داعش، باعث جدایی ایران و روسیه از ترکیه
آریانا، شنبه 14 قوس 94 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۹    ۱۳۹۴/۹/۱۴ کد خبر: 107447 منبع: پرینت

ترکیه حتی حاضر است روابط سیاسی اقتصادی خود را با کشورهای همسایه که سال ها است در کنار هم مسالمت آمیز زندگی کرده اند به خاطر سیاست حمایت از تروریست ها و داعش از بین ببرد.

دولت ترکیه در 5 سال گذشته از هیچ کوششی در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه دریغ نکرده تا شاید بتواند با همکاری سران کشورهای مرتجع عربی منطقه دولت قانونی سوریه را سرنگون کند.

همه این تلاش ها تاکنون ناکام مانده و به نظر هم نمی رسد که با حمایت ایران و روسیه از دولت و ملت سوریه، آمریکایی ها و دیگر کشورهای حامی او بتوانند در سوریه به هدف اصلی خود برسند.

پس از اقدامات نابخردانه ترکیه در سرنگون کردن جنگنده سوخو روسیه که برای بمباران مواضع تروریست ها در سوریه به پرواز درآمده بود، روابط روسیه و ترکیه از وضعیت عادی بیرون آمد و اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد.

روابط سیاسی علیرغم تلاش های ترکیه به سردی گراییده و روابط اقتصادی دو کشور هم تعریف چندانی ندارد به گونه ای که تحریم های اقتصادی روسیه علیه ترکیه با دستور پوتین آغاز شده است.

اما ترکیه همچنان اصرار بر حمایت از تروریست ها در سوریه دارد و خواهان رفتن اسد از قدرت است. سیاستی که باعث شده است بحران در منطقه غرب آسیا وخیم تر شود.

روسیه گفته است که گروه های تروریستی در سوریه و عراق که بر مناطق نفت خیر و پالایشگاه های این دو کشور تسلط دارند، نفت حاصل از آن ها را به ترکیه می فروشند و روزانه بیش از 50 میلیون دلار از این طریق درآمد دارند.

پوتین خود شخصاً به این موضوع اشاره کرد و حتی گفته شده که بنادر ترکیه در خرید و فروش نفت تروریست های سوریه و عراق نقش اساسی دارند. در این میان نام یک نفر بسیار بر زبان می آید و در رسانه های گوناگون منتشر می شود. نجم الدین بلال اردوغان. این نام چندی است که بسیار شنیده می شود.

شبکه‌های اجتماعی روسیه عکس‌هایی از پسر اردوغان در حال خوردن ناهار با افرادی شبیه به اعضای داعش منتشر کرده‌اند. به ادعای رسانه‌های روسی، یکی از افراد حاضر در عکس‌ها، از رهبران داعش است که در کشتارهای سوریه نقش فعالی داشته است. جتی گفته می شود که پسر اردوغان در خرید و فروش نفت از داعش نقش دارد.

ترکیه در شرایط کنونی از نزدیک شدن روابط ایران و روسیه هم نگران است و هم واهمه دارد به همین خاطر تمرکز و درایت سیاسی خود را از دست داده و شکست های پی در پی در سوریه هم این نابخردی را افزون کرده است.

برای همین است که مواضع سیاسی ترکیه اکنون پس از روسیه علیه ایران شکل گرفته و سعی دارد با تندخویی و سخنان نسنجیده، کشور دوست و همسایه خود را به خاطر یک مشت تروریست جنایتکار از دست بدهد.

ادعای خرید نفت از داعش از سوی ترکیه، اتهامی سنگین علیه دولت آنکارا است. اما اگر هم سند و مدرکی رو نشود که البته وجود دارد، یک تحلیل ساده می تواند ثابت کند که دولت ترکیه یکی از مظنونین جدی خرید نفت از داعش و دیگر تروریست ها است.

به این خاطر که عراق خود درگیر مبارزه با تروریست های تکفیری است و نمی تواند خریدار نفتی باشد که تروریست ها آن را استخراج می کنند. از سوی دیگر مرزهای سوریه در همسایگی با کشورهای هم مرز با لبنان و اردن درگیری شدید میان تروریست ها و ارتش سوریه ونیروهای حزب الله وجود دارد که نمی تواند مسیر امنی برای فروش نفت سوریه و عراق باشد.

اکنون بهترین و آماده ترین راه فروش نفت تروریست های سوریه و عراق، مسیر ترکیه است. دلالان نفتی ترکیه در کردستان عراق حضور دارند و بخشی از نفت خود را از عراق تهیه می کنند و بخش دیگر از خاک سوریه و مناطق نفت خیز تحت اشغال تروریست ها به دلالان ترکیه ای به فروخته می شود.

