گزارش سفر وزیر مهاجران به ولایت قندهار
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۴/۹/۷ کد خبر: 106986 منبع: پرینت

وزیر مهاجران و عودت کنندگان در راس یک هیات که معاون پلان و پالیسی و تعدادی از روسا این وزارت وی را همراهی می کرد، پنجشنبه به ولایت قندهار رفت.

وی در یک نشست که در مقام ولایت برگزار گردیده بود با والی، معاون والی، مقام های محلی این ولایت نمایندگان مردم قندهار در مجلس نمایندگان و اعضای شورای ولایتی دیدار کرد و در ارتباط به وضعیت بیجاشدگان، عودت کنندگان و شهرک مهاجران بحث و گفتگو نمود.

همایون عزیزی والی ولایت قندهار در این نشست ضمن خوش آمدگویی به وزیر مهاجران و عودت کنندگان و هیات همراه شان، در رابطه به شهرک های مهاجران ولایت قندهار معلومات ارایه کرد و خواهان همکاری برای بیجاشدگان و عودت کنندگان و ایجاد سرپناه برای آنان گردید.

سپس وزیر مهاجران و عودت کنندگان گفت خط اندازی شهرک پنجوایی از سوی هیات که قبلا به ولایت قندهار ارسال گردیده بود، تکمیل گردید و عنقریب به بیجاشدگان و عودت کنندگان یک یک نمره زمین توزیع خواهد شد.

وی در نشست با والی ولایت قندهار و مقام های محلی این ولایت گفت تمامی نیازمندی های این شهرک پس از بررسی در همکاری با نهادهای ملی و بین المللی حل خواهد شد.
سید حسین عالمی بلخی تعهد کرد که در همکاری با نهادهای ذیدخل سیستم آب رسانی این شهرک فعال و به منظور جلوگیری از سیلاب ها دیوارهای استنادی برای این شهرک ساخته خواهد شد.

در این دیدار معاون والی قندهار نیز خواهان همکاری وزرات مهاجران در قسمت توزیع زمین به بیجاشدگان و عودت کنندگان شد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کنندگان در جریان این سفر در یک نشست خبری هدف سفر خود را به ولایت قندهار رسیدگی به مشکلات بیجاشدگان و عودت کنندگان، بررسی شهرک های مهاجران و ایجاد هماهنگی و همکاری میان نهادهای ملی و بین المللی با وزارت مهاجریان و عودت کنندگان بیان کرد.

وی گفت: بر اساس فرمان رییس جمهور، باید به بیجاشدگان و عودت کنندگان در ولایت های شان یک یک نمره زمین توزیع گردد که در قندهار 2400 جریب زمین برای بیجاشدگان و عودت کنندگان اختصاص یافته است و تااکنون توزیع نگردیده است.

وزیر مهاجران گفت: خط اندازی شهرک پنجوایی از سوی هیات تکمیل گردیده است و پس از یک بررسی این شهرک توزیع خواهد شد. وزیر مهاجران و عودت کنندگان در خطاب با خبرنگاران گفت: بیجاشده های که علاقمند به برگشت به مناطق اصلی شان هستند زمینه انتقال آنها را وزارت فراهم می سازد و پس از برگشت برای آنان یک نمره زمین در مناطق اصلی شان توزیع می گردد.

به گفته وی کسانی که نمی خواهند برگشت کنند تلاش می کنیم در ولایت قندهار برای آنان زمینه سرپناه مساعد شود.

بعد وزیر مهاجران که معاون والی ولایت قندهار وی راهمراهی می کرد به ولسوالی پنجوایی رفت و شهرک مهاجران را از نزدیک بررسی کرد.

رییس مهاجران ولایت قندهار هنگام بازدید از این شهرک گفت شهرک پنجوایی 1200 جریب زمین را احتوا می کند که 600 جریب زمین آن تا هنوز خط اندازی گردیده است.

وزیر مهاجرین گفت: در این قسمت شهرک 1067 نمره زمین بری عودت کنندگان و بیجاشدگان در نظر گرفته شده است که از سوی کمیسیون ولایتی زمین توزیع خواهد شد. پس از دیدار این شهرک نشست نهاد های ملی و بین المللی تحت رهبری وزیر امور مهاجران و عودت کنندگان در مقر ولایت برگزار گردید که در این نشست در ارتباط به ساختن زیر ساخت های این شهرک، کمک به بیجاشدگان و جلب کمک های نهادهای ملی و بین المللی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وزیر مهاجران و عودت کنندگان در این نشست خواهان همکاری نهادهای ملی و بین المللی برای ساختن زیر ساخت های این شهرک و کمک به بیجاشدگان به خصوص در فصل زمستان شد.

وی گفت: یک تیم تکنیکی توظیف گردد تا تمامی نیازمندی های شهرک رابر آورد نموده به مرکز پیشنهاد نماید.

در این نشست رییس حوزوی UNHCR در کندهار در ایجاد زیر ساخت های این شهرک وعده همکاری کرد و در ارتباط به بیجاشده های ولایت قندهار معلومات ارایه نمود گفت: در چوکات IDP Task Force از سوی نهادهای خارجی در این ولایت به بیجاشده ها مساعدت صورت می گیرد.

وی گفت: به منظور کمک به بیجاشدگان سروی اینها جریان دارد و تاهنوز برای 900 فامیل مواد غدایی و غیر غذایی توزیع گردیده است.

به گفته رییس حوزوی UNHCR سال گذشته برای 10 هزار فامیل کمک های زمستانی صورت گرفته بود و در سال جاری برای 4000 فامیل آماده کمک های زمستانی هستیم.

رییس احیا و انکشاف دهات ولایت قندهار آمادگی خود را برای ساختن دیوار استنادی، کلنیک و سایر نیازمندی های این شهرک اظهار کرد و تعهد کرد که مشکل آب صحی شهرک را حل خواهیم کرد.

بعد در یک نشست جداگانه نمایندگان مهاجران ولایت قندهار مشکلات شان را با وزیر مهاجران و عودت کنندگان شریک ساختند و خواهان سرپناه و کمک های بشری به مهاجران گردیدند.
سید حسین عالمی بلخی پس از استماع مشکلات اینها تعهد کرد که در همکاری با نهادهای ذیدخل به مشکلات آنها رسیدگی خواهد کرد.

وزیر مهاجران و عودت کنندگان در جریان این سفر همراه با مقام های محلی ولایت قندهار به ریاست مهاجران ولایت کندهار رفت و مشکلات این ریاست را از نزدیک بررسی کرد.

قابل یادآوری است که قبل از این وزیر مهاجران و عودت کنندگان در راس یک هیات بمنظور بررسی وضعیت بیجاشدگان به ولایت ننگرهار و لغمان سفر کرده بود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوبه بشرطی که انفجار نکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است