ناتو 12 هزار سرباز را در افغانستان حفظ می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۱    ۱۳۹۴/۹/۱۰ کد خبر: 107243 منبع: پرینت

دبیرکل ناتو و سفیر آمریکا در ناتو اعلام داشتند که در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این پیمان در روز سه شنبه در بروکسل ماموریت آموزشی و مشورت دهی نیروهای افغانستان موسوم به "حمایت قاطع" مورد تجدید نظر قرار می گیرد.

به نقل از دویچه وله، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو روز دوشنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت که در کنار مشکل هایی جدیدی که ناتو با آنها در مرزهای شرقی و جنوبی خود مواجه است، ادامه ماموریت "حمایت قاطع" در افغانستان بخشی از این کنفرانس است.

دبیرکل ناتو گفت: ما همراه با صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان و وزیران خارجه کشورهای متحد ما، در روشنایی وضعیت امنیتی ماموریت خود را مورد بازرسی قرار می دهیم.
استولتبرگ در پاسخ به سوال دویچه وله که چه تغییراتی در این ماموریت ایجاد خواهد شد، گفت: ما امیدوار هستیم که تقریباً شمار کنونی نیروها یعنی حدود 12 هزار سرباز را در طول سال 2016 در افغانستان حفظ کنیم.

دبیرکل ناتو افزود: نیمی از این سربازان آمریکایی و نیمی دیگر از دیگر کشورهای ناتو و شرکای آن خواهند بود. به گفته او، برخلاف آنچه در گذشته برنامه ریزی شده بود، این نیروها نه تنها در کابل بلکه در ولایت های افغانستان نیز حضور خواهند داشت.

همچنین دوگلاس لوته، سفیر آمریکا در ناتو در یک کنفرانس خبری جداگانه گفت: در این نشست «پیشرفت های سیاسی افغانستان در یک سال سخت» مورد بحث قرار می گیرد. او تاکید کرد که دیگر کشورهای عضو ناتو به تعقیب آمریکا گام برداشته و به حضور نیروهای خود در افغانستان در سطح کنونی موافقت نشان داده اند.

سفیر آمریکا در ناتو افزود که در این نشست «تعهد سیاسی به تمویل مالی نیروهای امنیتی افغانستان از 2018 تا 2020» مورد بحث قرار می گیرد. براساس تعهدات قبلی، جامعه بین المللی تا سال 2017 سالانه چهار میلیارد دالر برای نیروهای امنیتی افغانستان فراهم می کنند.

این دیپلومات آمریکایی افزود: با توجه به اولویت های جدید در نزدیکی اروپا این بار تامین بودجه نیروهای امنیتی افغانستان دشوارتر است. با وجود این، او افزود: ماموریت افغانستان «یک تعهد ناتمام است که باید به پایان رسانده شود.

سال جاری یک سال دشوار برای نیروهای امنیتی افغانستان بوده است و به ویژه مشخص شده است که این نیروها نیاز به نیروی هوایی قویتر دارند و مقام های افغانستان همواره از نداشتن تجهیزات مدرن نیروی هوایی شکایت کرده اند.

دبیرکل ناتو در این رابطه گفت: ناتو تجهیزاتی در اختیار ندارد که آن را به افغانستان انتقال بدهد اما اعضای ناتو دارند و آنها در پروسه کمک به نیروهای امنیتی افغانستان در بخش آموزش و تقویت نیروی هوایی قرار دارند. بنابراین، اعضای ناتو با نیروهای افغانستان در مورد تقویت ظرفیت آنها کار می کنند زیرا آنها برای به عهده گرفتن مسوولیت های امنیتی به آن نیاز دارند.
سفیر آمریکا در پاسخ به سوال در این رابطه به کمبودی ها در نیروی هوایی افغانستان اعتراف کرد. او به حادثه سقوط قندوز اشاره کرد که افغانستانی ها مجبور شدند از نیروی هوایی آمریکا درخواست کمک کنند.

وی گفت که برنامه هایی برای تجهیز نیروی هوایی افغانستان روی دست است اما این روند به بسیار کندی پیش می رود زیرا به گفته او ایجاد نیروی هوایی کامل در چند سال محدود مقدور نیست. وی مثلا به این نکته اشاره کرد که خلبان های افغانستان باید آموزش ببینید و عملیاتی شوند که نیاز به زمان دارد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سازمان دزدهای غربی ناتو در افغانستان شکست خورده است . این سازمان چپاولگری غربی برای کمک به تروریستهای طالب و داعش در افغانستان نقش کیلیدی دارد. طالب و داعش نوکران غربیها و پاکستان هستند . اشغالگران غربی در افغانستان کاملا شکست خورد است همچنانکه این سازمان دزد غربی در کشور ویتنام بابیش از 60 هزار کشته فرار کردند .
قوای هوای افغانستان را هرگز غربیها تجهیز نمیکنند اینها فقط فریب و وقت کشی میکنند.
اشغالگران روسیای غربی برگردید به خانه های تان .

>>>   اشغالگران ناتو هیچ راه ندارید جز ترک کردن افغانستان . ای سرکرده تروریستها ناتو دست از تروریست سازی بردارید

>>>   این 12 هزار نیرو برای کمک به طالبان کافی است

>>>   از حضور قبلی بیش از صد هزارش خیری به حال وضعیت ثبات وتغیر به حال مردم ستمدیده ما نشد جز از تقویت جنگ تولد گروهای تروریستی ظالم وشریر داعش که حال از دوازده هزارش متصور باشد............. کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است