تروریست های تکفیری علاوه بر دریافت دلار در ازاء فروش نفت، نیازهای تسلیحاتی خود را برطرف می کنند. در چندین نوبت، نیروی هوایی روسیه و ارتش سوریه کامیون های حامل سلاح برای تروریست های تکفیری را هدف قرار داده اند که محموله آنها سلاح و تجهیزات نظامی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خاجه آمریکا هم اعلام کرده است علیرغم اینکه ترکیه مبادلات غیرقانونی با داعش ندارد، اما قاچاق نفت مناطق تحت تسخیر این گروه تروریستی به کمک واسطه ها به داخل ترکیه صورت می گیرد.

پس از افشاگری روسیه علیه ترکیه درباره معامله نفت با تروریست ها، اردوغان گفت که اگر روسیه ثابت کند ترکیه با تروریست ها معامله نفتی دارد، از سمت ریاست جمهوری خود استعفا خواهد کرد.

اما ماجرای فروش نفت از سوی داعش به ترکیه همینجا پایان نیافت بلکه اردوغان روسیه را متهم به خرید نفت از داعش کرد؟! و به جمهوری اسلامی تذکر داد که با اتهام‌های پوتین در مورد معاملات نفتی ترکیه و داعش همراهی نکند.

رجب طیب اردوغان ادعا کرده که ایران نیز در برخی اتهامات با روسیه همراهی می‌کند. رییس جمهوری ترکیه گفته «با رییس جمهور ایران صحبت کردم و هشدار دادم که شما در برخی اشتباهات شرکت دارید. بعد از این بود که چنین افتراهایی از ادبیات مسوولان ایران و برخی منابع خبری این کشور حذف شد.»

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این ایران و روسیه است که به ترکیه احتیاج دارند نه ترکیه به آنها , ایران بیشتر وارداتش از ترکیه است و ترکیه راه استراتژیک ایران برای دسترسی به بازارهای اروپا است , روسیه بیشتر واردش در زمینه کشاورزی از ترکیه است و نفت و گاز زیادی هم به ترکیه میفروشد که درآمد ارزی بسیاری از ترکیه دارد , ترکیه قویترین , مدرنترین کشور اسلامی منطقه هم از لحاظ قدرت نظامی , اقتصادی , سیاسی , فرهنگی است و عضو ناتو هم است

>>>   نظر دهنده ی اول:
تمام انرژی ترکیه از ایران و روسیه گرفته میشه
حجم وارادت و صادرات ترکیه و ایران تقریبا یکی هست
اکثر مبادلات ایران دریا پایاست.
ما نیازی به ترکیه هیچوقت نداشته و نداریم
ثانیا ترکیه وارد بد مخمصه ی اقتصادی شده و خواهد شد.
در افتادن با دو همسایه قدرتمند مثل ایران و روسیه برای ترکیه و اقتصادش بد تموم میشه.
همین الانش حساب کن ببین با این اوضاعی که توی ترکیه پیش اومده این کشور از منظر گردشگردی چقدر زیان دیده
از باب قدرت نظامی هم حالا ها کار داره اصلا فکرشو نکن که حالا یه سوخو 24 قدیمی و کاملا بدون سلاح رو زده فک کنی ترکیه توی بعد نظامی برای خوش کسی شده ترکیه توی منطقه با توجه سیاست های تروریستی و حمایت های که از داعش میکنه محکوم به فناست.
در افتادن با روسیه برای ترکیه مثل بازی کردن با دم شیره
روسیه کجا و ترکیه کجا

>>>   اقای نظر دهنده اول. اولا بیشترین حجم واردات ایران از امارات است نه ترکیه ثانیا نه ترکیه نه امارات کشور های تولید کننده نیستند.این 2 کشور فقط در زمان تحریم که ایران نمیتوانست مستقیما با غرب تجارت کند به عنوان واسطه کالا ها را می خریدند و به ایران میفروختند!
ترکیه فقط یک صنعت نساجی (پارچه بافی) و تولید پوشاک دارد که چین به راحتی میتواند جای خالی محصولات ترکیه را برای ایران پر کند.
ایران هیچ نیازی به ترکیه ندارد و اتفاقا این ترکیه هست که با وجود تحریم های روسیه به "گاز" ایران نیاز دارد.

>>>   ترکیه در وضعیتی قرار گرفته که داره خودشو با هر کشوری درگیر میکنه اگر همین روش ادامه پیدا کنه پشتیبانی ناتو هم از دست میده

>>>   ایران و روسیه اقتصاد ویرانی دارد , هر ۲ کشور به درآمد های نفتی وابسته هستند اما ترکیه صنعتی ترین کشور اسلامی و پیشرفته ترین کشور اسلامی است که صادرات زیادی دارد , شعبه های کارخانه های طیاره سازی و ماتر سازی , تسلیحات , کشاورزی دارد .
لاکهید مارتین , بوئینگ از امریکا , ایرباس از فرانسه
پژو- سیتروئن , رنو از فرانسه , وگس واگن , اپل از آلمان
فیات از ایتالیا
احمد خان اهل کابل از امارات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است