امضای 3 سند بین المللی انتقال انرژی برق
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۴/۹/۷ کد خبر: 107003 منبع: پرینت

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور در راس یک هیات هفت نفری از مقام های بلند پایه دولت افغانستان در جلسه کاری پروژه انتقال برق ( کاسا 1000 از قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان تا پاکستان) و کمیته بین الحکومتی افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و پاکستان شرکت نمود.

هیات دولت افغانستان در این سفر شامل مقام های زیر می باشد:
محترم داکتر مصطفی مستور معاون مالی وزارت محترم مالیه
محترم عبدارزاق صمدی رییس اجرایی شرکت برشنا
محترم وحیدالله ویسی رییس همکاری های اقتصادی وزارت خارجه
محترم محمد همایون کوهستانی رییس برنام های انرژی وزارت انرژی و آب
محترم میرویس عالمی رییس تجارتی برشنا
محترم عبدالهاشم حکمت رییس مواصلات وزارت محترم اقتصاد
محترم عطاالله عاصم مشاور وزارت مالیه

در این جلسه که به تاریخ 23 و 24 نوامبر ماه روان میلادی برگزار شد مقام های بلندپایه چهار کشور عضو (کاسا 100) به شمول قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و نیز سکرتریت کاسا 1000، بانک جهانی WB ، اداره انکشافی آمریکا USAID، بانک انکشاف آسیای ADB، بانک انکشاف اسلامی IDB، IFC، بانک انکشافی اتحادیه اروپا EIB ، EBRD، DFID، شرکت داشتند.

در این نشست بین المللی سه موافقتانه، یک مسوده و یک صورت جلسه از جانب دولت افغانستان امضا شد.

موافقتنامه ها امضا شده بیشتر روی معاملات و داد ستد انرژی برق می باشد که شامل سه مورد زیر می گردد:
موافقتنامه شماره 1- کمیته بین الحکومتی کاسا 1000 (Meeting IGC ) درباره تعیین محترم Mr. Fadil Ismajli به حیث سرپرست ریاست اجرایی سکرتریت کاسا 1000
از سوی علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور امضا گردید.

موافقتنامه شماره 2- کمیته بین الحکومتی کاسا 1000 ضمیمه قرارداد عمومی (داد و ستد انرژی برق) بین (National Electrical Grid) و (Electric Power Plant،) کشور قرقیزستان، Barki Tojik کشور تاجیکستان، کمپانی ملی انتقال و دسپچ کشور پاکستان و برشنا شرکت مربوط کشور افغانستان از سوی وزیر انرژی و آب کشور امضا گردید.

موافقتنامه شماره 3- Meeting IGC کاسا 1000 در مورد قرارداد همکاری ها بین (National Electrical Grid) و (Electric Power Plant،) کشور قرقیزستان، Barki Tojik کشور تاجیکستان،
و نیز روی مسوده قرارداد فروش برق به کشور پاکستان بحث و مذاکره همجانبه صورت گرفته و مسوده آن بخاطر نشانی شد به مجلس (کمیته بین حکومتی) IGC آماده گردید.

علاوه بر این مسوده 3 قرار داد دیگر به شمول: ضمیمه قرارداد ماستر اگریمنت MA، قرارداد همکاری HGA و قرارداد های مالی نیز آماده گردید.

در حاشیه این نشست بین الحکومتی یک قرارداد دیگر خریداری برق بین برشنا شرکت افغانستان و کمپانی ملی انتقال کشور پاکستان به امضا رسید.

اسناد مهم فوق الذکر بین وزرای انرژی هرچهار کشور امضا گردید که از جانب افغانستان محترم علی احمد "عثمانی" وزیر انرژی و آب کشور امضا نمود. وزیر انرژی و آب افغانستان در نشست عمومی کاسا یک هزار با ایراد بیانیه تاکید بر گسترش خط کاسا یک هزار از چهار کشور به سطح بیشتر از کشورها گردید. وی تاکید کرد که با امتداد خط انتقال به سایر کشور ها زمینه همکاری های خوب اقتصادی فراهم شده و قطعا سبب ثبات منطقه ای می گردد.

محترم عثمانی افزود: کشور های دیگری در منطقه وجود دارد که نیاز به انرژی برق دارند و ما باید وسیله ارتباط بین کشورهای دارای ظرفیت انرژی برق و کشورهای نیازمند به انرژی برق گردیم تا بیشتر مردمان کشورهای منطقه نیازمندی شان از مدرک برق مرفوع شود وی علاوه نمود که در کشور های جنوب آسیا بیشتر از یک ملیارد نفوس زندگی می کنند که به منظور رشد و انکشاف اقتصادی نیاز جدی به انرژی برق دارند.

وزیر انرژی و آب کشور در این مجلس از کشور های عضو کاسا – 1000 و دونر ها تقاضا نمود تا در توسعه و همکاری اقتصادی کشور های منطقه پروژه کاسا – 1000 و سایر پروژه های منطقوی مرتبط به کشور های عضو کاسا 1000 را کمک و مساعدت نمایند که این بیانیات محترم وزیر انرژی و آب مورد تایید و ستایش نمایندگان کشورهای حاضر گردید.

دو مورد دیگر که در این نشست بزرگ از جانب افغانستان امضا گردید قرار زیر است:
مسوده نهایی قرارداد خریداری برق بین برشنا و کمپانی ملی انتقال و دسپچ کشور پاکستان انیشیت (نشانی شد) گردید که باید بعد از طی مراحل داخلی کشور افغانستان و پاکستان قبل از تاریخ 7 دسمبر 2015 به امضا برسد که از جانب افغانستان محترم عبدالرزاق صمدی رییس اجرایی شرکت برشنا آن را با رئیس شرکت ملی برق و دسپچ پاکستان به انیشیت رسانید.

صورت جلسه join working group)JWG ( گروه های کاری مشترک مورخ 23 نومبر 2015 بین مسوولان گروه کاری چهار کشور عضو کاسا 1000 به امضاء رسید که در این جلسه موضوع PPA(قرار داد خریداری برق) بین افغانستان و پاکستان نهایی، قرارداد همکاری بین کشور قرقیزستان و تاجکستان نهایی و موافقتنامه دولت ها نهایی گردید که تا پیش از 7 دسامبر 2015 به امضا برسند که از جانب تیم کاری افغانستان این سند را محترم محمد همایون کوهستانی رییس برنامه های انرژی، وزارت انرژی و آب امضا نمود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است