کمک 7.8 میلیارد کرونی سویدن به کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۴/۹/۱۴ کد خبر: 107389 منبع: پرینت

حکومت سویدن مبلغ 7.8 میلیارد کرون سویدنی را به افغانستان کمک می کند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور با رییس مجلس نمایندگان و شماری از اعضای رهبری به شمول نمایندگان احزاب مخالف پارلمان سویدن در مورد مسایل مختلف از جمله مبارزه با تروریزم، همکاری های منطقهه ای، حل مشکلات مهاجران و پیامدهای مثبت کمک های سویدن به افغانستان صحبت کرد.

در این نشست رییس جمهور از کمک های سویدن در عرصه های ملکی و نظامی تشکر کرد و گفت که شفافیت و موثریت این کمک ها قابل قدر است. رییس جمهور گفت: تداوم کمک های سویدن به افغانستان تا سال 2024 میلادی، اعتماد آن کشور را به افغانستان نشان می دهد.

سپس نمایندگان پارلمان با رییس جمهور کشور در مورد مسایل مختلف بحث های آزاد را انجام دادند.

آنان در مورد پلان های اقتصادی افغانستان پرسیدند و رییس جمهور در پاسخ گفت که مرحله عملی طرح مبدل سازی افغانستان به مرکز اتصال آسیای مرکزی به جنوبی فرا رسیده و از ظرفیت های افغانستان برای تولید انرژی و انتقال انرژی به کشور های مختلف آسیایی عملا استفاده آغاز گردیده است.

رییس جمهور گفت که آب یکی از سرمایه های ما است و ارزش تنها 30 درصد معادن افغانستان به 3 تریلیون دالر تخمین شده است. وی خاطر نشان کرد که تمام قراردادهایی که در عرصه معادن مشکل دارد، تعدیل و یا فسخ می گردد.

محمد اشرف غنی در مورد مهاجران گفت: مهاجرین با قبول خطرات بی نظیر و از دست دادن اکثر داشته های خود دست به مهاجرت می زنند و به این دلیل باید در خصوص شان مطابق قوانین کشور سویدن و قوانین بین المللی برخورد شود و بدین لحاظ باید ابتدا هویت افرادی که به اروپا به خصوص کشور سویدن مهاجرت می کنند و همچنان مسیر حرکت شان تشخیص گردد زیرا گزارش های ابتدایی نشان می دهد که تعداد از پناهجویان از خارج از افغانستان به اروپا مهاجرت می کنند که هویت اصلی شان افغانستانی نیست و می تواند تاثیرات منفی بالای مهاجران افغانستان داشته باشد.

همچنان رییس جمهور گفت: عوامل خروج از افغانستان و جذب شان به اروپا باید بررسی شود که به چه دلیل افغانستان را ترک کرده، اروپا را انتخاب می کنند.

رییس جمهور غنی افزود: ما تلاش می کنیم تا عوامل ترک کشور را از سه بعد رسیدگی کنیم: فراهم کردن زمینه های مسلکی اشتغال دوامدار به جوانانی که تمایل به مهاجرت دارند، اشتغال زایی و مسکن ارزان می باشد. وی افزود که این اقدامات در دراز مدت تاثیرات و انگیزه های ترک کشور را کمتر میسازد و بدین دلیل افغانستان به کمک های آنی و دراز مدت در این عرصه نیازمند است. رییس جمهور خاطر نشان کرد که طرح حکومت افغانستان در این عرصه به دولت سویدن ارایه شده و امیدوار است که در زمینه همکاری صورت گیرد.

وی گفت: آنچه مهم است تصمیم گیری در مورد درخواست پناهجویان بعد از طی مراحل قانونی و حقوقی باشد که در مطابقت به تعهدات بشردوستانه سویدن و رفتارهای بین المللی باشد.

رییس جمهور گفت: می خواهیم سویدن در زمینه آوردن اصلاحات در نصاب تعلیمی، افغانستان را کمک کند تا افرادی که از نهادهای تعلیمی افغانستان فارغ می شوند، نیازمندی های بازار کار افغانستان را تکمیل کرده بتوانند که این کار خود باعث ایجاد علاقمندی به باقی ماندن آنها در افغانستان می شود.

وی، بر جلب بیشتر سرمایه گذاری در افغانستان تاکید کرد و گفت که نیاز به تضمین های سرمایه گذاری به منظور تشویق سرمایه گذاران است. وی گفت که ما در خط مقدم مبارزه علیه تروریزم قرار داریم و نیروهای امنیتی و دفاعی ما با وجود محدودیت های تجهیزاتی، در دفع و ترد تهدیدات دشمن می پردازند، در حالی که هدف دشمن ایجاد جغرافیای سیاسی و تحمیل صلح ذلت بار در افغانستان بود که آنرا خنثی کردیم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد که جنگ و صلح در افغانستان سه بعد دارد: بعد منطقه ای، طالبان افغان و پاکستانی و مهمترین آن صلح بین افغانستان و پاکستان بحیث دو کشور مستقل می باشد زیرا پاکستان از چهارده سال به این طرف در یک جنگ اعلام نشده علیه افغانستان قرار دارد.

وی گفت که صلح میان افغانستان و پاکستان خواهش نیست بلکه حق ما است و تاکید کرد که این جنگ تحمیلی باید خاتمه یابد زیرا بدون تامین صلح در افغانستان، پاکستان نیز در امنیت نمی تواند باشد.

رییس جمهور غنی افزود: تغییرات در چگونگی تشکل و فعالیت شبکه های تروریستی، این پدیده را به مشکل میان مدت و دراز مدت تبدیل کرده و نیاز به ایجاد چهارچوب بین المللی دارد و همه در این راستا مسوولیت دارند.

محمد اشرف غنی گفت که ما با همه کشورهای جهان در تماس هستیم و برای تامین صلح در افغانستان و پایان خشونت ها صحبت های منطقه ای و فرا منطقه ای را آغاز کرده ایم. در مقابل نمایندگان احزاب سیاسی سویدن گفتند که تمام احزاب سویدن دیدگاه واحد در رابطه به افغانستان دارند که آن تداوم کمک های آن کشور به افغانستان است.

آنان گفتند که ما افتخار می کنیم که کمک های سویدن نتایج مثبتی در قبال داشته است و این موضوع ما را انگیزه می دهد که کمک های خویش را به افغانستان تداوم ببخشیم. بعد، رییس جمهوری اسلامی افغانستان با استفان لوین صدراعظم کشور شاهی سویدن دیدار کرد. در این دیدار که در مقر صدارت آن کشور انجام شد، هر دو جانب در مورد گسترش روابط میان دو کشور در عرصه های مختلف بحث و تبادل نظر کردند.

صدراعظم سویدن گفت که تعهد کشورش به افغانستان گسترده است و شامل عرصه های امنیتی، اقتصادی و سیاسی و همچنان کمک های بشری می گردد. وی تاکید کرد که تعهدات سویدن به افغانستان پایدار خواهد بود.

رییس جمهور غنی در این دیدار از کمک های سویدن به افغانستان به خصوص کمک های آن کشور در عرصه صحی و همکاری های موسسه سویدن در بخش معارف، تشکر کرد.

پس از این دیدار، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و ایزابیلا لوین وزیر همکاری های انکشافی سویدن در حضور داشت رییس جمهور غنی و صدراعظم سویدن، موافقتنامه همکاری های انکشافی میان افغانستان و سویدن را به امضا رسانیدند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است