اهمیت رستنی ها در محیط زیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۴/۹/۱۵ کد خبر: 107484 منبع: پرینت

اهمیت رستنی ها و درختان باغی و گل ها، بوته های زینتی، بوته ها و جنگل برای پرندگان و دیگر حیوانان وحشی جا و مکانی برای زیست و حیات شان فراهم می آورد و حتی گشت و پرواز پرندگان در شهر ها باعث کاهش آفات رسنتی باغ و باغچه و طول حیات عمر شما نیز خواهد شد. فضای سبز محیط شهر را خوشایند و زیبا می کنند و هم باعث کنترل اقلیم شهر، کنترل ترافیک شهر و انسان ها کمتر احساس غمگینی و اضطراب می کنند. نهال درختانی که به طور مناسب برای مناطق کنار رودخانه ها نهر و جوی عنعنوی انتخاب شده اند و به طور مناسب در این مسیر کاشته شده باشند باعث کاهش سیل گرفتگی و محاظت در مقابل سایش سیل می شوند.

وجود رستنی ها و درختان و به خصوص جنگل در تعادل حرارت محیط موثر است و حرارت روزانه سطح زمین را متعادل می کند و باعث اعتدال آب و هوا می شود و در تابستان قسمتی از انرژی حرارتی خورشید را جذب نموده و باعث تقلیل حرارت زمین می گردند و در زمستان به منزله رو پوشی برای آن به شمار رفته و مانع از دست دادن حرارت آن می گردند. در حقیقت فضای سبز بخصوص درختان و جنگل با افزایش رطوبت هوا و جذب باران، نفوذ آب در خاک و انجام نقش مادر برای چشمه ها ورود خانه ها و نیز استفاده درختان از آب های زیرزمینی، نقش مهمی در ساماندهی گردش آب در طبیعت بازی می کند.

نقش پوشش رستنی ها در جلوگیری از حرکت زمین کاملا آشکار است یکی از عوامل مهم و موثر در حرکت های تیپه های خاکی یا رانش زمین و جود رطوبت در خاک است در نواحی شمال افغانستان نیز اکثر لغزش ها معمولا در فصل بهار در دامنه های خراشیده شده از پوشش رستنی ها اتفاق می افتد. وجود پوشش رستنی های آلپینی و جنگل باعث نگهداشت حجم برف و مانع لغزش برف و آمدن برف کوچ می شود.

نفش اساسی احیای رستنی ها و به خصوص جنگل ها در حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش خاک و تنظیم آبریزها است.

داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است