حکومت به آن سوی خط دیورند بورسیه می‌دهد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۴/۹/۷ کد خبر: 106998 منبع: پرینت

حکومت، بورسیه‌های تحصیلی جوانان افغانستانی را به پاکستانی‌های آن سوی خط دیورند می‌دهد.

وزارت اقوام و قبایل افغانستان می‌گوید: برای ارتقای ظرفیت پاکستانی‌های آن سوی خط دیورند که با ما فرهنگ، زبان و سرنوشت مشترک دارند برنامه‌های مشخصی از جمله شریک ساختنِ بورسیه‌های تحصیلی و برنامه‌های کاری، را روی دست گرفته است.

عبدالغفور لیوال، معاون این وزارت می گوید: این وزارت برای باشندگان محروم آن سوی مرز دیورند، برنامه‌های کاری مشخصی نیز دارد.

او تاکید کرد که بر اساس قانون و اصول دوستی میان کشورها، این بورسیه‌ها ارایه خواهد شد.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این مشی ناکام حکوکات قبل تا حال است حکومت انها از بدو تاسیس استراتیزی ترور قتل تشدد افراطیت را به منظور تبدیل نمودن این خاک به صوبه پنجم خود در برنامه دارند وحکومت ما به انها از سهمیه جوانان این وطن بورسیه میدهد اتداوم این کار رسیده عاقبت به ترکستان میباشد
کابلی

>>>   ما هیچ ضروزت نداریم که به پاکستانی ها هیچ نوع کمک کنیم٬!! این خیانت بزرگ است.

>>>   در افغانستان وزارت سرحدات، اقوام و قبایل تنها به منافع یک قوم و تبار خاصی فعالیت می‌کند و تعلق دارد؛ دیگران نه قومی دارند و نه قبیله‌ای.
گذشته از این در کشوری که نان‌اش به گدایی پیدا می‌شود، این وزارت‌خانه چه سودی برای وحدت ملی داشته و دارد؟ سالانه میلیون‌ها دالر گدایی شده از کمک‌های بشردوستانه جامعه بین‌المللی را صرف هزینه‌های قبیله‌‌یی در این وزارت می‌کنند، که هیچ سودی به منافع ملی اکثریت آدم‌هایی این سرزمین ندارد.
منظور من این نیست که به قومی توجه شود و به قومی نه.
ما می‌دانیم اقوام مختلف این سرزمین کهن که روزگاری جغرافیایی گسترده‌ی داشتند بنا بر منافع ابرقدرتان جهان قرن‌ها و دهه‌ها پیش متآسفانه از هم جدا شدند و برای شان مرز کشیده شد تا از خویش بیگانه شوند و این کار هم شد. حالا که کشورهایی به نام قوم و زبان تشکیل یافته و هرکس مرز و بومی خود را دارند، چه نیاز است که ما مردمان روزگارزده و نان‌گدای به فکر قوم‌های خود در آن‌سوی مرزهایی ما باشیم. اول خود را باید سیر کنیم بعد در فکر قوم‌هایی آن‌سوی مرزهای ما شویم. مردم‌های آنسویی دیورند و مرزهایی شمالی و غربی ما نسبت به ما خیلی آسوده‌تر و با امکانات بهتر زنده‌گی می‌کنند و کشورهایی خودکفای دارند و نیاز به ما ندارند و بالای ما حساب هم نمی‌کنند.
آمدیم سر اصل فلسفه ایجادی وزارت اقوام و قبایل آنچه که از نامش پیدا است این نهاد قوم‌پرور در خدمت اقوام و قبایل همه شهروندان کشور نبوده و از آن روزگاری که بنیادش گذاشته شده است روی اهداف مشخصی به پیش می‌رود و این وزارت جز یک بنگاه تبعیض‌گرایی و خشونت‌گری در برابر دیگران چیزی دیگری نیست. به جای این که در خدمتی به اقوام شریف افغانستان کاری کرده باشد، بیشتر در خدمت پاکستانی‌هایی آن‌طرف سرحد است.
بهتر این است که به‌گونه یک‌صدا خواهان لغو این وزارت شویم تا چنین دست‌گاه ناکارآ و امتیازخور از بنیاد برداشته شود.

