تکمیل مرحله دوم بند کمال خان پس از 49 سال
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۴/۹/۸ کد خبر: 107076 منبع: پرینت

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب جمهوری اسلامی افغانستان گفت: مرحله دوم ساخت بند کمال خان که از مهمترین پروژه های انکشافی افغانستان است با سختی ها تکمیل شد.

وزیر انرژی و آب که در یک گردهمایی بزرگ در این وزارت صحبت می نمود علاوه بر این گفت: در دو ماه گذشته چهار نبرد سنگین بالای بند کمال خان صورت گرفته است که در آن چهار تن از کارمندان وزارت انرژی و آب زخم برداشتند.

علی احمد عثمانی ضمن اعلام این خبر نوید خوش دیگر را به مردم افغانستان داد و گفت: طراحی مرحله سوم بند کمال خان در حال تکمیل شدن است. عثمانی گفت: 75 درصد از دیزاین مرحله سوم بند کمال خان تکمیل شده و اکنون این وزارت سرگرم ساختن TOR (Terms of Reference قسمت سوم این بند است.

وزیر انرژی و آب تاکید کرد که یکی از اولویت های جدی وزارت انرژی و آب یافتن منابع مالی برای اجرای بخش سوم بند کمال خان است تا اینکه آب دریای هلمند به کنترل دولت افغانستان در آید.

بند کمال خان به فاصله 18 کیلومتر در شمال ولسوالی چاربرجک و در 95 کیلومتری جنوب شهرزرنج ولایت نیمروز بالای دریای هلمند ساخته می شود.

کار این بند در سال 1345 خورشیدی آغاز گردیده است و در سه مرحله تکمیل می گردد. فاز اول آن ازطریق کمپنی تدس کشور تاجیکستان در ماه اسد سال 1391 تکمیل و امور ساختمانی فاز دوم پروژه متذکره از طریق کمپانی های مشترک برایت پیریل و آسیابنا ABCC, BPCC به تاریخ 22/12/1391 آغاز و در ماه میزان سال 1394 تکمیل گردید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مرحله اول آن در 1345 شروع شده مرحله سوم هم در 1495شاید تکمیل گردد تا آنزمان ساحتمان مرحله اول ودوم هم از بین میروند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است