زنانی که اقامه نماز جمعه را به تاخیر می اندازند
از هنگام لشکر کشی امریکا و بیش از 57 کشور جهان همپیمان با یانکی ها، شعار تحقق حقوق زنان و حقوق بشر در افغانستان سر داده شد به گونه ای که هر یک زن در پارلمان، در ارگ ریاست جمهوری و در ارگان های محلی نشانه یک گام رو به جلو در مسیر توسعه تلقی می شد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۴/۹/۷ کد خبر: 106967 منبع: پرینت

از هنگام اختناق و خفقان و دوره ی ظلمانی انزوای زنان در افغانستان در زمان حکمرانی طالبان بیش از یک و نیم دهه می گذرد و در طول این 13 – 14 سال ورود مجامع جهانی و تغییر نگرش و بینش مردم ملکی توسط فرهنگ های وارداتی شرایط را عوض کرده است.

از هنگام لشکر کشی سربازان امریکایی و بیش از 57 کشور جهان همپیمان با یانکی ها، شعار تحقق حقوق زنان و حقوق بشر در افغانستان بسته ی آن روزها سر داده شد به گونه ای که هر یک زن در پارلمان، در ارگ ریاست جمهوری و در ارگان های محلی نشانه یک گام رو به جلو در مسیر توسعه تلقی می شد.

در زمان زمامداری حامد کرزی نیز حتی گزینه کاندیداتوری سیما ثمر بعنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح شد که البته بعدها تب آن فروکش کرد؛ ولی انتصاب حبیبه سرابی بعنوان والی بامیان و راهیابی زنان به شورای ملی و وزیر زنان و وزیر صحت جاده را هموار کرد.

اینک اما دیرزمانی نمی گذرد که برخی تعصبات دیرینه ی تزریق شده در پوست و گوشت و خون و استخوان برخی ولایات دور دست نسبت به اموزه های حقوق بشری، آنان را به سمت افراطیت در امر زنان والی و والیان زن سوق داده است به گونه ای که...

به گونه ای که شورای علمای غور به نشانه اعتراض نسبت به انتصاب سیما جوینده در جایگاه والی این ولایت، اقامه نمازجمعه را جایز ندانستند و آن را مغایر با آموزه های نبی و قرآنی خواندند و حتی تهدید به اتخاذ تصامیم جدی تر و شدید تر در این خصوص کردند.

این در حالی است که والیان زن مورد نارضایتی و بی میلی قرار گرفته ولایات غور و دایکندی، همچون والیان دیگر ولایات به دستور صریح رییس جمهور انتخاب و انتصاب شده اند؛ چندی قبل نیز نماینده زن معرفی شده در دادگاه عالی فقط بخاطر جنسیت خود برگشت خورد و رای نیاورد.

اینگونه موضعگیری های طالبانی و افراط گری های مغرضانه علیه نقش آفرینی و اثبات موجودیت و مدیریت زنان در عرصه های مختلف کاملا در تضاد با پیشینه و فرهنگ پربار افغانستان پیش از دوران طالبان است. حکمرانی گوهرشاد و سلطان راضیه غوری از این دست می باشد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوستان
درست است به زن نيز حق مساوي مثل مرد داد. ولي نه به ان زنان كوچه و بازاري ايكه فقط پاه لچ و سرلچ از امريكا و اروپا سرازير شده توسط دستگاه هاي استخباراتي انكشور ها بالاي حكومت افغانستان تحميل ميگردد .
قومندان كفتر يكي از زنان قهرمان كشور است كه در سه دهه با بزرگترين قدرت هاي جهان تن به تن مبارزه نموده صدها نَفَر را درجنگ هاي پارتيزاني سازماندهي و رهبري نموده است ، چرا در زمره زنان قهرمان از او نامي نيست ؟
زنان امدگيبي فرهنگ و هرچه ايكه در شهر كابل داد مي زنند نيز از شخصيت اين قومندان زن و صدها قهرمان زن ديگر افغان و هزاران مادر قهرمان كشور صداي بلند نمي نمايند .
پس ديده مي شود كه پلان هاي بطرف محشوا بردن جامعه ما و از بين بردن همبستگي هاي اين جامعه در نظراست ، بِنَا زنان محترم و عزيز ، خواهران محترم بيدارد باشيد .
فايق