>>>   درود و مهر، دوستان گران ارج!
این شخص، لیوال نام دارد و وظیفه اش معینیت وزارت اقوام و قبایل (افغان) است.
با افتخار می گوید که ما سهم بورسیه ی تحصیلی که از سوی کشور های بزرگ به افغانستان داده می شود، آن را قسمت می کنیم و شهروندان قبایلی وزیرستان پاکستان را نیز در بورسیه ها شامل ساخته به کشور های بزرگ می فرستیم.
پ.ن: خیانتی بزدگتر از این می تواند باشد؟

>>>   برای ازبکستانی های آنطرف مرز هم که با ما فرهنگ مشترک دارند بورسیه بدهید همچنان برای تاجک های آنطرف مرز!
شصت سال شده که پول های مردم افغانستان برای پاکستانی ها مصرف میشود ونتیجه اش هم معلوم نیست تنها همینقدر میدانیم که هیچ پنجابی ، سندی برای ماضرر وارد نکرده که اوغان های آنطرف مرز جنرال حمید گل ، نصیرالله بابر ، رستم شاه مومند ،که همه پختون هستند کرده اند! بجای اینکه بورسیه هارا به پاکستانی های نمک حرام میدهید به جوانان ارزگان زابل نورستان بدهید . آن عده پاکستانی های که زمان کارمل ونجیب در شوروی از سهمیه افغانستان تحصیل کردند برای ما چی سودی دارند؟؟؟
حتی آنها از صحبت به پشتو ننگ دارند آنها افتخار میکنند که پاکستانتی هستند علاوه براین این مردم همیشه یاغی وقانون گریزهستند مثلا در زمان عبدالرحمن خان آن منطقه رایاغستان می گفتند!
در زمان کرزی هفتاد ملیون افغانی را برای ترمیم قبر غفارخان پاکستانی به گروپ کلاهبردار خدائی خدمتگار داد ومقبره امان الله خان همچنان ویرانه است .درکنار آن بالای قبر پاکستانی پول مردم افغانستان مصرف میشود
همه ساله تعداد از افراد دوروی مفت خور وبی ثمر آنطرف مرز را بنام محمود خان اچکزی بلانزی بلانزی بکابل دعوت میکنند وپول های سهمیه مردم افغانستان رابرای آنها مصرف میکنند حاصل ونتیجه این مصرف چی است؟؟؟؟ ظاهر شاه وداود خان برای خان های دوسره پاکستانی ملیون ها افغانی مصرف کردند چی بدست ما آمد؟؟ اگر منطق اینست که آنهارپشتون هستند ماهم پشتون داریم پس برای تاجک های آنطرف وازبک های آ«طرف هم مصرف شود،
دوروز پیش یک گروپ پاکستانی دیگر به دعوت حکومت به کابل آمده اند که نرخ نصوار وپانتا به همین دلیل بالا رفته است لک ها افغانی مصرف این پاکستانی ها میشود معلوم نیست نتیجه حاصلش چی است؟؟؟
گیلگمش

>>>   اگر قرار بر اين باشد كه به خاطرِ هم فرهنگ وهم زبان بودن بورسيه هابه بيرون از مرز هاي أفغانستان داده شود. همسايه هاي شمالي وغربي أفغانستان هم با مردمان أفغانستان هم فرهنگ وهم زبان استند، باز وزارت اقوام و قبائل فراموش كرده كه اين وزارت به همه مرز هاي أفغانستان تعلق دارد نه صرف به يك مرز.

>>>   ازکیسه خلیفه میبخشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است