تجلیل وزارت صحت از روز جهانی مبارزه با ایدز
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۴    ۱۳۹۴/۹/۱۱ کد خبر: 107263 منبع: پرینت

وزارت صحت عامه، همراه با سازمان صحی جهان و شرکای کلیدی اش روز جهانی مبارزه با ایدز را طی مراسمی در کابل تجلیل نمود که در آن مقام های حکومتی، نهادهای جامعه مدنی و شرکای ملل متحد، متعهد شدند تا واگیری اچ آی وی را در افغانستان متوقف نمایند. با آنکه سطح شیوع اچ آی وی پایین است، تلاش های تشدیدی نیاز است تا استراتژی های وقایه ای موثر و تداوی برای آنهایی که بیشتر در معرض مصاب شدن خطر اچ آی وی قرار دارند را یقینی سازد.

داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان گفت: روز جهانی اچ آی وی، ایدز، این فرصت را مهیا می سازد تا تعهدات خود را درجهت متوقف ساختن اچ آی وی تجدید نماییم. قابلیت افغانستان برای تشخیص بهتر اچ ای وی بگونه فزاینده در سال های اخیر از بابت تقویت سیستم مراقبتی، افزایش سطح آگاهی مردم درباره این مرض و پیشرفت های بزرگی در کیفیت خدمات اچ آی وی و آزمایش خون، بهبود یافته است. ما باید یقینی سازیم که تداوی با کیفیت اچ آی وی به تمام نیازمندان برسد.

همچنان در این مراسم شماری دیگری از مقام های دولتی و غیر دولتی پیرامون موضوع صحبت نموده و حمایت شان را در راستای مبارزه با متوقف ساختن انتشار اچ آی وی ابراز داشتند.

برنامه ملی کنترل ایدز و وزارت صحت عامه تا اکنون 1،874 تن از افرادی را راجستر نموده اند که با اچ، آی، وی در افغانستان زندگی می کنند که 80 درصد آنان را مردان تشکیل می دهد. در سطح بین المللی، جهان گسترش اچ آی وی را معکوس و متوقف ساخته است. مصابیت های جدید تا 35 فیصد پائین آمده و مرگ و میر مرتبط به ایدز تا 24 درصد کاهش یافته است. حالا اچ آی وی یک مرض مزمن قابل اداره شده است.

تلاش های تشدیدی ضرورت است تا وقایه اچ آی وی یقینی گردد و خدمات تداوی برای هر فرد نیازمند برسد. در حال حاضر خدمات مشورتی و آزمایشی در 10 ولایت قابل دسترس است و نزدیک به 650 تن از افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، تداوی ضد ویروسی را در دو ولایت دریافت می کنند. پنج مرکز صحی خدمات را برای خانم های حامله به خاطر جلوگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به طفل، ارایه می کنند.

روش های آزمایشی اچ آی وی، گسترش دسترسی گزینه های تداوی و افزایش مراکز صحی که تداوی ضد ویروسی را فراهم می کند، اقدامات بسیار مهمی اند که باید در جهت اپیدمی اچ آی وی اتخاذ گردد. ما همچنان باید تلاش های بیشتری را برای مبارزه با ستگما ( ننگ و شرم اجتماعی) مرتبط به این مرض انجام دهیم. یکی از اهداف تازه راه اندازی شده به سطح جهان، همانا مقاصد انکشافی پایدار در جهت خاتمه بخشیدن اپیدمیک ایدز تا 2030 می باشد. برای رسیدن به این هدف، ما نیاز داریم تا از تعهدات به انجام اقدام های و عمل انتقال نماییم.

در افغانستان مسیر اصلی انتقال اچ آی وی از سوزن مشترک در میان مصرف کنندگان زرقی مواد مخدر باقی مانده است. مقابله با اعتیاد مواد مخدر، کلید کنترل شیوع اچ آی وی است. وزارت صحت عامه متعهد بر گسترش تداوی جایگزینی خوراکی، تداوی طبی که در برگیرنده تعویض مخدرها با ادویه تجویزشده، می باشد تا شهرهای بیشتر افغانستان راه سهل و ساده را برای معتادان هموار کند که استعمال هرویین و تریاک را ترک نمایند و خطر مبتلا شدن به اچ آی وی را کاهش دهند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است