آغاز مرحله تطبیق رهنمود ملی رژیم غذایی در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۴/۹/۹ کد خبر: 107145 منبع: پرینت

وزارت زراعت آبیاری و مالداری با تشریک مساعی اداره های مختلف برای آغاز مرحله تطبیق رهنمود ملی رژیم غذایی، گامی دیگری را در جهت بهبود وضعیت تغذیه در کشور برداشت. رهنمودهای رژیم غذایی راجع به تغذیه صحی و روش های سالم زندگی معلومات مفیدی را به هدف وقایه افراد در برابر تمام انواع سوء تغذیه به شمول امراض غیرساری مربوط به رژیم غذایی فراهم نموده و مردم را برای تغذیه خوب رهنمایی می نماید تا به این ترتیب صحتمندی شان تامین گردد.

کار تطبیقی این رهنمود طی محفلی در حضور اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف، داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، میر امان الدین حیدری معاون امور زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و تومیو شچیری نماینده سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد (FAO) در افغانستان شمار زیادی از مسوولان وزارتخانه های یاد شده، نماینده های جامعه مدنی و خبرنگاران آغاز شد.

محترم میر امان الدین حیدری معاون امور زراعتی وزارت زراعت آبیاری و مالداری و یکی از سخنرانان محفل ضمن سپاسگزاری از اداره های ذیربط در کار تکمیل نمودن این رهنمود ملی گفت: آنچه برای بخش زراعت، آبیاری و مالداری و سایر بخش های انکشافی دولت جمهوری اسلامی افغانستان مهم است، فاکتور تولید، یعنی موجودیت دسترسی و پایداری غذای کافی و صحی، برای همه افراد کشور، در همه جا و به شکل متداوم می باشد.

بر اساس سروی و ارزیابی خطر و آسیب پذیری ملی هنوز هم 30 درصد از نفوس کشور از مصونیت غذای کامل برخوردار نیستند، همین گونه ارقام دیگر حاکی از آن است که عده کثیری مردم رژیم غذایی را تعقیب می نمایند که منشا آن را غله جات تشکیل می دهد. ( یعنی اظافه تر از 500 گرم گندم برای هر نفر در روز). ارقام ذکر شده بطور واضح نشان می دهد که باید نخست موجودیت غذا در کشور تامین گردد و دسترسی به غذا در سطح ولایات، ولسوالی ها و روستاها تامین باشد.

حیدری افزود: وظایف ما در جهت تطبیق این رهنمود کار روی تولیدات غذا ی بیشتر، تغذیه بهتر و پیام رسانی رهنمودهای ملی رژیم غذایی تا دوردست ترین روستاها و مناطق، از طریق کارمندان ترویجی و انکشافی می باشد. در تطبیق این امر مهم تشریک لازمه مساعی را با سایر بخشها نیز خواهیم داشت ما خود را مسوول تطبیق مفادات رهنمود ملی رژیم غذایی برای افغانستانی ها در مطابقت بابخش های کاری و امکانات خویش می دانیم و غرض تامین مصونیت غذایی کامل در کشور از همه اداره ها موسسه های ملی بین المللی و کشورهای کمک کننده صمیمانه آرزومند هستیم تا در این امر انکشافی و انسانی مارا یاری رسانند.

رهنمود ملی رژیم غذایی در پیوند به تغذیه صحی و روش های سالم زندگی، معلومات ارزنده ای را به هدف وقایه افراد در برابر تمام انواع سوء تغذیه به شمول امراض غیر ساری مربوط به رژیم غذای را فراهم نموده و مردم را برای تغذیه خوب راهنمایی می کند.

این محفل با عقد تعهد وزارت های (زراعت آبیاری و مالداری، صحت عامه و معارف) مبنی بر عملی نمودن مواد رهنمود ملی رژیم غذایی و کنفرانس مشترک مطبوعاتی مسوولان این وزارتخانه ها به پایان رسید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رهنمود ملی رژیم غذایی مربوط زارت صحت عامه است نه وزارت زراعت آبیاری و مالداری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است