز یک متحد مورد حمایت جامعه جهانی است و با همه قوت، در جهت خودکفایی افغانستان همکاری صورت خواهد می گیرد.

همچنان، در رابطه به مشکلات پناهجویی که در حال حاضر افغانستان و کشورهای اروپایی با آن روبرو اند، تبادل نظر نموده و به این توافق رسیدیم که حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا، باید برای رسیدگی به این چالش ها، با هم یکجا کار کنند.

البته در تمام دیدارهای دوجانبه ای که در بروکسل داشتم، نگرانی خویش را در مورد بی سرنوشتی شماری از شهروندان پناهجوی افغانستان در کشورهای اروپایی بیان کردم و تاکید داشتم که این یک مشکل مشترک افغانستان و کشورهای اروپایی است و به فرصت و زمان نیاز است که با کار مشترک، به یک راه حل مناسب در جهت حل مشکل پناهجویان دست یابیم.

این بود معلوماتی که می خواستم با شما در میان بگذارم. حالا، نوبت را به شما می سپارم تا پرسش هایتان را مطرح کنید.

سوال: (نویسا، خبرنگار تلویزیون میوند): قرار است بزودی نشست قلب آسیا، در جمهور اسلامی پاکستان راه اندازی شود جزییات این نشست را می خواستم تشکر.
وزیر خارجه: تشکر، شما در جریان هستید که این پنجمین کنفرانس قلب آسیا است که در سال 2011 اولین کنفرانس آن در استانبول ترکیه صورت گرفته، پنجمین کنفرانس که در اسلام آباد صورت می گیرد، عنوان این کنفرانس بلند بردن سطح همکاری در مبارزه مشترک با تروریزم و ارتقای سطح اتصال منطقوی می باشد البته این کنفرانس مهمی است بخاطر اعتماد سازی و کار مشترک با کشور های همسایه در مورد تهدیدهایی که همه کشور ها با آن مواجه هستند و از جمله افراط گرایی، تروریزم و مشکلات دیگر و موضوع دوم این کنفرانس اتصال منطقوی است ولی مهم است که افغانستان بخصوص حکومت وحدت ملی در این تاکید داشته است.

سوال: (تمیم حمید خبر نگار طلوع): بحث همکاری های منطقوی که شما گفتید در نشست بروکسل مطرح شد، چقدر امیدواری دارید که طرف مقابل که پاکستان است در این راستا همکاری کنند رویداد اخیری که در کویته رخ داد منجر به زخم برداشتن ملا اختر منصور گردید، این خود اش نشان نداد که پاکستان در وعده های خود صادق نیست و شما چقدر به همکاری پاکستان باور دارید؟

وزیر خارجه: بحث همکاری های منطقه ای البته در کنفرانس قلب آسیا که در پاکستان برگزار می گردد بحث خواهد شد البته حمایت از همکاری های منطقه ای در کنفرانس بروکسل مورد بحث قرار گرفت و بالای این تاکید داشتند به ارتباط به اینکه چه صورت گرفته البته از طریق مطبوعات در جریان هستید، تا حالی کدام اطلاع دقیقی از آن نداریم همیشه تاکید افغانستان همین بوده که بخاطر آوردن ثبات و امنیت افغانستان ما به همکاری صادقانه همه کشورهای همسایه و به خصوص خواهان همکاری صادقانه جمهوری اسلامی پاکستان هستیم.

پوښتنه:-(فضل الهادی حمیدی د کلید راډیو خبریال): داسی راپورونه خپاره شوی وو چی د آسیا زړه هیوادونو کنفرانس چی په پاکستان کی جوړیږی، افغان ولسمشر به په دی کی ګډون و نه کړی، په دی اړه که ووایاست چی آیا ولسمشر په دی ناسته کی ګډون کوی؟

او بل دا چی د پاکستان د صدر اعظم سلاکار ویلی دی چی که چیری افغان حکومت وغواړی نو دوی به د دی کنفرانس په څنډه کی د سولی په اړه هم خبری اتری وکړی او د سولی د مذاکراتو د بیا پیل لپاره به هم زمینه برابره کړی، آیا هلته به د سولی په اړه خبری کیږی او که نه؟

وزیر خارجه: په دی کی هیڅ شک نسته چی په دی راتلونکی کنفرانس کی، به د منطقوی همکاریو په اړه خبری اتری کیږی، خو په خاصه توګه د سولی په اړه تر اوسه پوری د دی کنفرانس په اجندا کی د سولی د خبرو اجندا نسته، لکه څنګه چی ما تاسو ته وویل د منطقوی روابطو او اتصال او تروریزم چی مشترک تهدید ده په هغه باندی به خبری کیږی.

او د رئیس صاحب جمهور د تللو په اړه تر اوسه پوری څه نشم ویلی ځکه چی موږ دری ورځي لرو، په نهمه د دی میاشت کی به دا کنفرانس تر سره کیږی، په دی راتلونکو ورځو کی به انشاالله تاسو خبر شی چی رئیس صاحب جمهور څه تصمیم نیسی.

سوال: (نصرت پارسا، خبرنگار آریانا نیوز: آقای وزیر می شود یک پیام واضح بر پناهجویان افغانستان در کشور های اروپایی داشته باشید، یعنی واقعا کسانی که کیس پناهندگی شان قبول نشود شما آنها را فرا خواهد خواندید. چه تضمینی وجود دارد که اینها منابع مالی خود را از دست داده اند به دست بیاورند و سخن دیگر این که چند روز پیش حکومت افغانستان اعلام کرد که آقای منصور کشته شده و امروز پیام صوتی آقای منصور منتشر شده است شما چه فکر می کنید که آقای منصور کشته شده است یا زنده است؟

وزیر خارجه: اول سوال دوم تان را پاسخ می گویم، که درباره مرگ آقای منصور چیزی تبصره نمی کنم تا حال واضح نیست در ارتباط به مهاجران حرف دولت افغانستان همیشه این بوده که به عنوان یک دولت مسوول در برابر شهروندان اش در همه حالات خود را مکلف به حمایت از شهروندان اش می داند و این موضوع به مقام های اروپایی در هر چهار کشوری که رییس جمهور سفر داشتند مطرح شد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است