«کوه نور» را به پاکستان بازگردانید
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۵    ۱۳۹۴/۹/۱۳ کد خبر: 107362 منبع: پرینت

یکی از وکلای ارشد پاکستانی با ثبت شکایتی در دادگاه عالی لاهور اعلام کرد که الماس «کوه نور» متعلق به پاکستان که در تاج پادشاهی ملکه انگلیس در سال 1953 میلادی جای گرفته است باید به این کشور بازگردد.

به گزارش «داون نیوز»، «جاوید اقبال جعفری» یکی از وکلای ارشد پاکستانی با ثبت شکایتی در دادگاه عالی لاهور خواستار بازگرداندن الماس تزئین شده در تاج ملکه «الیزابت دوم» معروف به «کوه نور» به پاکستان شد.

جعفری در شکایت خود نوشته که انگلیسی‌ها، الماس کوه نور را از «دلیپ سینگ» نوه «رنجیت سینگ» یکی از رهبران وقت هندوها در «پنجاب» به زور گرفته و به انگلیس انتقال دادند.

«پنجاب» شبه قاره قدیم پس از استقلال هند و پاکستان به دو بخش تقسیم شد و در حال حاضر دو کشور ایالت‌های پنجاب جداگانه‌ای را با مرز مشترک دارند.

وی یادآور شد: دولت انگلیس این الماس را زمان تاج گذاری در سال 1953 میلادی در تاج ملکه وقت قرار داد.

به گفته وکیل پاکستانی، ملکه انگلیس حق ندارد این الماس را در تاج خود جای دهد.

وی گفت:الماس کوه نور میراث فرهنگی مردم پنجاب است.

وکیل پاکستانی از دادگاه خواست: دادگاه عالی لاهور باید به دولت فدرال پاکستان برای برگرداندن الماس کوه نور حکم صادر کند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای احمق های پاکستانی ، تاریخچه چندین هزارساله الماس کوه نور نشان میدهد که اصلاً ازکشور برما است. نه ازهند ، نه ازایران ، نه از افغان ها و نه هم ازپاکسانی ها.
این ها که میگویند انگلیس الماس کوه نور را از رنجیت سنگ گرفته درست است اما بدانید که الماس کوه نور را احمد شاه ابدالی ازخانم نادرشاه افشار (شهبانوی ایران) هدیه گرفته بود. بعداً فکرکنم شاه محمود درانی یا امیردوست محمد آنرا به رنحیبت سنگ داده بودند. بگذرید از این ادعا های میان تهی.
اگرالماس کوه نور وارثی داشته باشد اولاً کشور برما بعداً هندوستان و احتمالاً ایران وارث آن اند. پاکستانی ها بادی بدانند که نام المای کوه نور فارسی است نه پنجابی!!

>>>   الماس «کوه نور» متعلق به نادر شاه افشار است و دولت ایران مدعی آن است. پاکستان 50 سال است که جور شده.

>>>   پاكستان بد ميكند كه چنين ادعايي كند. پاكستان يك كشور ساختگي و جعلي است كه توسط انگليس از خاك هند جدا شد و قسمتي از خاك افغانستان نيز در اين ساحه قرار گرفت. پاكستان تاريخش از شصت و هشت سال بيش تجاوز نميكند، و در اين همه مدت جزء شر اندازي و تروريست پروري وخدمت انگليس و امريكا هيچ دستاوردي در جهان نداشته است. صاحب اصلي الماس كوه نور هندوستان است، و صاحب دومي آن افغانستان.
اجمل

>>>   خیر غلت کرده است بجای دال نور. الماس نور نوشته است. چون این کثیف های در تقلب درجه یک هستند.

>>>   الماس کوه نور مُتعلق به مردم افغانستان است.ودر زمان حُکمرانان افغانان در هند به هندوستان انتقال داده شد.واز آنجا توسط حکومت استعماری انگلیس به لندن انتقال یافت. دال خور های پاکستانی ادعای بیجا دارند.پاکستان 70 سال میشود که صاحب تاریخ شده اند.
م. کابل.

>>>   بله الماس کوه نور متعلق به افغانستان است . لطفا تاریخ افغانستان را در گوگل سرچ کنید و بدانید حقیقت چیست. یوسفزی

>>>   اگر تاحال در افغانستان میبود سال های 71 الی 80 تاحال وقت اورا به پاکستانی ها فروخته بودند خوب است که در افغانستان نبوده!

>>>   این سنگ قیمتی از ناحیه قلعه باستانی گلکنده در نزدیکی حیدرآباد در ایالت آندرا پرادش در کشور هنددر سال ۱۶۵۶ میلادی بدست آمد. این الماس توسط میرزا محمد میر جمله وزیر مشهور ایرانی عبدالله قطب شاه به شاه جهان پادشاه گورکانی هند تقدیم شد و در آنجا ماند و در سال ۱۷۳۸ میلادی به دست نادر شاه رسید.کوه نور پس از مرگ نادر توسط احمدشاه درانی به افغانستان منتقل و سپس به شاه شجاع رسید. پس از شکست شاه شجاع از سردار هندی ملقب به شیر پنجاب، الماس مزبور توسط سردار نامبرده به هند بازگشت داده شد و بعدها به دست کمپانی هند شرقی بریتانیا افتاد. در سال ۱۸۷۷ رسماً اعلام شد این الماس در اختیار ملکه ویکتوریا امپراتور بریتانیا در دوران استعمار بریتانیا بر هند است.
گیلگمش
الماس کوه نور اکنون در برج لندن، قصری تاریخی در ساحل شمالی رود تِمز، نگهداری می‌شود.

>>>   موندم از کدوم افغانستان حرف میزنید همون که جزیی از ایران بوده و هست؟؟؟؟
خداوکیلی خداوکیلی کی میتونه خراسان رو از ایران جدا بدونه؟
کی میتونه آذربایجان یا فارس یا سیستان رو جدای از ایران بدونه؟؟
این چیزا زیاده و برای ما فارس ها عادی هست.
موندم افغانستان واقعا چطور فک میکنه که یه کشوره جدای از فارس هاست.
همه ی ما زیر یه پرچمیم.
اما متاسفانه انگلیس و شوروی کارشونو خوب بلد بودند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است