مصاحبه اختصاصی اشرف غنی در آلمان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۷    ۱۳۹۴/۹/۱۲ کد خبر: 107345 منبع: پرینت

رییس جمهور افغانستان در جریان سفر اروپایی اش به آلمان رسید و با مقام های این کشور روی مسایل مختلف از جمله مهاجرت گفتگو کرد. او با برنامه "کانفلیکت زون" دویچه وله مصاحبه ای اختصاصی داشت که نکات عمده اش اینجا برجسته شده اند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان پس از سفرش به فرانسه و ایتالیا وارد آلمان شد و با مقام های این کشور ملاقات کرد. مسایلی چون همکاری های دوجانبه و مساله مهاجران افغان از جمله بحث های مهمی بودند که میان مقام ها مطرح شدند.

تیم سباستیان، خبرنگار دویچه وله با رییس جمهور افغانستان در برلین پایتخت آلمان مصاحبه ای داشت و از وی پرسید: چرا در هشت ماه اول سال روان میلادی وضعیت امنیتی افغانستان به شدت وخیم شد، شمار زیاد انسان ها کشته شدند، هزاران تن بیجا شدند و هنوز هم خراب تر می شود؟

رییس جمهور افغانستان پاسخ داد که حکومت افغانستان توانسته است بقای دولت این کشور را تضمین کند: «اینکه وضع به چه اندازه خراب می شود به این ارتباط دارد که ما چقدر همکاری های منطقه ای به دست می آوریم که موفق خواهیم شد. دیگر اینکه به چه مقدار همکاری های جهانی و فشار به دست می آوریم که در مقابل اصول بازی دولت ها را مشخص کنیم.

عبدالله رییس اجرایی افغانستان هم در این سفر با رییس جمهور بود.

سوال دیگر خبرنگار دویچه وله این بود که سازمان ملل متحد گزارش داده که ملیشه هایی وابسته به دولت مرتکب نقض حقوق بشر می شوند. نظر حکومت در این زمینه چیست؟
اشرف غنی در پاسخ گفت: ما هیچ ملیشه نداریم اما از آغاز کار من به بعد برخی از پولیس های محلی خودسرانه فعالیت می کردند. من احکامی صادر کرده ام که تمام کسانی که وابستگی های سیاسی دارند، به آنها اجازه داده نشود که پولیس محلی داشته باشند که برای شان خدمت کند.

خبرنگار دویچه وله بر این تاکید کرد که آیا احکام وی عملی می شوند؟ اشرف غنی گفت که احکامش عملی شده اند و در حال عملی شدن هستند. به گفته رییس جمهور افغانستان کار بالای ایجاد اصلاحات در پولیس ملی و محلی جریان دارد و حکومت به آن توجه می کند.

سوال بعدی خبرنگار دویچه وله در مورد فساد اداری بود. او از رییس جمهور افغانستان پرسید: این چطور ممکن است که خلیل الله فیروزی یکی از متهمان قضیه کابل بانک که به 15 سال حبس محکوم شده بود، از زندان رها شود و عکس هایش در جریان ملاقات با مقام های افغانستان نشر شود؟

اشرف غنی گفت که وی دوباره به زندان فرستاده شده است و مقاماتی که او را رها کرده بودند از وظایف شان برکنار گردیده اند. بعد مساله همسایه افغانستان مطرح شد و سباستیان از اشرف غنی پرسید: آیا به پاکستان اعتماد دارد؟ اشرف غنی گفت از نظر علاقمندی ملی به هیچ کسی باور نمی کند و اضافه کرد اینجا موضوع باور مطرح نیست، بلکه مساله اعتماد مطرح می باشد.

اشرف غنی از سوی انگلا مرکل صدراعظم آلمان استقبال شد.

خبرنگار دویچه وله گفت در صورتی که اعتماد وجود ندارد، پس چرا معلومات استخباراتی با پاکستان شریک می شود؟

رییس جمهور افغانستان در پاسخ به این پرسش وی گفت: «ما چیزهایی را با آنها شریک می کنیم که منافع ملی ما ایجاب می کند و چیزهایی را که آنها با ما شریک می سازند که منافع ملی شان ایجاب می کند. به خاطر اینکه ما می توانیم بگوییم که هراس افکنی مشکل مشترک ماست و ما می توانیم قوت های مان را بر ضد آن یکجا کنیم. ما در جایی در جهان زندگی می کنیم که قوانین بین المللی ناتوان هستند و اصول بازی میان دولت ها مشخص نشده است.

موضوع مهاجرت توده ای افغان ها به اروپا و مخصوصا آلمان نیز در این مصاحبه مطرح شد. رییس جمهور افغانستان در جریان این سفرش با یواخیم گاوک رییس جمهور و انگلا مرکل صدراعظم آلمان ملاقات کرده است.

روز گذشته نیز او با رییس نخست وزیر، رییس جمهور و مقامات پارلمان و سنای ایتالیا در رم پایتخت این کشور دیدار کرد و روی مسایلی از جمله ادامه کمک های این کشور به تامین امنیت و بازسازی افغانستان، به شمول وضعیت مهاجران صحبت نمود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بنام خداوند بخشاینده مهربان اسمم دربدر فامیلیم خاک بسر ۱۶/ ساله هستم به آقایی اسرف غنی پیام دارم که چرا توی کشور به ما مین فراری توی غربت د م به دم انگشت نگاری دیگه حتی مردم اون کشورنیستیم بیرونی کشور به ما میگن تروریستیم چاره ای نمانده جز رفتن رفتن انگار اینو روپیشونیمون نوشتن که سفر تقدیر ماست واسه همیشه ما همینیم جنگل بیدون ریشه

>>>   کشورهای اروپا بیشتر وقت با مدارک حرف میزند در آلمان فیلم لد و کوپ یک زن را به بیشرف غنی کوچی نشان داد و گفت از جنگل که تو آمدی همچو ظلم و وحشت وجود دارد چرا . جواب منطقی اش این بود که میگفت من فرمانده این وحشت هستم و آن ظلم و وحشت را از پدر کلان به حرس بوردم ...

>>>   من در ایران زندگی میکنم کشوری که به افغانستان چسبیده است وقتی وضع مهاجرین در این کشور را ببینید میفهمید که ما مانند یتیمانی هستیم که هیچ سرپرستی نداریم اشرف غنی در این چند سالی که ریاست جمهوری را گرفته چه گلی به سر افغانستانی های داخل افغانستان زده که حالا برای مهاجرین بزند او به اروپا میرود و در مورد مهاجرین پیشنهاد برگشت میدهد در حالی که مهاجرین اگر امنیت داخل افغانستان می داشتند چرا مهاجرت کنند یکی نیست به او بگوید تو به فکر داخل کشور باش اگر مردی و دست از سر این مهاجرین بدبخت که تازه با هزاروصد بد بختی خود را به کشورهای اروپایی رساندندبردار من به اشرف قول میدم که امنیت افغانستان اگر گرفته شود خود مهاجرین با شوق خودشان بر می گردند ونیازی نیست که شما زحمت بکشید وبرای برگرداندن انها به این سفرهابروید...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است