آخرین اسناد پروژه کاسا یک هزار نهایی شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۴/۹/۵ کد خبر: 106909 منبع: پرینت

آخرین دسته اسناد و موافقتنامه های پروژه انتقال برق از آسیای میانه به آسیای جنوبی (کاسا یک هزار) در جلسه شورای بین حکومتی میان کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان، که به تاریخ 24 نوامبر مطابق به 3 قوس سال روان در شهر استانبول دایر گردیده بود،‌ نهایی گردید.

در این مجلس که وزرای انرژی کشورهای فوق و علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، عبدالرزاق صمدی رییس برشنا، مصطفی مستور معاون وزارت مالیه و مشاور مقام ریاست اجرایی، وحیدالله ویسی رییس همکاری های اقتصادی وزارت خارجه و کارمندان تکنیکی از وزارت های اقتصاد، مالیه، انرژی و آب و موسسه برشنا حضور داشتند، اسناد مرتبط به مسایل حقوقی، مالی و تکنیکی پروژه کاسا یک هزار، دو موافقتنامه خریداری برق میان افغانستان و پاکستان و همچنان میان تاجیکستان و قرقیزستان را نهایی نمودند تا از مجراهای اداری هر کشور به تصویب رسیده و به امضای مقام های کشورهای مربوطه برسد. این در حالی است که قبلا موافقتنامه اساسی یا Master Agreement، موافقتنامه مالی، موافقتنامه حساب بانکی و موافقتنامه انسجام همکاری ها و پروسه آفرگشایی تدارکات لین انتقال بخش افغانستان که زیر مجموعه های تطبیق پروژه می باشند، امضا گردیده اند.

بانک جهانی کمک بلاعوض و قرضه بدون مفاد 526.5 میلیون دالری خود را برای تطبیق این پروژه اعلام نموده است تا نیازمندی های نهادی، تجارتی و زیربناهای مورد نیاز برای انتقال متداوم 1300 میگاوات برق را میان کشورهای متذکره فراهم سازد. از این مقدار 316.5 میلیون دالر قرضه بدون مفاد به افغانستان اختصاص داده شده است. مجموعه بودجه این پروژه در حدود 1.17 میلیارد دالر تخمین شده است و تا به حال آمریکا، انگلستان، بانک سرمایه گذاری اروپایی و بانک انکشاف اسلامی در جهت رفع خلاء مالی این پروژه تعهد نموده اند.

بنا بر درخواست کشور تاجیکستان، قرار است پروژه کاسا یک هزار در ماه می سال 2016 به صورت رسمی، طی محفل با شکوهی با حضورداشت مقام های عالی رتبه هرچهار کشور در شهر دوشنبه افتتاح شود.

وزیر انرژی آب و برق جمهوی اسلامی افغانستان، در سخنرانی افتتاحیه خویش اظهار داشت: این پروژه در سال 2005 از طریق کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای افغانستان (ریکا) پیشنهاد شد و در ریکای ششم که حدود دو ماه قبل در کابل دایر گردیده بود که حالا ما شاهد دسترسی به مراحل تطبیق آن پس از 10 سال تلاش، هماهنگی و مذاکره متواتر بین هرچهار کشور هستیم.

پروژه کاسا یک هزار یکی از پروژه های بزرگ منطقه ای آسیای مرکزی به شمار می رود که انرژی برق مازاد قرقیزستان و تاجکستان را با انتقال 1250 کیلومتر لین ولتاژ بلند به افغانستان و پاکستان انتقال می دهد. این پروژه دارای سه ایستگاه تغییر دهنده برق ای سی به دی سی و برعکس آن در مناطق سنگتوده تاجیکستان (به ظرفیت 1300 مگاوات)، کابل (به ظرفیت 300 مگاوات) و پیشاور (به ظرفیت 1300 مگاوات) می باشد. گفتنی است که افغانستان سالانه معادل 45 میلیون دالر از ترانزیت این پروژه به سمت پاکستان عاید حاصل خواهد نمود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است