>>>   خطاب به اقای فایق تا چه وقت مردم به فتواهای غلط مخالف اسلام از بعضی ملا های جاسوس بیگانه را قبول کنند در هر جای که ملا های نا ملا نفع شان در خطر افتید از درون خود فتوا درست میکنند وانرا حمیل گردن مردم میکنند ومردم را خلاف دستورات اسلامی به میل خودشان سوق میدهند در کجا اسلام ذکر شده که یک زن مظلوم بیگناه را که به خواست شخصی ملا تن نداده فتوای سنکسار انرا بدون هیچ نوع از حکم شرعی صادر وبا سنگ های یک چارکه ویکسیره سنگسار کند در کجای اسلام است که یک زن مظلوم را به جرم ناحق وخلاف ارزش های اسلامی در محضر اشخاص نامحرم استاده کنی وشلاق بزنی وده ها جنایت وخیانت دیگر چنین ملا های فتنه وجاسوس دیگر در ولایت غور بیشتر ودر ولایات دیگر کمتر شاهد نیستید وهمچنان همین فتوای غلط شانکه با کینه توزی وزن ستیزی در برابر زن که مادر است مردم را از اقامه نماز جمع محروم ساخته اند ایا این کناه بزرگ وخیانت به اسلام ومسلمین نیست پس چه است فتوای چنین دستورکه از طرف علمای جهد کشور که حق فتوا را دارند تایید نشده واز جانب دیگر خواست شخصی وسیاسی درین امر ملا نهفته است مکلفیت دولت است که جلو چنین ملا های نا ملا را بگیرند ومردم را از زیر اسارت انها رها نمایند .

>>>   زنان بازاری و هر جائی که امروز بنام فعالان جامعه مدنی در پی بدنام ساختن اسلام هسنتد هیچگاه نمی توانند کاری را از پیش ببرند فقط از باداران خود پول دریافت میکنند و پروژه های را مانند پروژه فرخنده عملی میسازند و عده ای از هموطنان بی خبر و بی گناه مارا یا به خاک و خون میکشانند ویا به زندان می اندازند

>>>   سلام بر همه !
وقتی این مقاله را خواندم مرا بیاد روزی انداخت که من پارچه ای اول نمره گی صنف ششم را آورده بودم وبرادرزاده ام پارچه ای هشتم نمره گی صنف ششم را. ما طبق روال دعواهای طفلانه شرط بستیم که پارچه ها را نزد پدرمن که پدرکلان او میشد ببریم وببینیم که کی را جایزه میدهد. میدانید کی را جایزه وکی را پس گردنی داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برادر زاده ام را که پسر بود 50 افغانی داده به بغل اش نشاند ورویش را بوسید ومن را که اول نمره شده بودم ودختر بودم پس گردنی داده پارچه ام را مچاله نمود ومقابلم انداخته گفت:
برو دختر ،تو مال مردم هستی وخانه کسی دیگری را آباد میکنی واین پسر قلب بابه اش است!!!!!! میدانید که با قلب کوچک من چی ناروای صورت گرفت بخصوص وقتی برادر زاده ام بطرفم چشمک شیطانی پیروزمندانی زد قلبم سوراخ شد واحساساتم چنان لطمه دید که ازجایم برخاسته نمیتوانستم. بعدهابه مقاتله برخاستم وبرخلاف سنن دیرین منطقه ای همان وقت مکتب خواندم ومعلم شدم شما خود قضاوت کنید که دراین امر خدای منان وفقهای محترم چی عرضی دارند البته با شنیدن صدای قلب کوچکی که به شدت هرچه تمامتر شکست وفریادش بلندشد. درحالیکه دین عزیز ما گفته زنان ومردان ازیک جنس خلق شده اند ، آموختن علم برزن ومرد مسلمان فرض است، علم بیاموزید ولو درچین باشد ، زگهواره تا گور دانش بجوی آیا دراین همه آیات وحادیث متبرک نامی اززن ومرد گرفته شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ استغفرالله چی مظالم دیگری ازپذران وبرادران ما سر زده است که این شمه ای ازآن است .

>>>   آفرين بر اين خواهر معلم دلسوز و دلسوخته که اين چنين داستان سرنوشت خود را به زيبايي بيان نمود. بله اين فرهنگ تعصب و غلط مرد زوری و مردسالاری کشور ما است که باعث بدبختي کشور ما مي باشد. ما بايد خودمان را بسازيم از درون و عقل و احساست خود را انساني بسازيم. تا خود ما با مشکلات خود نجنگيم و خود را اصلاح نکنيم از کمک ديگران نبايد انتظار داشت. اين همه اختلاف مابين زن و مرد و قوم و قبيله و مذهب و ملت و دولت و ..و ....ما را به ويراني مي برد و طالب و دزدان و فاسدان را بر کشور تحميل مي گرداند. دست از اختلافات بشوييم و با همديگر کشور را آبادان گردانيم
گل محمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است