جلسه کمیسیون تدارکات ملی در ارگ دایر گردید
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۴/۹/۹ کد خبر: 107123 منبع: پرینت

تحت ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان جلسه کمیسیون تدارکات ملی در ارگ دایر گردید و بالای 25 پروژه مختلف وزارت ها و اداره ها بحث و فیصله صورت گرفت. بیشتر قراردادهای منظور شده مربوط وزارت داخله و وزارت دفاع ملی می گردد که در قرارداد های وزارت داخله در حدود 87 میلیون افغانی صرفه جویی نیز صورت گرفته است.

در آغاز جلسه موضوع بررسی مصارف پروسه حج مورد بحث قرار گرفت. مقام ها و مسوولان وزارت ارشاد، حج و اوقاف و شرکت آریانا گزارش مفصل خویش را در رابطه به مصارف پروسه حج حضور اعضای کمیسیون تدارکات ملی ارایه نمودند.

سپس رییس جمهور غنی یکبار دیگر انسجام و مدیریت پروسه حج را موفق خواند و به وزارت ارشاد، حج و اوقاف هدایت نمود تا بخاطر انجام هرچه بهتر مناسک این فریضه مقدس، در آینده نیز تلاش بخرج داده شود تا برای زایران و حجاج افغانستان سهولت ها و امکانات خوب در کمپ ها و ترمینال زمینه های مصارف ارزان تر مهیا گردد.

معاون دوم مقام عالی ریاست جمهوری، محمد سرور دانش نیز بخاطر اتمام موفقانه پروسه حج از وزارت مربوطه و شرکت آریانا اظهار سپاس نمود و همچنان تاکید ورزید تا در آینده توجه جدی مبذول داشته شود که از تاخیر در امور جلوگیری بعمل آمده و در مصارف پروسه هر چه بیشتر کاهش به عمل آید.

در خاتمه این بحث، کمیسیون تدارکات ملی فیصله به عمل آورد تا وزارت ارشاد، حج و اوقاف گزارش مفصل مالی پروسه حج را ترتیب دهد و شرکت آریانا نیز بخاطر تقویت فعالیت خویش و تامین کیفیت و شفافیت در عرضه خدمات یک پلان سرمایه گذاری پنج ساله خویش را تدوین نماید.

محمد اشرف غنی هدایت داد که بخاطر تامین آینده بهتر برای شرکت آریانا، این شرکت باید از روند تفتیش مالی بگذرد. سر انجام وزارت ارشاد، حج و اوقاف و شرکت آریانا مکلف گردیدند تا گزارش مصارف مالی خویش را در رابطه به پروسه حج طی جلسه جداگانه حضور داکتر عبدالله، رییس اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان ارایه کنند.

سپس وزارت حمل و نقل و اداره هوانوردی ملکی گزارش بررسی های پروژه میدان هوایی خوست را ارایه نموده و طبق یافته های بررسی تکنیکی، قیمت پروژه و پلان امنیتی راه حل مناسب آغاز مجدد پروژه متذکره را تذکر دادند.

رییس جمهور کشور بعد از استماع گزارش، اظهار داشتند که پروژه میدان هوایی خوست از هر لحاظ برای مردم افغانستان از اهمیت خاص برخوردار است بنابراین اداره های ذیدخل و مقام ولایت در زمینه آغاز مجدد کار پروژه و تکمیل به موقع آن اقدام های مقتضی اتخاذ نمایند.

در آخر بحث، کمیسیون تدارکات ملی وزارت حمل و نقل و اداره هوانوردی ملکی را مکلف نمود تا راه حل پیشنهادی نتایج بررسی ها را طی پیشنهاد مشخص جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون ارایه بدارند.

بعد از آن طبق برنامه، وزیر معارف دولت جمهوری اسلامی افغانستان گزارش یافته ای بررسی پروژه های 110 باب مکتب که کار ساختمانی آنها بنابر عوامل مختلف و متعدد پس از گذشت سالیان متمادی نا تمام باقیمانده است به کمیسیون تدارکات ملی ارایه نموده و طالب هدایت گردید.

رییس جمهورو سایر اعضای کمیسیون تدارکات ملی بالای یافته های گزارش بحث مفصل و مداقه نموده و فیصله نمودند که تکمیل این پروژه ها نیاز مبرم بوده و وزارت های معارف و مالیه را مکلف نمود که پیرامون طبقه بندی این پروژه ها به اساس درصدی پیشرفت کار، نقشه های مکاتب، وجوه مالی، پرداخت ها و غیره با وزارت های احیا و انکشاف دهات، امور شهرسازی، فواید عامه و بانک جهانی داخل تماس شده طالب همکاری شوند تا حتی الامکان آنعده پروژه های که فیصدی بلند تر پیشرفت کاری داشته اند اما تکمیل نگردیده اند، باید به پایه اکمال برسند و در قسمت متباقی موارد نیز اقدام های مقتضی صورت گیرد.

رییس جمهور و سایر اعضای کمیسیون تاکید ورزیدند که آنعده اشخاص و افراد و قراردادی های که در زمینه عدم تطبیق غیر موجه این پروژه های حیاتی کشور خلاف ورزی کاری، قانون شکنی و سؤ استفاده نموده اند تشخیص گردیده و مورد پیگیرد عدلی و قضایی قرار خواهند گرفت.

علاوه برآن تعداد از قرارداد ها و موضوعات تدارکاتی وزارت های صحت عامه، معادن، مبارزه علیه مواد مخدر، زراعت، آبیاری و مالداری، ریاست محافظت ریاست جمهوری و مجلس سنا شامل برنامه بوده که در مورد هر کدام تصامیم مرتبط اتخاذ گردید.

کمیسیون تدارکات ملی طی 31 جلسه هفته وار خویش حدود 440 قرارداد را به ارزش مجموعی حدود 69 میلیارد افغانی منظور نموده است و در تعدادی از این قراردادها بیشتر از 9 میلیارد افغانی صرفه جویی صورت گرفته است.

در این جلسه معاون دوم مقام عالی ریاست جمهوری محمد سرور دانش، رییس اجرایی عبدالله عبدلله، وزرای محترم مالیه،عدلیه، اقتصاد و اعضای اداره تدارکات ملی نیز اشتراک نموده بودند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است